توسعه سرمایه گذاری درانرژی های تجدیدپذیربه فضای امن اقتصادی نیازدارد

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران با انتقاد از تغییرات سالیانه در قیمتگذاری خرید برق سرمایه گذاران انرژی های تجدیدپذیر، تصریح کرد: توسعه سرمایه گذاری در این حوزه نیازمند تامین فضای امن اقتصادی است.

به گزارش ایساکانیوز؛ «عبدالحمید توکلی بینا» اظهار داشت: امروز موضوع انرژی یک راهبرد اولویت دار در جهان شده است و ایران کشوری بهره مند از مواهب انرژی محسوب می شود.
به گفته این مقام مسئول، هرچند ایران کشوری کم آب است، اما ثروت زیادی در نعمت خدادادی آب دارد.
توکلی بینا افزود: آب حامل انرژی های فراوان است؛ همانطور که در رودها، سفره های زیرزمینی و در لوله ها جریان دارد، انرژی نیز در آن جاری است.
معاون آبفای استان تهران به وجود بیش از 13 هزار کیلومتر لوله گذاری آب به عنوان ظرفیتی عظیم برای تولید انرژی در پایتخت اشاره کرد.
توکلی همچنین به سایر اقسام انرژی (علاوه بر سوخت های فسیلی) همچون بادی (وجود کانال های باد در برخی مناطق کشور)، خورشیدی (وجود سالیانه 280 تا 320 روز آفتابی)، انرژی بیوگاز (در تصفیه خانه های فاضلاب) و ... اشاره کرد و افزود: انرژی به صورت رایگان در هوا، زمین و همه محیط کشور پراکنده است و باید آنها را به چنگ آورده و استفاده کنیم.
توکلی بینا در ادامه به استفاده نامناسب از ظرفیت های موجود انرژی های تجدیدپذیر در کشور و برخی تجربه های جهانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در کشور ترکیه شاهدیم حتی روی فیلترهای صافی موجود در تصفیه خانه ها پنل خورشیدی نصب کرده اند و از انرژی دریافتی آنها استفاده می کنند.
معاون بهره برداری شرکت آبفای استان تهران ادامه داد: جریان فاضلاب و بیوگاز ناشی از آن، منبع دیگری است که می توان از آنها به تولید برق پرداخت و این مهم درون مخازن، کانال ها و لوله های بکار رفته در تصفیه خانه ها امکانپذیر است.
وی یادآور شد: برقی که به این طریق تولید می شود بدون پسماند بوده و می تواند آن را به عنوان پاکترین انرژی تولیدی در آبفای کشور برشمرد.
توکلی بینا افزود: در حالی که یکی از چالش های همه ساله شرکت های برق در فصل تابستان مواجهه با پیک بار (اوج مصرف) است، اما در همان زمان و به دلیل مواجهه با اوج مصرف آب در فصل گرما، می توان از این ظرفیت برای تولید بیشترین میزان برق استفاده کرد و به رفع کمبودها پرداخت.
وی به اقدام های انجام شده از سوی شرکت آبفا نیز اشاره کرد و افزود: در اوج مصرف برق تابستان، با روشن کردن ژنراتورها، برق تولید شد و از فشار وارده بر شرکت توانیر برای تامین برق کاسته شد.
این مقام مسئول آبفای تهران یادآوری کرد: اکنون یکی دیگر از برنامه های شرکت، استفاده از میکروتوربین ها در فشارشکن های شبکه آب برای استفاده از اختلاف ارتفاع 800 متری بین مرتفع ترین و پست ترین نقطه تهران برای تولید انرژی است.
توکلی بینا گفت: امروز 20 درصد برق مصرفی آبفای کشور، در پایتخت است و استفاده از شیوه های نوین می تواند راهکاری برای ارتقای بهره وری انرژی باشد؛ موضوعی که در سیاست های اقتصاد مقاومتی و سایر اسناد بالادستی نظام بر آن توصیه و تاکید فراوان شده است.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به جایگاه ویژه صنعت آب و فاضلاب در مقوله اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: در این سیاست ها، اصلاح الگوی مصرف به عنوان یک موضوع ویژه مطرح است و رشد بهره وری به عنوان یکی از ارکان آن، ارتباطی اساسی با توسعه انرژی های تجدیدپذیر دارد.
وی در ادامه افزود: موضوع استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، نیازمند فرهنگ سازی است و در این زمینه، پیش از هر چیز باید به ایجاد یک فضای امن اقتصادی برای سرمایه گذاران پرداخت.
توکلی بینا گفت: امروز شرایط برای حضور و ورود سرمایه گذاران انرژی های تجدیدپذیر از سوی شرکت آب و فاضلاب فراهم شده، اما شاهد حضور کمرنگ آنان در مناقصه های مربوطه هستیم.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد کاهش نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها از 4900 ریال به 1500 ریال در هر کیلو وات ساعت که منجر به غیراقتصادی شدن برخی طرح ها و پروژه ها شده، عامل اصلی نااطمینانی سرمایه گذاران باشد.
به گفته این مقام مسئول، دولت در این زمینه خوش تعهد نبوده، به طوری که از سال 1393 تاکنون سه بار تعرفه های مربوط به خرید برق تضمینی برق تجدیدپذیرها تغییر یافته و همین موضوع ناامنی فضای اقتصادی را برای سرمایه گذاران به دنبال داشته است.
وی یادآوری کرد: کاهش تعرفه از 4900 به 3700 و سپس 1500 ریال در مدت سه سال، به معنای نبود انسجام سیاستی در تصمیم گیری است و این مساله ضریب ریسک سرمایه گذاری در این بخش را بالا برده و انگیزه ورود را به این حوزه از انرژی کاهش داده است.
معاون بهره برداری شرکت آبفای استان تهران خاطرنشان کرد: هم اینک 81 دستگاه پنل خورشیدی، 21 دستگاه آبگرمکن خوشیدی و چهار واحد بیوگاز در شرکت آبفای استان تهران نصب شده که پنج هزار و 337 کیلو وات انرژی از آنها تولید می شود.
وی افزود: در صورت استفاده از ظرفیت فشارشکن ها و خطوط انتقال آب، این عدد می تواند به 108 هزار کیلو وات ساعت افزایش یابد.
پیشتر «حمید چیت چیان» وزیر نیرو درخصوص گلایه سرمایه گذاران این حوزه از کاهش چندباره قیمت خرید برق تضمینی تجدیدپذیرها، خاطرنشان کرده بود، توسعه روزافزون فناوری های جدید (که کاهش هزینه ها را به دنبال داشته) و کاهش شدید قیمت های نفت و انرژی های فسیلی به این افت قیمت دامن زده است.
به گفته وی، این موضوع در کشوری نظیر آلمان هم سابقه داشته و این کشور که زمانی هر کیلو وات ساعت برق تولیدی خورشیدی را 28 سنت یورو خریداری می کرد، اکنون تنها 6.5 سنت یورو بابت آن به تولیدکنندگان می پردازد.
وزیر نیرو تاکید کرد: با این وجود قیمت های کنونی خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها هنوز برای سرمایه گذاران جذاب و اقتصادی است.

منبع: ایرنا

402/101

دریافت کننده: نازنین میرزایی انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 729996

وب گردی

وب گردی