هشدار پکن درباره درگیری چین و آمریکا

وزیر خارجه چین در تلاش برای کاهش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن که در پی انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور ایجاد شده هشدار داد در درگیری میان چین و آمریکا هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط میان چین و آمریکا پس از تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با سای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان و تهدید ترامپ مبنی بر اینکه بر کالاهای وارد شده از چین تعرفه گمرکی تعیین خواهد کرد، به شدت دچار تنش شد.

با این حال وانگ یی، وزیر امور خارجه چین پس از دیدار با جولی بیشاپ، همتای استرالیایی خود خاطر نشان کرد که چین به صلح پایبند است.

وانگ یی در کامبرا، پایتخت استرالیا در این باره به خبرنگاران گفت: هیچ درگیری نمی‌تواند میان چین و آمریکا صورت بگیرد؛ چراکه هر دو طرف شکست خواهند خورد و هیچ کدام تاب آن را نخواهند داشت.

وانگ در حالی که به دنبال کاهش تنش‌ها میان دو کشور بود از رهبران جهانی خواست تا با محافظت گرایی مقابله کند؛ رویکردی که ترامپ با طرح شعار اقتصادی آمریکا اول به نوعی از آن حمایت کرده است.

دیپلمات عالی چین در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: بسیار مهم است که تمامی ما به آزادی جهانی اقتصاد متعهد باشیم. مهمتر از آن این است که جهانی سازی اقتصاد در جهت جامعیت بیشتر منافع مشترک گسترده‌تر و در مسیر باثبات تری حرکت کند. در حالی که سیاست‌های مبادلاتی ترامپ این نگرانی را ایجاد کرده که آمریکا در حال ورود به دوره‌ای از محافظه گرایی اقتصادی است. چین پیش از این استرالیا را نیز به اتخاذ اقدامی مشابه از طریق ممنوعیت فروش کالاهای مهم برای منافع چین متهم کرده بود.

در ادامه بیشاپ نیز طی اظهاراتی از پکن خواست تا پیوستن به توافق مبادلاتی پان پاسیفیک را که ماه گذشته با واکنش منفی ترامپ مواجه شد، بررسی کنند.

در حالی که چین از کشورهای جهان خواست که نسبت به سرمایه گذاری‌های خارجی با استقبال برخورد کنند وزیر امور خارجه این کشور نیز خاطر نشان کرد: پکن سیاست یک کمربند یک جاده خود را با برنامه استرالیا مطابق خواهد کرد تا توسعه خود در مناطق شمالی را افزایش دهد.

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ انتشار دهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 730159

وب گردی

وب گردی