نوبخت: همه پولهای ایران آزاد شده است

سخنگوی دولت درباره سرنوشت پولهای بلوکه شده کشورمان در جهان گفت: آنچه تعهد شده بود برای رفع بلوکه شدن پولها پس از برجام، انجام شده، ولی برخی از وجوه در برخی کشورها مانند هندوستان، مانده است. ممکن است اخلال یا تعللی در پرداخت از سوی برخی کشورها وجود داشته باشد ولی در کل همه پولهای ایران آزاد شده است.

به گزارش ایسکانیوز، محمدباقر نوبخت در ابتدای سخنانش با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب شکوهمند اسلامی، به ضرورت تبیین ویژگی‌های منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: نخستین تمایز انقلاب ما با بزرگترین انقلابهای جهان، حضور مرجعیت و رهبری دینی در این رویداد است. همچنین فراگیر بودن این انقلاب و داشتن شعارهایی از جمله استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی باعث شد تفکرهای مختلف داخلی هم پشت سر ملت در پیروزی انقلاب بدون خونریزی قرار بگیرند.

او اشاره ای هم به انتخابات ریاست جمهوری داشت و گفت: فراست و هوشمندی جمهوری اسلامی ایران باعث شد برخوردهای غیرمنطقی دیگران مورد توجه جهان قرار گیرد و ما به عنوان قدرتی فهیم، منطقی و باثبات در منطقه و جهان معرفی شویم.

سخنگوی دولت با یادآوری خاطرات ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی، به دستاوردهای کشور در ۴ دهه گذشته اشاره کرد و پس از آن به گزارش رونق‌بخشی به اقتصاد دولت پرداخت و گفت: تا ۱۸ بهمن ماه جاری، ۲۱ هزار و ۱۴۴ بنگاه اقتصادی، مبلغ ۱۴ هزار و ۸۲۸ میلیارد و ۵۴۴ میلیون تومان تسهیلات صنعتی دریافت کرده اند و استانداری ها مکلفند گزارش افزایش اشتغال و تولید را که این تسهیلات ایجاد کرده اند در اختیار رسانه ها قرار دهند. از این تعداد واحد تولیدی، ۱۱ هزار و ۶۶۶ واحد به صورت معرفی از سوی دولت و ۹هزار و ۴۷۸ واحد به صورت مستقیم از بانکها تسهیلات دریافت کرده اند. حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان هم تاکنون به دستگاه ها پرداخت شده تا طرحهای نیمه تمام دولتی به اتمام برسد. اولویت تکمیل طرحها نیز به پروژه های مرتبط با سیاستهای اقتصاد مقاومتی اختصاص دارد و تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده ۲۴۶ پروژه و تا پایان دولت ۶۲۵ پروژه به اتمام خواهد رسید.

او افزود: در ابتدای دولت، نشان می دهد ۲۰۴۶ طرح ناتمام ملی در کشور داشتیم که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل آنها برآورد می شد. معمولا هر طرح دارای ۴ تا ۵ پروژه است که در سطوح طرحهای ملی، استانی ویژه و استانی تقسیم بندی می شود. امسال ۷۵۰۰ میلیارد تومان فقط برای طرحهای جدید استانی اختصاص یافته است.

دکتر نوبخت با اشاره به تنگناهای اقتصادی دولت، از تلاش برای حل مشکل فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی خبر داد و گفت: ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار مازاد بر اعتبارات آموزش و پرورش در اختیار این وزارتخانه برای تادیه دیون دولت به فرهنگیان اختصاص یافته است.

عیدی کارکنان دولت با حقوق بهمن ماه پرداخت می شود

خبرنگاری برای پیش بینی های دولت درباره پاسخگویی نیاز بازار به پول نقد سئوال کرد. نوبخت در جواب گفت: این حادثه غیرمترقبه نیست و بانک مرکزی، تمهیدات لازم را اندیشیده است. در شورای اقتصادی دولت هم توافقی در خصوص پرداخت عیدی همکاران و کارکنان دولت به همراه حقوق بهمن ماه داشتیم و امیدواریم اجرایی شود. همچنین تلاش داریم تا ۱۵ اسفندماه، حقوق آخر سال کارکنان هم پرداخت شود.

سرنوشت پول های بلوکه شده ایران

نوبخت درباره سرنوشت پولهای بلوکه شده کشورمان در جهان گفت: آنچه تعهد شده بود برای رفع بلوکه شدن پولها پس از برجام، انجام شده، ولی برخی از وجوه در برخی کشورها مانند هندوستان، مانده است. ممکن است اخلال یا تعللی در پرداخت از سوی برخی کشورها وجود داشته باشد ولی در کل همه پولهای ایران آزاد شده است. مبالغی هم به کشورهای همسایه رفته و آنها می گویند اگر امکان دارد به جای پول، به شما کالا دهیم.

مبلغ یارانه ها چقدر است؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره مبلغ یارانه ها گفت: برخی می گویند درآمد یارانه ها نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان است ولی تنها ۳۶ هزار میلیارد به مردم پرداخت می شود! این بحث رقابتی انتخاباتی همچنان ادامه خواهد یافت. من در مجلس در جلسه رسیدگی به کلیات برنامه توضیح دادم آنچه از هدفمندی یارانه ها حاصل می شود، دارای کسورات قانونی مانند مالیات، پرداخت به شرکت نفت، بهسازی و نوسازی خطوط انتقال سوخت است. طبق دستور ریاست مجلس، دیوان محاسبات به خوبی روی این مبالغ نظارت دارد و کل پولی که دریافت می شود و کسورات قانونی آن را مشخص کرده. گزارش دیوان محاسبات اعلام کرد ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد خاص قانون هدفمندی یارانه است، در حالی که ما ۴۲ هزار میلیارد تومان نقدی و مبالغ بسیاری هم غیرنقدی پرداخت می کنیم. برخی می گویند چرا تمام ۷۰ هزار میلیارد را به مردم نمی دهید! این که بگوییم ۷۰ یا ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد موجود است ولی به مردم داده نمی شود، یا ناشی از بی اطلاعی است یا ناشی از اغراض سیاسی است که احتمالا تا شب انتخابات همچنان طرح خواهد شد.

با آمریکا مذاکره نداشتیم

خبرنگاری درباره دستورات اخیر ترامپ پرسید. نوبخت در جواب گفت: با آمریکا قطعا مذاکره نداشتیم. منافع ملی ما در صدر اهدافمان است. ممکن است درباره جلوگیری از سفر کشتی گیران آمریکایی به کشور ما هم سئوال شود که پس از تعلیق دستورات آنها، ویزای کشتی گیران آمریکایی هم صادر شد.

یارانه نیازمندان قطع نمی شود

خبرنگار دیگری در خصوص تعداد قطع یارانه ها در سال آینده سئوال کرد. نوبخت در این باره گفت: قبلا آمار ریز را گفته ایم. مسئول این بخش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و دستورالعمل دقیقی دارند. حدود ۴ میلیون نفر لغو شده و حدود یک میلیون بررسی مجدد شده اند. در برخی موارد کارگری به من مراجعه می کند یا فرهنگی بازنشسته ای می گوید که همه زندگی من دچار اخلال شده. سازمان یارانه ها، موظف به برقراری مجدد یارانه این افراد بوده. وزارت تعاون طبق دستور آقای رئیس جمهور موظف است با احتیاط عمل کند. اگر یارانه غیرنیازمند پرداخته شود بهتر است تا اینکه یارانه یک فرد نیازمند قطع شود.

او در ادامه گفت: مطمئن باشید هر آن کسی که نیازمند واقعی دریافت یارانه است، یارانه اش تحت هیچ شرایطی قطع نمی شود. اما کسانی که اطمینان داشته باشیم، مطمئنا قطع می کنیم و از این مبلغ برای پرداخت یارانه نقدی، بهبود تولید، بهداشت و درمان و پرداخت به صنایع استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به قطع یارانه نقدی و وصل مجدد آن توضیح داد: دستورالعمل یارانه ها می گوید وقتی به نتیجه رسیدید یارانه کسی باید قطع شود، به او اعلام کنید. بعد وقتی او اعتراض کرد، زمانی را برای ارائه مدارک به معترض باید طی کنید. مثلا در یک مورد، کسی مراجعه کرد که یارانه من چرا قطع شده؟ وقتی بررسی شد متوجه شدند ۵ خودرو به نام اوست. البته این عمومیت ندارد. مطمئنا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دوست ندارد یارانه نیازمندی قطع شود.

تکذیب انتصاب در ستادهای انتخاباتی و فشار بر رئیس جمهور

نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره تغییر در قانون اساسی توضیح داد: در قانون اساسی مشخص شده باید فرآیندی طی شود تا اصلاح در قانون اساسی صورت گیرد. لذا دولت در این باره برنامه ای ندارد. وی همچنین درباره اخباری از تعیین برخی اشخاص برای ستاد انتخاباتی رئیس جمهور گفت: تاکنون چنین چیزی نشنیده ام. من با وجودی که دبیرکل یک حزب سیاسی هستم، از ابتدای مسئولیت جدیدم در دولت تاکنون فقط ۴-۵ بار برای خداقوت گفتن خدمت دوستان رسیدم تا شائبه پیش نیاید. اگر یکی از دوستان دولت بخواهد برای انتخابات فعال شود، قطعا از مسئولیت خود کنار می رود. این هم که برخی می گویند فشار روی رئیس جمهور است که کاندیدا نشود، در حد شایعه است.

وی در ادامه گفت: برخی اتهامات به دولت وارد می شود که ضمن تکذیب آنها، این حق را قائل می شویم گویندگان تهمت، مدارک خود را به قوه قضاییه ارائه دهند. قوه قضاییه استقلال و انگیزه کافی را برای برخورد با مفاسد دارد و معقول نیست فضاسازی در این باره انجام شود، ولی این که تشویش اذهان عمومی از سوی برخی منتقدان دولت صورت گیرد، تقبیح می کنیم. ما هم مستنداتی را که داریم بدون اینکه "بگم بگم" کنیم به دادگاه ارائه می دهیم.

گران بودن ارز به نفع اقتصاد ملی نیست

خبرنگاری درباره نرخ ارز پرسید. نوبخت در جواب گفت: نرخ دلار از جلسه گذشته ما چند صد تومان پایین آمد و تلاش همه در دولت این است که از قدرت پول ملی صیانت کنیم. این حرف نادرست است که نفع دولت در بالا بودن قیمت دلار است و پول بیشتری به دست می آورد. مطمئن باشید اگر به خاطر این مسئله، درآمدی به خزانه برود، زیانهای بسیار بیشتری به کشور می خورد که اصلا خواست دولت نیست. قطعا گران بودن نرخ دلار به نفع اقتصاد ملی نیست و با وجودی که برخی در مقابل ارزان شدن ارز مقاومت می کنند، دولت قصد دارد پول ملی تقویت شود.

رسیدگی قضایی به پرونده های مالی دولت سابق ادامه دارد

در نشست امروز، خبرنگاری درباره سرنوشت اموال عمومی که توسط دولت سابق مورد تعرض قرار گرفته، سئوال کرد. سخنگوی دولت توضیح داد: درست نیست درباره کسانی که حضور ندارند، چیزی گفته شود. این وجوه متعلق به دولت نیست، متعلق به بیت المال است و پرونده ها را به دستگاه قضایی ارجاع کرده ایم. اگر واقعیتی را بگوییم ممکن است این شایبه پیش بیاید که بر اساس تنازعات سیاسی، مطالب بیان شده، ولی واقعیت این است که ما بر اساس منافع ملی این مسایل را دنبال کردیم. لذا این که مقام قضایی مسئله را دنبال کند، قطعا مورد پسند همه است. انشالله از سوی مقام قضایی پس از رسیدگی اطلاع رسانی می شود و افکار عمومی قضاوت خواهند کرد.

مجلس، خرج کشور را زیاد کرد و مالیاتها را کاهش داد

نوبخت با سئوالی درباره معافیتهای مالیاتی سال آینده پرسید. رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ گفت: خط معافیت از مالیات بر درآمد، ۲ میلیون تومان تعیین شد. بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی، باید سهم مالیات در بودجه افزایش یافته و قهرا هر نوع تخفیف مالیاتی باید قطع شود. ولی باید مالیات بر اساس ظرفیت اخذ شود. سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه یافته ۴۰ درصد است ولی در کشور ما، تازه قصد داریم این سهم را به ۸ درصد برسانیم. مجلس، سهم مالیات را در بودجه کم کرد ولی ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه را بالا برد و به ۳۴۵ هزار میلیارد تومان رساند. کل بودجه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۴۰ درصد رشد کرده که اگر تورم را کم کنیم، می بینیم کل بودجه کمتر هم شده. درآمد نفت از ۶۱ هزار میلیارد تومان به ۶۹ هزار میلیارد رسیده که نشان دهنده رشد اندک این بخش است. این نشان می دهد گرایش دولت برای افزایش منابع از طریق اخذ مالیات است نه فروش نفت.

او در ادامه گفت: اکنون خیلی از واحدهای تولیدی خصوصی دچار مشکل شده اند. برخی کارخانجات خصوصی چند ماه است به کارگران خود حقوق نداده اند. درست است اینها بخش خصوصی هستند ولی مگر دولت می تواند بی توجه باشد؟ لازم است دولت از محل درآمدهای خود، مبالغی برای رونق اقتصادی کشور و رفع مشکلات این واحدها اختصاص دهد.

انگشت اتهام را به داخل نگیرید

خبرنگاری درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی در مواجهه با تغییرات منطقه سئوال کرد. سخنگوی دولت ضمن توضیح محورهای کار دستگاه دیپلماسی کشور در منطقه، اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر را تقبیح کرد و گفت: برخی با اقدام نادرست در حمله به عربستان، باعث شدند ورق برگردد و ما در سیبل اهانت قرار گرفتیم. تخصص برخی ها این است که ما را در سیبل قرار دهند. الان تمام انتقادات جهانی به سمت ترامپ رفته، نشود که برخی دوباره انگشت اتهام را به سمت داخل بگیرند.

نوبخت درباره پیگیری فاجعه منا هم توضیح داد: همکاران ما در وزارت خارجه از همه اهرمهای لازم برای پیگیری برخورد با عاملان شهادت برخی زائران در منا استفاده می کنند.

وی با اشاره به طراحی تحریم علیه شرکتها و اشخاص آمریکایی گفت: هفته جاری، یک جلسه مهم در این باره داشتیم و وزارت خارجه موظف به طراحی اقدام متقابل درباره آمریکا شد. به محض آماده شدن این اقدامات، از سوی دولت اعلام عمومی خواهد شد.

او با بیان اینکه تولیدات دفاعی کشور برای رشد و تکمیل، نیاز به آزمایش دارند، گفت: ما بدون هیچ محدودیتی، از حقوق ملی خود دفاع می کنیم. دوستان ما هم اینقدر فهیم هستند که اقدامات به گونه ای انجام نشود که دستاویز برخی بهانه جویان قرار گیرد. البته ممکن است بدخواهان ملت ایران از هر فرصتی سوء استفاده کنند. باید بدون اینکه زمینه ای برای تشویش اذهان بین المللی فراهم شود، کارمان را انجام دهیم. هم اکنون روسای صهیونیستی که ۲۰۰ کلاهک اتمی دارند، دنبال اجماع علیه کشورمان هستند. هر چه کمتر دستاویز به آنها داده شود، شایسته تر است.

دفترچه های تامین اجتماعی معتبر است

یکی از خبرنگاران درباره عدم پذیرش بیماران دارای بیمه تامین اجتماعی در بیمارستانهای دولتی سئوال کرد و پرسید: چرا بیمارانی که دارای دفترچه تامین اجتماعی هستند به صورت آزاد در بیمارستانهای دانشگاهی پذیرش می شوند؟ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: طرح تحول سلامت در حال انجام است و یکی از اهداف اصلی آن، کاهش هزینه درمان از سوی بیماران است که منبع آن دولت است. امسال دولت ۴ هزار میلیارد تومان مانند سنوات گذشته به این طرح اختصاص خواهد داد. سازمان های تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان هر دو وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند. بیمه شده در سازمان بیمه سلامت، حق بیمه ای می پردازد و بعد، باید به صورت رایگان در بیمارستانها پذیرش شود. الان دخل و خرج سازمان بیمه سلامت متعادل نیست.

وی در توضیح عدم تعادل درآمد و مخارج در سازمان بیمه سلامت گفت: دولت به این سازمان ماموریت داد ۵.۵ میلیون نفر را بیمه کند ولی عملا این سازمان ۱۱ میلیون نفر را بیمه کرد و بار سنگینی روی دوش آن آمد. همچنین تعرفه های پزشکی برای برخورد با پدیده زیرمیزی پس از سالها تغییر کرد و باعث افزایش هزینه درمان شد. الان برخی دفترچه بیمه سلامت ایرانیان و تعدادی هم دفترچه بیمه تامین اجتماعی دارند. بیمارستانها انتظار دارند وقتی خدمت ارائه می کنند، پولش را بگیرند. تاکنون ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت به سازمان بیمه سلامت پرداخت شده ولی باز هم کسری بودجه در این سازمان وجود دارد. برآورد ما برای بدهی سازمان بیمه سلامت ۸ هزار میلیارد تومان است و از مجلس خواستیم که مجوز بدهد ۸ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کنیم تا بدهی های این سازمان پرداخت شود. تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان از این مبلغ داده شده ولی ۳ هزار میلیارد تومان باقی مانده که در حال تلاش برای پرداخت آن هستیم و قطعا تا پایان سال اقدام می شود.

نوبخت در ادامه گفت: سازمان تامین اجتماعی می گوید از دولت مطالباتی دارد. دولت سالهای قبل به تامین اجتماعی گفت برخی اقشار را به صورت رایگان بیمه کند و پولش را دولت بدهد. الان سازمان تامین اجتماعی می گوید ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. دانشگاه ها می گویند چون تامین اجتماعی پول نمی دهد، خدمات هم به بیمه شده ها پرداخت نمی شود. رسما اعلام می کنیم این اشتباه است و باید مشکل حل شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: برخی گفتند سازمان تامین اجتماعی پول کارگران را می گیرد و پول درمان را نمی دهد و این وجوه را در جاهای دیگر سرمایه گذاری می کند. آقای رئیس جمهور به سازمان تامین اجتماعی دستور داد حق بیمه درمان تامین اجتماعی در حساب خاصی متمرکز شود تا به حساب درمان بیمه شده ها واریز شود تا این شایبه هم پیش نیاید.

باید جلوی قاچاق را گرفت

سخنگوی دولت درباره برنامه های مقابله با قاچاق اعلام کرد: کولبران انسانهای شریف و زحمتکشی هستند که از توان جسمی خود برای ارتزاق استفاده می کنند. این که کارشان قاچاق است یا نه، باید بررسی شود ولی کولبران انسانهای ضعیفی هستند که نباید به آنها برچسب قاچاق زد. نگاه دولت نسبت به این اقشار واقع بینانه و احترام انگیز است. دولت معتقد است باید در مبادی اصلی قاچاق، با عاملان اصلی برخورد شود. فرض کنیم کسی کالایی را از آن سوی مرز به این طرف می آورد، او قاچاقچی نیست. بر اساس تاکید آقای رئیس جمهور، ضمن مقابله با قاچاقچی، نباید هدف را گم کرد و این افراد را در سختی قرار داد.

او با اشاره به بهمنی که باعث مرگ چند کولبر در غرب کشور شد، گفت: با خانواده این عزیزان همدردی می کنیم و باید زمینه امرار معاش سالم این اشخاص فراهم شود. فرمانداران و استانداران موظفند نهایت تلاش خود را کنند تا امکان معیشتی برای مرزداران فراهم شود.

ایرادات مجمع به برنامه ششم درست است

نوبخت درباره ۱۵ ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام به برنامه ششم گفت: این ایرادات مورد نقد دولت هم بود و امیدواریم رفع شود.

وی درباره دیدارهای منظم رهبر انقلاب با رئیس جمهور هم گفت: این دیدارها انجام می شود ولی اخباری که اخیرا درباره این دیدارها از سوی برخی منابع غیرمعتبر اعلام می شود، درست نیست. همه ما می دانیم خیلی از کارهای مهم از جمله انتخابات، بارها در این دیدارها بیان و بررسی می شود. وجود مقام معظم رهبری ظرفیت بالایی برای دولت در جهت خدمت رسانی ایجاد می کند و جا دارد از حمایتهای ارزشمند معظم له از دولت تقدیر و تشکر کنیم.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 729943

وب گردی

وب گردی