صالحی امیری:خوشبختیم که اصحاب فکر و قلم و هنر با دولت احساس یگانگی دارند

مراسم اهدای جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور ریاست جمهور دکتر حسن روحانی و سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای مراسم مهدوی راد دبیر علمی سی و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال گفت: با توجه به مسوولیتی که در این سه سال عهده دار بودم سال قبل حدود 45هزار عنوان کتاب منتشر شده داشتیم. در بررسی های نهایی 882 عنوان و پس از آن 182 عنوان به بازنگری نهایی رسید و تقریبا بیش از دو هزار و پانصد کتاب در این جشنواره بررسی شد و 183 عنوان نهایی شده و برگزیدگان اعلام خواهند شد.
وی ابراز کرد: در سالهای گذشته به لحاظ کمیت کاستی نداشتیم و چه بسا رشد نیز داشته ایم. ولی بحث کیفیت ایستا بوده یا اندکی کاستی داریم.
مهدوی راد در ادامه به مشکلات نشر اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکلات ناشران سرقت الکترونیکی است و نیازمند قانونی کارآمد برای جلوگیری از این امر چه در نشر الکترونیکی و چه در فروش الکترونیکی هستیم و ناشران در این دو ، سه سال اخیر دغدغه های بسیاری دارند لازم است از ناشران حمایت شود.
در ادامه دکتر سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد ایام مبارک دهه فجر خدمت ریاست محترم جمهوری که فردی صاحب قلم و اندیشه است را تبریک گفته و ایشان را اهل قلم و آشنا به مبانی فقهی اندیشه ایرانی و آشنا و اندیشه غرب قبل از اینکه رئیس جمهور باشد دانست و وی را جزء جامعه اندیشه و قلم برشمرد.
وی افزود: خدا را شاکریم در این دولت، احساس منزلت و کرامت ایجاد شده که اصحاب فقه و اندیشه و قلم با دولت دکتر روحانی احساس همنوایی، یگانگی و وحدت دارند و این مساله سرمایه بزرگی برای دولت است و به عنوان رئیس وزارت ارشاد به آن می بالم.
صالحی امیری اظهار داشت: امروز خوشبختیم که اصحاب فکر و قلم و هنر با دولت احساس یگانگی دارند و این مساله سرمایه گرانقدری است که آن را پاس می داریم.

صالحی امیری تصریح کرد: دکتر روحانی یک نکته کلی را متذکر می شدند که به اصحاب قلم اعتنا کنید و سختگیری بی مورد را رها کنید و امروز دوران سختگیری به پایان رسیده و دوران همکاری و هم اندیشی آغاز شده است.
وزیر ارشاد ابراز داشت: از مجموع 65 هزار اثری که امسال مجوز نشر گرفتند حدود 14هزار عنوان ترجمه و بیش از 50هزار اثر مجوز نشر گرفتند و در داخل کشور 45 هزار عنوان کتاب چاپ اول هستند.
وی در مورد ممیزی اظهار داشت: رقم ناچیزی در مسیر ممیزی قرار گرفته که سه هزار تعدادی است که اجازه نشر داشته است و تصمیم گرفته ایم دیگر اعلام خط قرمز نکنیم و از طریق مذاکره و گفت وگو به اصلاح متونی که خط قرمز را رعایت نکردند بپردازیم تا همگان بتوانند بدون سختگیری قلم بزنند واین یک دستاورد بزرگی برای نشر کتاب است و تداوم دارد.
صالحی امیری در ادامه به ایجاد فضای با ثبات در محیط فرهنگی اشاره کرد و گفت: اصحاب فرهنگ و قلم با اغتشاشات بیگانه هستند و سیاست ثبات سیاست فعلی وزارت ارشاد است و امروز دستگاه بزرگ فرهنگی با بیست و دو ماموریت مستقیم و دهها ماموریت غیرمستقیم به اجرای ثبات فرهنگی و فضای گفت وگو در میان اصحاب فرهنگ می پردازد.
وی اظهار داشت: در سه سال گذشته 85 نمایشگاه کتاب در سراسر کشور برگزار شده است که یکی از آنها نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود که از لحاظ رتبه بندی جهانی یکی از نمایشگاه های بزرگ محسوب می شود.

وی در ادامه حضور مهمان های خارجی را در راستای گفت وگوی اندیشه ورزان بین المللی دانست و گفت: حضور مهمان های خارجی این جشن ملی را باشکوه تر می کند و بیش از یکصد ناشر خارجی در این مراسم شرکت می کنند.
صالحی امیری اظهار داشت: در سال جدید 14 هزار عنوان ترجمه کتابهای خارجی صورت گرفته است تا اندیشمندان ما بتوانند از آثار خارجی استفاده کنند: همه کسانی که در این سرزمین هستند با پذیرش اصول اساسی نظام می توانند فعالیت کنند و آثارشان مورد پذیرش وزارت ارشاد است و صمیمانه از دکتر روحانی مهمان های خارجی و اصحاب رسانه تجلیل شود.

500500

کد خبر: 729932

وب گردی

وب گردی