العبادی: عراق همواره به دنبال برقراری روابط مستحکم با کشورهای منطقه بوده است

نخست وزیر عراق در راستای تلاش برای کاهش تنش‌ها میان بغداد و کویت درخصوص کانال آبی "خورعبدالله"بر تمایل کشورش برای برقراری بهترین روابط با کشورهای منطقه به ویژه کویت تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در کنفرانسی مطبوعاتی در بغداد گفت: عراق در راستای تغییر ریشه‌ای سیاست خارجه‌ای که از سوی رژیم صدام در پیش گرفته شده بود و کشور را به انزوای بیشتر در جهان می‌کشاند و بازگشت عراق به وضعیت اصلی و جایگاه معتبر آن در جهان تلاش می‌کند.

العبادی گفت: عراق همواره به دنبال برقراری روابط مستحکم با کشورهای منطقه از جمله کویت بوده است.

به دنبال تصمیم بغداد در ژانویه برای اجرای تعهداتش در توافقنامه کشتیرانی با کویت در منطقه خورعبدالله، نمایندگان پارلمان و وزرای فعلی و سابق عراق دست به اعتراض زده و این تصمیم را "امتیازدهی" بغداد در این کانال آبی به کویت قلمداد کردند.

این تنش‌ها با تهدیدات و اتهام زنی‌های متقابل میان نمایندگان و چهره‌های سیاسی دو کشور بالا گرفت. سپس با تصمیم اخیر کابینه عراق مبنی بر اختصاص مبالغی برای تعیین مجدد نقاط دریایی در خورعبدالله انتقادات در عراق دوباره شکل گرفت.

خور عبدالله یا خلیج بصره، خلیجی کوچک در انتهای شمال غربی خلیج فارس است که عراق و کویت در آنجا بر سر مرزهای خود و نیز حق کشتی‌رانی اختلاف دارند و اخیرا توافقنامه‌ای میان دوطرف در این زمینه امضا شده است.

العبادی در ادامه این کنفرانس به عملیات نظامی ویژه آزادسازی بخش غربی شهر موصل اشاره کرد و بدون ذکر تاریخی برای آغاز این عملیات تنها گفت: این عملیات به زودی آغاز خواهد شد.

وی درباره آوارگان شرق موصل نیز گفت: نیروهای امنیتی در تلاش هستند پس از پاکسازی مناطق مختلف از مین‌ها و بمب‌های عمل نکرده، آوارگان را به خانه‌هایشان بازگردانند.

العبادی ادامه داد: پس از اعلام آزادی کامل بخش شرقی موصل نیروهای دولتی عملیات پاکسازی را آغاز کرده و حجم زیادی اسلحه و مهمات در این مناطق کشف کردند.

نخست وزیر عراق در پایان کنفرانس مذکور از پارلمان این کشور خواست بر وظیفه خود در تشکیل شورای جدید کمیسیون انتخابات جهت برگزاری انتخابات شوراهای استانداری عمل کند.

بغداد قصد دارد در تاریخ 16 سپتامبر آتی انتخابات شوراهای استانداری‌ها را به استثنای استان نینوا (که بخش‌هایی از آن در کنترل داعش است) و استان‌های اقلیم کردستان عراق برگزار کند.

منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 730441

وب گردی

وب گردی