داستان فداکاری آتش‌نشانان باید کتاب شود

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در چهارمین محفل شعرخوانی جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: اگر آتش‌نشانان در واقعه پلاسکو، فداکاری نمی‌کردند، اکنون باید سوگوار بیش از 500 جانباخته این حادثه بودیم. به همین علت، باید فداکاری آنان بزرگ داشته شود و ما این فداکاری را در ادبیات، کتاب‌های درسی و رسانه‌هایمان معرفی کنیم.

به گزارزش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، چهارمین محفل شعرخوانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، با عنوان «محفل شهدای خدمت» و به یاد فداکاری‌های قهرمانان آتش‌نشان در حادثه پلاسکو، در ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی تهران برگزار شد.

مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره شعر فجر با خوانش یک متن کوتاه داستانی گفت: خوشحالم که شاعران ارجمند کشورم، ما را در برگزاری این محفل و حضور در جمع آتش‌نشانان همراهی کردند. در حالی که ما برای برپایی محفل طنز در زاکان (زادگاه عبید زاکانی) برنامه‌ریزی کرده بودیم، با وقوع حادثه اسف‌بار پلاسکو، آن محفل را به پاس اندوه ملت ایران و به احترام شهدای آتش‌نشان لغو و در هفتمین روز تشییع پیکر پاک 16 آتش‌نشان، محفل شهدای خدمت را برگزار کردیم.

دریغ و افسوس شاعران
در محفل «شهدای خدمت» که با اجرای ارمغان بهداروند، شاعر و نویسنده همراه بود، 14 شاعر نام‌آشنای کشور، سروده‌های خود را که طی روزهای گذشته برای آتش‌نشانان فداکار حادثه پلاسکو سروده بودند، قرائت کردند. شعرخوانی علی‌محمد مؤدب، سیدحسین متولیان، حامد عسکری، قاسم صرافان، لیلا کردبچه، میلاد عرفان‌پور، هادی خورشاهیان، محمدجواد آسمان، آرین داوودی، محمدمهدی عبداللهی، مجید سعدآبادی، مرتضی حیدری، امیرعلی سلیمانی و محمد زارعی با جلوه‌هایی از بغض و آه و افسوس آنان و نیروهای زحمتکش آتش‌نشانی حاضر در جلسه همراه بود.

کار آتش‌نشانان پلاسکو از دهقان فداکار مهم‌تر بود
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی که از جلسه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو در شورای شهر به جمع شاعران جشنواره شعر فجر آمده بود، گفت: ما هم باید راه شهیدان آتش‌نشان را ادامه دهیم و هم آنان را به خوبی به نسل جوان معرفی کنیم. اگر این کار را نکنیم، پس از مدتی خاطرات جانفشانی و فداکاری این شهیدان از ذهن‌ها پاک می‌شود.

سعید شریف‌زاده با قدردانی از دست‌اندرکاران جشنواره شعر فجر ادامه داد: با برگزاری محفل شعر شهدای خدمت در آتش‌نشانی، ما هم به تشکیل یک ستاد ویژه برای برگزاری کنگره ادبی تشویق شدیم و امیدواریم با کمک ادیبان و شاعران ایران، بتوانیم گام‌های مهمی در این باره برداریم.

وی با اشاره به داستان «دهقان فداکار» در کتاب‌های درسی اظهار کرد: این داستان در ذهن و خاطره همه کسانی که دوره دبستان را گذرانده‌اند، مانده است. اگر دهقان فداکار، لباسش را آتش نمی‌زد، ده‌ها نفر در حادثه برخورد قطار با کوه کشته می‌شدند؛ در حالی که دهقان فداکار، زنده ماند و بچه‌های آتش‌نشان، خود در حادثه پلاسکو، جانشان را از دست دادند. اگر آتش‌نشانان در واقعه پلاسکو، فداکاری نمی‌کردند، اکنون باید سوگوار بیش از 500 جانباخته این حادثه بودیم. به همین علت، باید فداکاری آنان بزرگ داشته شود و ما این فداکاری را در ادبیات، کتاب‌های درسی و رسانه‌هایمان معرفی کنیم.

مدیرعامل آتش‌نشانی با ستایش محفل شهدای خدمت گفت: من بخشی از شعرهای این محفل را شنیدم و اقدام شما در برپایی این جلسه را قدردانی می‌کنم. به نظر من، شهدای آتش‌نشان، امروز در کنار ما بودند و ساعت خوشی را در جوارشان سپری کردیم.

شریف‌زاده با تأکید مجدد بر ورود مفاهیمی مثل ایثار و جانفشانی در سطوح درسی خاطرنشان کرد: اگر این فداکاری‌ها نوشته نشود، چیزی از آن باقی نمی‌ماند؛ چنان‌که اگر از شهدای دفاع مقدس گفته نمی‌شد، امروز از شهید همت و باکری و خرازی و کلهر، جز نام چند خیابان، چیزی در ذهن‌ها نبود.

وی با بیان این که شهدا به ما آبرو بخشیدند، گفت: تعهد می‌دهیم که راه شهدایمان را ادامه دهیم و در پیشگیری و نجات مردم از حوادث گوناگون، از تمام توان و جان‌مان مایه بگذاریم.

همه قول بدهیم ایمن زندگی کنیم
در بخشی از این محفل، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی که این روزها به «جلال آل‌ایثار» شهرت یافته، گفت: گمان نمی‌کنم هیچ ساعت و لحظه‌ای تلخ‌تر از ریزش ساختمان پلاسکو برای ما باشد. اما به شما هموطنان عزیز این تضمین را می‌دهم که به خون همین شهدا، ما در راه ایثارگری و ازجان‌گذشتگی مصمم‌تر شدیم.

وی ادامه داد: اگر خدای‌ناکرده صدها فاجعه پلاسکوی دیگر اتفاق بیفتد، زانوهای ما به لرزه در نخواهد آمد. زمانی که پیراهن مقدس را به تن کردیم، برای هرگونه شهادت، جانبازی و نقص عضو آماده شدیم.

ملکی با بیان اینکه اگر آن 16 دلاور به آتش نمی‌زدند و مردم را از ساختمان پلاسکو بیرون نمی‌کردند، معلوم نبود چند صد جنازه از آن ساختمان خارج می‌شد، خاطرنشان کرد: ما هم زن و بچه داریم و مثل بقیه مردم، دلبسته زندگی‌هایمان هستیم، اما وقتی در مأموریت به‌سر می‌بریم، به تنها چیزی که فکر می‌کنیم، نجات مردم است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تأکید کرد: اگر آن 16 آتش‌نشان بیرون می‌آمدند و فقط همان 4 شهروند زیر آوار می‌ماندند، ما هیچ گاه خودمان را نمی‌بخشیدیم و همیشه عذاب وجدان داشتیم. اما خوشحالیم و سرمان بالاست؛ چون ایران سربلند است.

وی گفت: در دوره‌ای که بیگانگان مدام تبلیغ می‌کنند که جوانان ما دچار دلمردگی شده‌اند و روحیه ایثارگری ندارند، هنوز هستند کسانی که برای جان و مال مردم از جانشان می‌گذرند.

ملکی در پایان گفت: آرزو می‌کنم شما مردم که ولی‌نعمت ما آتش‌نشانان هستید، در کنار خانواده‌هایتان سالم و تندرست زندگی کنید و اگر می‌خواهید راه شهدا و مسئولیتی را که خون شهدا به گردن ما گذاشته، پاسخگو باشید، ایمن زندگی کنید.

محفل پنجم برای افغانستانی‌های مرکز کشور
امروز و در ادامه سلسله محافل شعرخوانی یازدهمین جشنواره شعر فجر، شاعران افغانستانی مقیم تهران، ری، قم و اصفهان و تنی چند از شاعران کشورمان در کتابخانه 13 آبان شهرری گرد هم جمع می‌شوند تا سروده‌های خود را قرائت کنند.

در این محفل، محمدحسین انصاری نژاد، علیمدد رضوانی، محسن سعیدی، فریبا یوسفی، سیده تکتم حسینی، زهرا جعفری، علی محمد مودب، زهرا نوری، شوکت علی محمدی، مریم یعقوبی، سمانه عابدینی، باران صادقی، علیرضا رحمانی، زهرا زاهدی، محمدحسین فیاض و عارف جعفری شعر می‌خوانند.

سخنرانی دکتر نصیر احمد نور، سفیر افغانستان در ایران و همچنین دکتر عفت مستشارنیا، مدرس دانشگاه از دیگر برنامه‌های محفل شاعران افغانستانی خواهد بود.

گفتنی است، یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اسفندماه امسال در مشهد به کار خود پایان خواهد داد.

502500

کد خبر: 729721

وب گردی

وب گردی