دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود رتبه بیست و دوم در بین واحدهای دانشگاهی کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: بر اساس آخرین رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ، دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در رتبه بیست و دوم در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور و رتبه اول در استان سمنان قرار گرفت.

دکتر سید حسین بدیعی افزود: بر اساس آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور مربوط به سال 94-93 در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود رتبه بیست و دوم را در بین بیش از 300 واحد دانشگاهی کسب کرده است.

وی با تبریک این موفقیت به اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود اظهار کرد: در این پایگاه، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی از حیث شاخص‌هایی چون پژوهش، آموزش، وجهه بین‌المللی، تسهیلات (امکانات) و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی ارزیابی می‌شوند که در آخرین رتبه‌بندی این پایگاه که از سال 93 تا 94صورت گرفته، واحد دانشگاهی شاهرود توانسته به این رتبه دست یابد که در استان سمنان و در بین واحدهای دانشگاهی این استان نیز از همه بالاتر است.

بدیعی گفت: بر اساس آیین‌نامه‌ای که بر روی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام قرارگرفته است در بخش پژوهش شش شاخص کیفیت، کارایی، حجم، نرخ رشد کیفیت، نرخ رشد کارایی و ثبت نامه‌ها ملاک بوده است که هدف از به‌کارگیری این شاخص‌ها، سنجش میزان موفقیت مؤسسات در تولید دانش به‌عنوان یکی از دو مأموریت اصلی دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی است. در حوزه آموزش نیز بر اساس این آیین‌نامه مجموع شاخص‌های این معیار میزان دستیابی دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی را به نگهداری و انتشار دانش به‌عنوان دومین مأموریت مهم دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌دهد که شامل اعضای هیأت علمی دارای جایزه، اعضای هیأت علمی پر استناد مبتنی بر استانداردهای ISI و OIC، نسبت اعضای هیأت علمی دارای مدرک Ph. D (دکتری) به کل اعضای هیات علمی، فارغ‌التحصیلانی که جایزه گرفته‌اند، فارغ‌التحصیلان پر استناد، نسبت اعضای هیأت علمی به دانشجو، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان و دانشجویان دارای جایزه در المپیادهای بین‌المللی است و به همین ترتیب در آیتم وجهه بین‌المللی نیز شاخص‌هایی چون نسبت اعضای هیأت علمی بین‌المللی به کل اعضای هیأت علمی، نسبت دانشجویان بین‌المللی به کل دانشجویان، نسبت اعضای هیأت علمی دارای مدرک Ph. D خارجی (دکتری خارجی) به کل اعضای هیات علمی دارای مدرک دکتری، کنفرانس‌های بین‌المللی و تعاملات بین‌المللی مدنظر بوده است.

وی در مورد ارزیابی پایگاه استنادی جهان اسلام در آیتم تسهیلات و امکانات و همچنین ملاک ارزیابی فعالیت اجتماعی – اقتصادی افزود: تسهیلات و امکانات شامل کلیه اموری است که سبب تسهیل فرآیند آموزش و پژوهش در مؤسسه علمی موردنظر است و درواقع امکانات هر دانشگاه یا مؤسسه تحقیقاتی نشان‌دهنده قدرت و قوت آن و درواقع این شاخص طیف گسترده‌ای از کتابخانه گرفته تا آزمایشگاه و خدمات مختلفی که به دانشجویان ارائه می‌شود را در بر می‌گیرد و در مورد ملاک ارزیابی فعالیت اجتماعی – اقتصادی نیز باید گفت اولین مسئولیت دانشمندان و دانش‌پژوهان، ارتقای رفاه و آسایش جامعه است و هرچه دانشگاه‌ها در این زمینه فعال‌تر باشند، آنگاه می‌توان ادعا کرد که اعتبار و مقبولیت آن نیز بالا است که در این بخش شاخص‌های مربوط به این معیار موردبررسی قرارگرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود اظهار کرد: چندی پیش نیز بر اساس رنکینگ گروه تحقیقات جهانی سایماگو(Scimago)، این دانشگاه در بین 99دانشگاه و موسسه آموزش عالی برتر کشور و نیز رتبه دوازدهم در بین 20 دانشگاه آزاد اسلامی برتر کشور ازد آزاد آقرار گرفت.

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 730180

وب گردی

وب گردی