ساخت "میکروسکوپ لمسی" برای افراد نابینا

اگر یک سلول خونی را نبینید چگونه می‌توانید آن را مطالعه کنید ولی می‌توانید با استفاده از دستگاهی که داده‌های علمی را به اطلاعات لمسی تبدیل می‌کند آن را لمس و حس کنید.

به گزارش ایسکانیوز، تینگ زانگ از دانشگاه پوردو در هند می‌گوید: هدف ما این است که به افراد نابینا یا کم‌بینا کمک کنیم که به مطالعه علم بپردازند.

وی و تیم تحقیقاتی‌اش سیستمی ساخته‌اند که با استفاده از یک دستگاه لامسه‌ای به افراد کمک می‌کند اطلاعات بصری را با کمک دستانشان درک و تفسیر کنند. این دستگاه قابل لمس است و به عنوان یک رابط به شما بازخورد می‌دهد.

این دستگاه پیچیده به صورت یک دسته به کامپیوتری که به میکروسکوپ متصل است وصل می‌شود. شما دسته را حرکت می‌دهید تا به بررسی تصاویر میکروسکوپی بپردازید. وقتی به دیواره سلول خونی می‌رسید دسته فشاری به دست شما وارد کرده و آن را عقب می‌زند و برای شبیه سازی بافت‌های مختلف شروع به لرزیدن می‌کند.

در آزمایش بر روی افراد نابینا یا افرادی که از چشم‌بند استفاده کرده بودند مشخص شد شرکت کنندگان قادرند با کمک فیدبک‌های حسی دستگاه، گلبول‌های قرمز و سفید زیر میکروسکوپ را از هم تشخیص دهند. آن‌ها می‌توانستند اطلاعات معناداری درباره بافت، شکل و رنگ اجسام موجود در تصاویر میکروسکوپی به دست آورند بدون این که این تصاویر را ببینند.

این سیستم از الگوریتم بصری کامپیوتری برای استخراج خصوصیات مهم یک تصویر همچون موقعیت دیواره سلولی استفاده می‌کند. سپس تصاویر را به طور بصری بازسازی می‌کند لذا کاربر می‌تواند از طریق دستگاه لمسی با آن تعامل برقرار کند.

تفسیر داده‌های علمی برای افرادی که نقص بینایی دارند بسیار دشوار است. لذا کمک به حل این مشکل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.


200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 730451

وب گردی

وب گردی