رفع تصرف بیش از 2 هزار هکتار اراضی ملی در هشت ماه گذشته

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: از خردادماه امسال تاکنون با رفع تصرف از یک هزار و 92 فقره زمین خواری، بیش از 2 هزار هکتار از زمین های ملی محدوده شهرها آزاد شده است.

به گزارش ایسکانیوز؛«حمیدرضا عظیمیان» عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: سامانه جامع بانک اطلاعات املاک دولت با تکمیل اطلاعات اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد این سازمان با سازمان ثبت واسناد برای راه اندازی سامانه دیگری همکاری دارد تا دسترسی به اطلاعات ثبتی املاک کشور در این سامانه برای انجام امور ثبتی مردم تسهیل شود.
به گفته وی، سازمان ملی زمین و مسکن در سه سال گذشته برای صدور 550 هزار سند اقدام کرد که تاکنون 120 هزار سند تک برگی برای اراضی ملی صادر شده و بقیه نیز در دست اقدام است.
وی یادآوری کرد مهمترین وظیفه سازمان ملی زمین و مسکن تامین زمین برای مسکن مورد نیاز دولت، بخش خصوصی، تعاونی ها و گروه های مردمی است و گفت: اگر دولت به دنبال اجرای طرح مسکن اجتماعی باشد ما برای تامین زمین مورد نیاز در شهرها آمادگی داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره عملکرد این سازمان در طرح مسکن مهر افزود: این سازمان برای واگذاری زمین در شهرهای دارای بیش از 25 هزار نفر جمعیت، یک میلیون و 211 هزار و 61 قرارداد امضا کرد که اکنون پیشرفت فیزیکی آنها به 94 درصد رسیده است.
به گفته وی، تاکنون 925 هزار و 780 واحد از این مجموعه ها تحویل شده و 45 هزار و 360 واحد آماده افتتاح است، 240 هزار واحد دیگر نیز در دست ساخت قرار دارد.
وی ادامه داد: 60 هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور فاقد متقاضی است که در حال مذاکره با برخی نهادها و سازمان ها برای واگذاری این واحدها هستیم.
عظیمیان افزود: سازمان ملی زمین و مسکن طبق ضوابط و مقررات می تواند زمین رایگان در اختیار چهار وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان، بهداشت، درمان آموزش پزشکی و آموزش و پرورش قرار دهد. همچنین اگر بخش خصوصی در این زمینه ها فعال شود زمین به قیمت روز به آنها قابل واگذاری است.
بررسی شرایط 6160 خانوار مددجو، اختصاص زمین به خیران مسکن ساز برای تامین نیاز 485 خانوار زیر پوشش بهزیستی، رفع موانع اجرایی 790 واحد مسکونی برای معلولان مسکن مهر، تخصیص زمین برای ساخت 2972 واحد مسکونی و احراز شرایط بیش از 10 هزار متقاضی با معرفی بهزیستی بخشی از عملکرد این سازمان در سال 1395 بوده است.
همچنین طبق قراردادی با بهزیستی تامین زمین برای 7759 خانوار دارای 2 معلول و بیشتر بر عهده این سازمان قرار دارد.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: وظیفه عمده این سازمان تامین زمین است و چون ساخت و ساز مسکن در کشور باید توسط بخش خصوصی انجام شود بنابراین پیشنهاد شده است در صورت تصویب هیات دولت، نام این سازمان به سازمان ملی زمین تغییر یابد.
نام سازمان زمین شهری در سال 1372 با مصوبه شورای عالی اداری به سازمان ملی زمین و مسکن تغییر کرد و اساسنامه آن نیز در سال 1375 اصلاح شد.
براساس این اصلاحیه سازمان ملی زمین و مسکن شرکتی است سهامی با مدت نامحدود و وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و طبق قانون تجارت، اساسنامه و مقررات مربوط به شرکت های دولتی اداره می شود.
اجرای قانون زمین شهری، تدوین برنامه های بخش مسکن و بسترسازی برای اجرای برنامه ها از طریق الگوسازی، سرمایه گذاری به طور مستقل یا با مشارکت بخش عمومی و خصوصی، تحصیل وام و مشارکت در ایجاد کارخانه های تهیه مصالح ساختمانی از اهداف این سازمان به شمار می رود.

خبرنگار: نازنین میرزایی انتشاردهنده: پوریا پورعرب

402

کد خبر: 730307

وب گردی

وب گردی