سرنوشت مشکلات مرزی ایران و افغانستان

چند روز پیش خبری مبنی بر بروز اعتراضاتی از سوی رانندگان ایرانی در مرز دوغارون مطرح شد که در پی آن وزیر ترانسپورت و هوانوردی افغانستان به استان خراسان رضوی سفر کرد. در این سفر قرار بود وی از مرزهای استان بازدید داشته و در خصوص مشکلات موجود بحث و گفت‌وگو داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدالله بتاش، وزیر ترانسپورت و هوانوردی افغانستان، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سفر ما به ایران سفر کاری بوده، اظهار کرد: در قالب این سفر از مرزهای مشترک دیدن کردیم و با بخش‌های خصوصی طرف ایرانی و افغانی گفت‌وگو داشتیم.

وی ادامه داد: همه این موارد مطرح شده را ارزیابی کرده‌ایم و انشاءلله در جهت حل مشکلات گام برخواهیم داشت. مساله رودپاس مساله‌ای نیست که حل نشود.

بتاش در این جلسه که روز گذشته، 17 بهمن ماه، در هتل پردیسان برگزار شد، با بیان اینکه اراده‌ای برای بهبود مراودات بین دو طرف وجود دارد، عنوان کرد: در خصوص آزار و اذیت‌ها هیچ تحملی از طرف ما وجود نداشته و به این موضوع رسیدگی می‌کنیم. آن‌هایی که در مسیرهای کشور موانعی برای رانندگان ایجاد کرده بودند، به زندان رفته‌اند. ما قبول داریم که برخی تسهیلات در مرزهای افغانستان وجود ندارد ولی مایل هستیم که این مشکلات حل شود.

وزیر ترانسپورت و هوانوردی افغانستان خاطرنشان کرد: همچنین باید کمیته‌ای برای منطقی شدن هزینه‌ها راه‌اندازی شود تا همه این مسایل مورد بررسی قرار گیرد. پیشنهاد مشخص ما این است که غیر از مالیات گمرکی هزینه دیگری در مرزها اخذ نشود.

وی تاکید کرد: در این اواخر حکومت افغانستان در مورد اخاذی‌های غیرقانونی اقدامات زیادی انجام داده است. ما این را می‌پذیریم که در گمرک‌ها سیستم دقیق الکترونیکی نداشته‌ایم که همین مساله موجب بروز اخاذی‌ها در مسیرها می‌شود.

بتاش اظهار کرد: البته برخی تسهیلات در دو سوی مرزها وجود نداشته که می‌توان برای راه‌اندازی آن از بخش خصوصی کمک گرفت.

احتمالا رودپاس به شکل جدید برقرار می‌ماند

محمود سیادت، رئیس اتاق ایران و افغانستان، نیز با اشاره به برگزاری نشست مشترک روز گذشته با وزیر ترانسپورت و هوانوردی افغانستان عنوان کرد: مراودات و ارتباطات ما با افغانستان بسیار زیاد است و در هم آمیختگی مردم دو کشور نوع ارتباطات را متفاوت کرده است. طبیعتا در این حجم از ارتباطات بروز مشکلات طبیعی است.

وی اضافه کرد: با این حال پس از بروز مشکلات در مرزهای اسلام قلعه و دوغارون وزیر تراسپورت و هوانوردی افغانستان به ایران آمد و از مرزهای مختلف ایران بازدید داشت. وی با استاندار نیز نشستی داشته و دو طرف علایق مشترکی دارند و میل به گسترش روابط وجود دارد. در حال حاضر افغانستان چشم امید به فعال شدن مسیر ترانزیتی چابهار میلک دوخته است. این به نفع ما و افغانستان و هند است.

سیادت با بیان اینکه ریل افغانستان به ریل ایران متصل شده، تصریح کرد: این قرار است تا چابهار ادامه پیدا کند. باید سعی شود از مشکلاتی که بعضا به جهت منافع فردی ایجاد می‌شود، با جدیت ممانعت کنیم. مسایل در این جلسه به صورت دوستانه مطرح شد و پیگیری‌های حل مشکلات نیز آغاز شده است. باید اقدامات بیشتری صورت گیرد و مرز در هر دو سو نیازمند توجه بیشتر است.

رئیس اتاق ایران و افغانستان در مورد رودپاس گفت: این مساله حل نشده و دوستان افغانی آن را در ادامه اقدامات خود می‌دانند و آن را کار غیرقانونی تلقی نمی‌کنند. این باید در همان کمیته‌ای که قبلا بین دو کشور ایجاد شده، به صورت جدی‌تر مطرح شود و احتمالا لغو نمی‌شود. بیشتر نگرانی‌ها و دلخوری‌ها از دو مساله بود که یکی برخوردهای ناشایست آن سوی مرز بود که گاها رخ می‌داد. همچنین عدم اطلاع‌رسانی این تغییرات از طرف مقابل اصلی‌ترین مسایل بوده است.

وی تاکید کرد: این مساله آخر ما با افغانستان نخواهد بود و منطقی‌ است که این مسایل ادامه داشته باشد اما باید دولت‌ها با دقت و وسواس بیشتری از ریشه‌دار شدن این مشکلات جلوگیری کنند.

801

کد خبر: 729819

وب گردی

وب گردی