استقبال دانشجویان ایرانی از تصمیم مشترک رئیس هیات موسس و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

برخی از دانشجویان ایرانی که در امریکا زندگی می کنند بعد از فرمان ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود ایرانیان به این کشور از تصمیم مشترک رئیس هیات موسس، هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل و تدریس در این دانشگاه و بازگشت به ایران استقبال کردند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز _ بخشی از مهاجران امریکایی، دانشجویان ایرانی هستند که بعد از فرمان "حفاظت از امریکا در مقابل حملات تروریستی" ترامپ، شرایط تحصیل و زندگی شان در این کشور نامشخص است. 80درصد این دانشجویان برای تحصیل شان هزینه پرداخت می کنند. طبق گزارش موسسه تحقیقاتی واشنگتن هزینه هر دانشجوی ایرانی در چهارسال حدود 200هزار دلار برای تحصیل و 250 هزار دلار برای زندگی است.بنابراین تصمیم ترامپ می تواند تاثیرات زیادی بر اقتصاد و نیرو انسانی، ماهر و متخصص امریکا بگذارد.

در همین راستا ایسکانیوز با چند نفر از دانشجویان ایرانی که در دانشگاه های امریکا مشغول تحصیل هستند، درباره دغدغه ها و شرایط تحصیل و زندگی شان گفت و گو کرد.

مریم، دانشجوی دوره دکترای بازرگانی که در یکی از دانشگاه های کالیفرنیا درس می‌خواند درباره فرمان ترامپ و وضعیت دانشجویان ایرانی و واکنش دانشجویان امریکایی گفت: زمانی که ترامپ فرمان حفاظت از امریکا را صادر کرد، دانشگاه با دو ایمیل مجزا از من خواست از این کشور خارج نشوم. تعدادی از هم کلاسی هایم درباره این موضوع واکنش نشان دادند و ابراز ناراحتی کردند. من به آینده این کشور خوشبین نیستم. تا قبل از این فرمان هم قصد داشتم بعد از یک سال کار کردن به ایران برگردم اما اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، بعد از تمام شدن درسم مصمم‌تر به ایران برمی گردم. حمایت های مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در فراهم کردن امکان ادامه تحصیل و تدریس در این دانشگاه نیز بازتاب خوبی در میان دانشجویان استادان ایرانی مستقر در امریکا داشته است.

نیلوفر، دانشجوی دوره فوق لیسانس حقوق در کالیفرنیا نیز درباره این مسئله گفت: همان روز اول از طرف دانشگاه و دانشکده‌ام ایمیل دریافت کردم که از کشور خارج نشوم، رئیس دانشکده این موضوع را شخصا پیگیری کرد و گفت: از دانشجویان ایرانی حمایت و به آنها کمک می کند. حتی برای دانشجویان ایرانی میتینگی برگزار کردند تا آنها را برای زندگی در امریکا راهنمایی کنند.

او درباره واکنش مردم و دانشجویان امریکایی به این موضوع گفت: امریکایی ها دو دسته اند، موافقان و مخالفان ترامپ; البته در ایالت کالیفرنیا ممکن است شرایط متفاوت باشد چون مهاجران زیادی دارد و تعداد کسانی که با فرمان ترامپ مخالف هستند زیادتر است. فعلا شرایط نامشخصی وجود دارد مخصوصا برای کسانی که می خواهند در این کشور بمانند. اکثر دانشجویان منتظر قطعی شدن این فرمان هستند. من هم تا قبل از این موضوع می خواستم در امریکا بمانم اما اگر شرایط به همین شکل پیش رود فکر دیگری برای ادامه تحصیلم می کنم.

احمد، دانشجوی ایرانی دوره دکترای محیط زیست در کالیفرنیا نیز درباره فرمان ترامپ گفت: من هم مانند دوستان دیگرم از دانشگاه ایمیل داشتم تا از کشور خارج نشوم، خوشبختانه استادان و دانشجویان برخورد حمایتی و خوبی با دانشجویان ایرانی داشتند و از این تصمیم ناراحت بودند. اکثر مردم در کالیفرنیا از این موضوع ناراحت هستند و ارتباطشان با ایرانی ها خوب است و می خواهند از مهاجران حمایت کنند. دانشجویان امریکایی هم حمایت شان را از دانشجویان ایرانی اعلام کردند.

او گفت: چون این قانون از ما خواسته در امریکا زندگی نکنیم بنابراین ماندن در این کشور فایده ای ندارد مخصوصا با فضای پرتنشی که در دو هفته اخیر تجربه کرده ام، به بازگشت به ایران هم فکر خواهم کرد.

دانشجوی دیگری که در دوره دکتری در کالیفرنیا تحصیل می کند نیز درباره این موضوع گفت: از زمانی که وارد امریکا شدم در جلسات زیادی برای مبارزه با نژادپرستی شرکت کردم. مدام در دانشگاه و فضاهای اجتماعی برای مبارزه با این موضوع میتینگ برگزار می کنند و از مردم می‌خواهند برخوردهای نژادپرستانه را گزارش دهند درحالی امروز رئیس‌جمهوری امریکا با مهاجران برخورد نژادپرستانه داشته است. من هم بعد از فرمان ترامپ از دانشگاه ایمیل گرفتم تا از کشور خارج نشوم و برعکس دوستانم به دانشگاه جواب دادم که ماه‌هاست برای مبارزه با نژادپرستی تبلیغ می کنید و حالا ما قربانی این موضوع هستیم. من از دانشگاه سوال کردم چطور از دانشجویان ایرانی در مقابل این موضوع حمایت می‌کنند؟ البته جواب‌های خوبی از دانشگاه و دانشجویان گرفتم. دانشگاه علیه فرمان ترامپ راه پیمایی برگزار کرد همچنین برای حمایت از دانشجویان ایرانی جلساتی گذاشتند اما مسئله این است که دانشگاه های امریکا پول زیادی از دانشجویان خارجی می‌گیرند بنابراین برایشان مهم است که این دانشجویان را از دست ندهند. شرایط پیچیده شده است و باید صبر کرد و بعد تصمیم گرفت.

فرمان "حفاظت از امریکا در مقابل حملات تروریستی" در حال بررسی است. تایید و اجرای این فرمان نه تنها زندگی دانشجویان بلکه زندگی بسیاری از مهاجران امریکایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و تبعات زیادی برای امریکا خواهد داشت.

همچنین با توجه به راه اندازی شرکت های اقتصاد دانش بنیان با حمایت وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد ملی نخبگان و بهتر شدن شرایط تحصیل در آموزش عالی و توسعه تحصیلات تکمیلی پیش بینی می شود، دانشجویانی که برای تحصیل به امریکا مهاجرت کردند نسبت به گذشته انگیزه بیشتری برای بازگشت به ایران خواهند داشت.

204/200

کد خبر: 730286

وب گردی

وب گردی