باتری که با اسید معده کار می کند

 محققان دانشگاه MIT باتری قابل هضمی ساخته اند که با اسید معده کار می کند.

به گزارش ایسکانیوز، تحقیقات مختلف نشان داده دستگاه های قابل هضم الکترونیکی کوچک جایگزین خوبی برای ارسال دارو به بدن یا روش هایی مانند کولونسکوپی هستند اما نیروبخشیدن به آنها چالش برانگیز است.

البته تاکنون باتری های قابل هضم تولید شده اند اما اکنون محققان در دانشگاه MIT روشی جدید برای روشن کردن این دستگاه های الکترونیکی طراحی کرده اند. در این روش انرژی مورد نیاز باتری به وسیله اسیده معده تامین می شود. در نتیجه گزینه ای ارزانتر و سبکتر برای منبع تامین انرژی به حساب می آید.

جیوانی تراورسو و رابرت لانگر مولفان ارشد این تحقیق، پیش از این نیز سیستم ارائه دارویی ساخته بودند که مانند یک ستاره در معده فرد باز می شد و دارو را آرام آرام و طی چند هفته در بدن منتشر می کرد. همچنین یک حسگر کوچک به اندازه قرص، ضربان قلب و تنفس بیمار را از داخل بدن کنترل می کرد.

دستگاه هایی مانند این حسگرها نیازمند منبع انرژی هستند اما باتری های معمولی طی زمان فرسوده می شوند و علاوه بر آن حاوی مواد شیمیایی مضر برای بدن هستند.

از آنجا که تمام باتری ها برای فعال شدن نیازمند اسید هستند، بنابراین دانشمندان به فکر استفاده از اسید معده افتادند. یک آزمایش ساده به وسیله فرو بردن تکه های مس و روی درون لیموترش نیز این یافته را تایید کرد. در این حالت اسید به عنوان مایع الکترولیت عمل کرد و جریان برقی میان دو فلز ایجاد کرد.

میزان برق تولید شده برای روشن کردن یک چراغ ال ای دی کافی بود.

درهمین راستا محققان الکترودهای مس و روی را روی بخش خارجی یک دستگاه کوچک قابل هضم قرار دادند. این سیستم کوچک در ابعاد ۴۰در ۱۲ میلیمتر ساخته شد و حاوی حسگر دما و یک ترانسمیتر ۹۰۰ مگاهرتزی بود. در این فرایند اسید معده توانست جریان الکتریکی را از روی به مس انتقال دهد و دستگاه را روشن کند.

این روند در خوک ها آزمایش شد و قابلیت خوانش دما و ارسال اطلاعات طی هر ۱۲ ثانیه را داشت.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده: ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 730258

وب گردی

وب گردی