همایش پیشگیری از وقوع جرم در دانشگاه انزلی برگزار شد

دکتر حسین میرمحمد صادقی مدیر گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت:طی دهه های اخیر؛ معضل جرم بزرگترین بلیه بوده, این موضوع یک موضوع فراملی ست و بحث خودارزشمندی در راستای پیشگیری از وقوع جرم بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش ایسکانیوز، همایشی با عنوان پیشگیری از وقوع جرم به همت انجمن علمی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی و با سخنرانی دکتر حسین میرمحمد صادقی مدیر گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. این همایش در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی و با حضور جمعی از استادان و دانشجویان رشته حقوق این واحد دانشگاهی برگزار شد. در این همایش دکتر حسین میرمحمد صادقی مدیر گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: مسئله جرم یک معضل اساسی در تمام دنیا بوده و در بند 5 اصل 156 قانون اساسی کشور ما نیز به این موضوع اشاره شده است.

وی اظهار کرد: امروز موضوع و معضل جرم یک موضوع فراملی بوده و متأسفانه رشد جرایم در تمامی دنیا در مقایسه با رشد اقتصادی, جمعیتی و ... بیشتر و بالاتر است. دکتر حسین میرمحمد صادقی ضمن اشاره به وجود 8 میلیون زندانی در جهان گفت: طی دهه های اخیر؛ معضل جرم بزرگترین بلیه بوده و در مقایسه با مشکلاتی نظیر بیماری ایدز, آلودگی های زیست محیطی و ... موضوعی جدی تر و مشکل آفرین تر است. مدیر گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه امروز بحث پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یک دغدغه مهم مطرح است اظهار کرد: در یک نوع تقسیم بندی؛ جرم شناسی به دو نوع جرم شناسی نظری و کاربردی طبقه بندی گردیده که در جرم شناسی کاربردی؛ یکی از مهمترین مباحث؛ بحث پیشگیری از وقوع جرم است. وی با بیان اینکه امروز جرم بیشترین قربانیان خود را از میان اقشار آسیب پذیر می گیرد افزود: مقابله با جرم درحقیقت حمایت از فرودستان است. دکتر میرمحمد صادقی تصریح کرد: حذف جرم به صورت کامل امری غیرممکن است اما باید درجهت کاهش بیش از پیش آن تلاش کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود به تقسیم بندی های مختلف پیشگیری از وقوع جرم اشاره و خاطرنشان کرد: پیشگیری از ارتکاب جرم می تواند کیفری, اجتماعی و یا وضعی باشد. به گفته وی پیشگیری کیفری بزهکار مدار بوده و در این شیوه هدف این است که با مجازات های سرکوبگرانه با مجرم مقابله شود.

دکتر حسین میرمحمد صادقی هزینه زا بودن را از مهمترین معایب و اشکالات این نوع پیشگیری عنوان و تأکید کرد: این نوع پیشگیری؛ هزینه های اقتصادی و غیراقتصادی ایجاد خواهد کرد. وی در ادامه به پیشگیری اجتماعی اشاره کرد و گفت: این نوع پیشگیری نیز بزهکار مدار بوده و در آن تلاش می شود از طریق اجرای برنامه های اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی جلوی ارتکاب جرم گرفته شود.

به گفته مدیرگروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی, در نوع سوم پیشگیری از جرم یعنی پیشگیری وضعی؛ تأکید بر موقعیت بوده و تلاش بر این است تا موقعیت ارتکاب جرم فراهم نشود. دکتر میرمحمد صادقی همچنین اضافه کرد: این روش برخلاف دو روش دیگر؛ بزه دیده مدار بوده و درآن از بزه دیده انتظار می رود که خود را در موقعیت جرم قرار ندهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: این روش پیشگیری از وقوع جرم در کشور انگلستان ابداع شد و درحقیقت در این روش به جای محدود نمودن بزهکار؛ بزه دیده محدود می شود.وی در ادامه به جایگاه و اهمیت پیشگیری از وقوع جرم در آموزه های دین مبین اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: نگاه پیشگیرانه در آموزه های دینی ما و در حوزه احکام, اخلاق و اعتقادات مورد توجه و تأکید قرار گرفته و موضوع پیشگیری بر درمان اولویت دارد.

دکتر میرمحمد صادقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در گذشته باتوجه به ماده 606 قانون تعزیرات, روسای سازمان های دولتی موظف به ارائه گزارش جرایم رخ داده در سازمان های خود بودند اما امروز قانون ارتقای نظام سلامت اداری این موضوع را به تمامی افراد شاغل در دستگاه های دولتی تسری داده و این اقدامات در راستای جلوگیری از ارتکاب جرم صورت می گیرد.

مدیرگروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه ضمن اشاره به داستان هابیل و قابیل و داستان حضرت یوسف ( ع ) در قرآن کریم گفت: در حوزه اعتقادات نیز موضوع پیشگیری از وقوع جرم بسیار حائزاهمیت بوده و اعتقاد به معاد, پاداش, عذاب و ثواب اخروی می تواند در راستای پیشگیری از جرم بسیار اثرگذار باشد.

وی همچنین به آیاتی از سوره آل عمران اشاره و عنوان کرد: در این سوره از کسانی که انفاق می کنند, خشم خود را کنترل می کنند و نیز کسانی که عفو می کنند یاد شده و تمامی این اقدامات می تواند در پیشگیری از ارتکاب جرم مثمرثمر باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین به تصویب قانون پیشگیری از وقوع جرم در سال 94 و به رسمیت شناخته شدن مسئولیت تمامی نهادها ( علاوه بر دستگاه قضا) در این قانون اشاره و اضافه کرد: متأسفانه از زمان تصویب این قانون هیچگونه اقدام اساسی در راستای اجرایی شدن بند مربوط به پیشگیری از ارتکاب جرایم صورت نگرفته است.

دکتر حسین میرمحمد صادقی حضور مسئولان کشوری در شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم و همچنین اختلاف بین دو قوه قضائیه و مجریه را از مهمترین دلایل کم کاری در این حوزه عنوان کرد. وی بر اهمیت خود ارزشمندی در بحث پیشگیری از ارتکاب جرایم تأکید و اظهار کرد: مهمترین گام در راستای پیشگیری از وقوع جرم این است که فرد برای خود ارزش قائل بوده و به سمت ارتکاب جرم سوق پیدا نکند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان اضافه کرد: افرادی که برای وجود خود ارزش قائل هستند؛ محترم بوده و باید درجهت تربیت چنین افرادی تلاش شود.
در ادامه این همایش معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی نیز به تشریح وضعیت رشته حقوق در این واحد دانشگاهی پرداخت.

مصطفی اعتمادی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی در سال 78 شروع به فعالیت نموده و از سال 80 اقدام به پذیرش دانشجو در رشته حقوق کرد.

وی با بیان اینکه امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی قریب به یک هزار و 300 دانشجو در مقطع کارشناسی و 500 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق مشغول به تحصیل هستند افزود: 11 عضو هیأت علمی و 30 استاد حق التدریس در این واحد دانشگاهی به امر تدریس مشغول بوده و امروز رشته حقوق یکی از رشته های پرطرفدار و باکیفیت دانشگاه آزاد انزلی محسوب می شود.

200

خبرنگار و منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 730151

وب گردی

وب گردی