اروپا بدون مرکل؟ سرمایه‌گذاران برای یک شوک انتخاباتی دیگر آماده می‌شوند

سرمایه‌گذاران اروپایی در انتظار مشاهده یک شوک انتخاباتی دیگر، این بار در آلمان هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آیریش تایمز؛ انتخابات پارلمانی آلمان که در آن سرنوشت صدراعظم بعدی این کشور تعیین می‌شود، 24 سپتامبر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. باوجود اعلام رسمی "آنگلا مرکل" رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان برای حضور در این انتخابات، کارشناسان بخت چندانی برای پیروزی وی قائل نیستند.

در این میان، "مارتین شولتس"، صدراعظم سابق آلمان و رئیس پیشین پارلمان اروپا، نیز از سوی حزب سوسیال دموکرات برای حضور در این انتخابات اعلام آمادگی کرده است. سرمایه‌گذاران اروپایی معتقدند امسال با شوک انتخاباتی دیگری، این بار از سوی آلمان، مواجه خواهند شد.

اگر مرکل نتواند در این انتخابات به پیروزی رسد، یک عامل کلیدی در ثبات سیاسی و اقتصادی اروپا به حاشیه فرستاده می‌شود. شکست انتخاباتی مرکل در کنار آثار به ظاهر زیان‌آورش، نکات مثبتی را هم در پی خواهد داشت. به عنوان مثال احتمالا صدراعظم جدید آلمان به سال‌ها ریاضت اقتصادی در اروپا خاتمه خواهد داد.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند "شولتس" توانایی شکست دادن "مرکل" را دارد. هرچند سطح مقبولیت "شولتس" هنوز از "مرکل" پایین‌تر است؛ نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد وی هر روز در حال کم کردن فاصله خود با مرکل است. جدیدترین نظرسنجی صورت گرفته در آلمان حاکی از آن است که اختلاف مقبولیت شولتس و مرکل در انتخابات سپتامبر به تنها 6 درصد رسیده است. به نظر می‌رسد وی با آرامش و اطمینان در حال ربودن آرای مرکل است.

"لری فینک"، رئیس شرکت "بلک‌راک" فعال در زمینه ارائه خدمات مالی، پیش از این اعلام کرده بود حضور مرکل به عنوان قدرتمندترین شخصیت سیاسی در آلمان تاثیر مثبتی بر بازار داشته و امیدوار است این وضع در آینده نیز ادامه داشته باشد.

اما "شولتس" برنامه‌های اقتصادی دیگری در دستور کار دارد. وی خواستار اجرای قوانین مالیاتی عادلانه‌تر، افزایش دستمزدها، بهبود کیفیت آموزشی و برطرف کردن اختلافات عمیق مالی است که پوپولیسم را قدرت می‌بخشد.

سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی در سال 2016 با دو انتخابات سرنوشت‌ساز شامل همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و پیروزی "دونالد ترامپ" در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رو به رو شدند. تاثیر این دو واقعه بزرگ بر روی بازارهای جهانی محدود و قابل کنترل بود؛ بطوریکه سرمایه‌گذاران به این اطمینان دست یافتند که نتیجه انتخابات پارلمانی آلمان هم نمی‌تواند موجب درهم شکستن سیر طبیعی بازارهای جهانی شود.

"شولتس" چندی پیش درمورد نامزدی صدراعظمی آلمان گفته بود: سوسیال دموکراسی به معنای رفتار منصفانه با یکدیگر است. با کمک هم برای ساختن آینده‌ای بهتر تلاش می‌کنیم و به دنبال راه حل‌هایی عملگرایانه برای مردم خواهیم بود. این موضوع از جنگهای پایان ناپذیر محافظه کاران به طور کلی متفاوت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ انتشار دهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 730075

وب گردی

وب گردی