ترامپ: اگر آمریکا بتواند با همه کشورها کناربیاید، خوب است

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که قرار است روز جمعه میزبان «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن باشد، گفت: اگر آمریکا بتواند با سایر کشورها از جمله ژاپن کنار بیاید، خوب است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، وی با اشاره به کشورهای روسیه،چین و ژاپن گفت اگر بتوانیم با همه کشورها کنار بیاییم، یعنی من می خواهم کنار بیایم و این خوب است و مساله بدی نیست.
موضوعات امنیتی، تجاری و سیاست ارزی احتمالا در صدر موضوعات گفت و گوی دو طرف خواهد بود. ترامپ از فقدان دسترسی تولید کنندگان آمریکایی به تولیدات خودروی ژاپن و سیاست ارزی توکیو انتقاد کرده است.
ترامپ و آبه قرار است در دیدار نخست وزیر ژاپن در ایالت فلوریدای آمریکا یک ست گلف با هم بازی کنند.
ترامپ گفته است که می خواهد مطمئن شود که این مقام ارشد ژاپن در بازی یک شریک و نه رقیب است.
وی درگفت و گو با کانال یک رادیو ورزش شرکت چند رسانه ای «وست وود وان» در نیویورک گفت بازی گلف روش بهتری برای شناخت یک نفر در مقایسه صرف ناهار با وی است.
طبق نسخه ای از این مصاحبه که کاخ سفید دراختیار این خبرگزاری قرار داده است، ترامپ روز یکشنبه درمصاحبه با این رادیو گفت که قرار است با نخست وزیر ژاپن یک ست گلف بازی بازی کند.
قراراست این بازی روز شنبه دراستراحتگاه خصوصی ترامپ در«مار-اَ-لاگو/ Mar-a-Lago» برگزار شود. ترامپ گفت می دانم که وی (آبه) نیز از این بازی خوشش می آید و ما بسیار لذت خواهیم برد و من مطمئن خواهم شد که وی شریک من است.
ترامپ درجریان کارزار انتخاباتی اش با زیرسوال بردن هم پیمانی آمریکا و توکیو نگرانی هایی را در ژاپن برانگیخت. وی گفت توکیو به اندازه کافی در هزینه چتر امنیتی آمریکا شریک نیست.
آبه نخستین رهبرخارجی بود که پس ازانتخابات نوامبرگذشته با ترامپ دیدار کرد اما رئیس جهوری آمریکا از ژاپن، چین و مکزیک به عنوان کشورهای اصلی کسری تجاری آمریکا انتقاد کرده است.
انتظار می رود ترامپ پس از ترک پیمان تجاری آسیا اقیانوسیه به دنبال پیشرفت های سریع به سمت توافقات تجاری با ژاپن باشد.
آبه، روز جمعه گفت که متقاعد شده آمریکا و ژاپن می توانند «هم پیمانی نامتزلزل» خود را نشان دهند.
«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا روز شنبه با تاکید دوباره بر تعهد واشنگتن به توافق دفاعی سفر به ژاپن را پایان داد.
ژاپن برنامه هایی برای سرمایه گذاری شرکت های ژاپنی در بخش پروژه های زیربنایی اشتغال زایی در آمریکا دارد و برخی ازمنابع آشنا با چنین طرح هایی گفته اند که آبه افزایش واردات انرژی از آمریکا را هدف قرار می دهد.
به گزارش ایرنا، ترامپ رئیس جمهوری تاجرپیشه آمریکا، روابط تجاری این کشور با ژاپن را دوطرفه نمی داند ودراظهارات صریح وهشدارگونه ازشینزو آبه خواسته است تا صنایع ژاپنی به ویژه خودروسازان فعال در آمریکا با اشتغال برای آمریکایی ها سهم حضور خود در آمریکا و اقتصاد این کشور را بپردازند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ انتشار دهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 730112

وب گردی

وب گردی