ایران و عمان، توافق ساخت خط لوله صادرات گاز را تمدید کردند

ایران و عمان سند تمدید «چارچوب کلی توافق احداث خط لوله صادرات گاز» را با حضور وزیران نفت دو کشور امضا کردند.

به گزارش ایسکانیوز؛ با توجه به انقضای زمان توافق سابق، «علی اصغر هندی» مشاور وزیر نفت و مسئول پیگیری مطالبات وزارت نفت و «سیف حمد السلمانی» مدیرکل اکتشاف و تولید نفت و گاز وزارت نفت و گاز عمان، امروز (سه شنبه) این سند را امضا کردند.
جلسه هیات های ایرانی و عمانی برای تمدید این توافق و بررسی آخرین وضعیت آماده سازی مقدمات ساخت این خط لوله صبح امروز با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و محمد بن حمد الرحمی وزیر نفت و گاز عمان در مرکز همایش های وزارت نفت برگزار شد.
در جریان مذاکرات صبح امروز، نمایندگان شرکت های توتال (فرانسه)، شل (هلند-انگلیس)، کوگس (کره جنوبی)، یونیپر (آلمان) و میتسویی (ژاپن) در جلسه حضور داشتند و پیشنهادات خود را برای مشارکت احتمالی در این پروژه ارایه کردند.
زنگنه وزیر نفت پس از پایان این مذاکرات، گفت: درباره چگونگی اجرای ساخت خط لوله صادرات گاز به عمان تا پایان فوریه (اوایل اسفند) به جمع بندی می رسیم،
به گزارش ایرنا، ایران و عمان در سال 1392 یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی امضا کردند که با اجرای آن گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.
قرار است بخشی از این گاز در عمان مصرف و بخشی نیز در تاسیسات ال ان جی این کشور به گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود.
باتوجه به مخالفت امارات با عبور خط لوله از آب های کم عمق این کشور، این خط لوله از آبهای عمیق دریای عمان عبور می کند که همین امر سبب افزایش هزینه و زمان اجرای طرح می شود.
فناوری ساخت و نصب خط لوله در بستر کم عمق دریا در اختیار شرکت های ایرانی قرار دارد، اما شرکت های ایرانی تاکنون تجربه نصب خط لوله در آب های عمیق و زیر یک هزار متر را نداشته اند و بنابراین قرار است از تجربه شرکت های بین المللی استفاده شود.
بر این اساس، چندی پیش نیز نشست مشترک نمایندگان ایران و مدیران بلندپایه وزارت نفت عمان با نمایندگان شرکت‎های توتال فرانسه، شل انگلیس-هلند و کوگس کره جنوبی برای حضور در پروژه صادرات گاز ایران به مسقط برگزار شد.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی انتشاردهنده:پوریا پورعرب

402/601

کد خبر: 730142

وب گردی

وب گردی