توسعه علوم پایه به عنوان پیش‌ران علوم آینده در دانشگاه آزاد اسلامی/دانشگاه آزاد اسلامی امروز خیزش فنی، علمی و کارآفرینی داشته است

شورای راهبردی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر حمید میرزاده و حضور دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری و سایر اعضا برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این جلسه با تبریک ایام دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یک عزت علمی برای کشور به دست آمد که نعمتی الهی است. قبل از انقلاب اسلامی، ایران هیچ جایگاهی در سطوح بین المللی در زمینه علمی نداشت اما به برکت انقلاب و مکتب امام خمینی (ره)، راهی باز شد تا مردم با مکتب استقلال و خودکفایی در تمام حوزه ها حرکت کنند.

او با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی جایگاه ایران در حوزه علمی بسیار پیشرفت کرد، گفت: خوشبختانه امروز به جایی رسیده ایم که پرچم ایران در مذاکرات 1+5 برای برجام در کنار پرچم کشورهای قدرتمند دنیا قرار می گیرد. اگر چه این امر از نظر سیاسی بخاطر صلابت مقام معظم رهبری و با تدبیر دولت تدبیر و امید صورت گرفت اما قطعاً اگر ایران دارای توانایی های بالای علمی نبود، این مذاکرات انجام نمی شد. از این رو باید قدردان این عزت علمی باشیم.

میرزاده با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی بود، گفت: این دانشگاه که توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) و با تایید امام خمینی (ره) بنیانگذاری شد، تاثیر شگرفی در توسعه حوزه های علمی، پژوهشی، فناوری و کارآفرینی کشور دارد و ما امروز گوشه ای از دستاوردهای باغ دانشی که آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) در 33 سال پیش کاشته اند، مشاهده می کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اهمیت علوم پایه در توسعه علمی کشورها، گفت: متاسفانه در حال حاضر علوم پایه در کشور ما تضعیف شده و کمتر از آن استقبال می شود و این پیامدهای منفی برای کشور خواهد داشت چرا که علوم پایه می تواند پیش‌ران بحث های فناورانه آینده نیز بشود. اگر علوم پایه درکشور ما رشد نکند پس از چند سال جنبه علمی ما کم توان خواهد شد.

او ادامه داد: از این رو در دانشگاه آزاد اسلامی باید برای توسعه علوم پایه به عنوان پیش‌ران علوم و مهندسی آینده، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های لازم انجام شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آموزش و پژوهش باید در کنار یکدیگر در دانشگاه ها دنبال شوند، گفت: در دانشگاه تنها نباید تنها به جنبه فنی توجه کرد بلکه به جنبه تئوریک علوم نیز باید توجه شود.

میرزاده افزود: ما باید بتوانیم در دانشگاه آزاد اسلامی از طریق پژوهشگاه مرکزی دانشگاه مکانی فراهم کنیم تا دانشمندان ملی و بین المللی در فضایی امن و آرام فعالیت های تحقیقاتی خود را انجام دهند و امور اولیه و اجرایی راه اندازی این مکان باید هرچه سریع تر فراهم شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به گزارش مهندس طباطبایی، مدیر کل گسترش علم و علم سنجی درباره گزارش تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این آمار بسیار مثبت است و نشان می دهد توسعه در دانشگاه آزاد اسلامی دیگر تنها مختص یک واحد خاص نیست و کیفیت بخشی از حالت انحصاری چند واحد برجسته در دانشگاه آزاد اسلامی درآمده و م خیلی از واحدها به سوی توسعه علمی حرکت کرده اند.

او افزود: دانشگاه آزاد اسلامی امروز یک خیزش فنی، علمی و کارآفرینی داشته است که آثار آن را در تولیدات علمی و نیز مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان دانشگاه می توان دید.

برای آگاهی از آخرین اخبار ایران و جهان با کانال ایسکانیوز در تلگرام https://t.me/iscanewsهمراه شوید.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 729731

وب گردی

وب گردی