مشاوره ازدواج باید اجباری شود/طلاق عروس و دامادها

مشاوران خانواده معتقدند که مشاوره‌ قبل از ازدواج باید همچون آزمایش خون برای تزویج جوانان اجباری شود تا مشاوران و متخصصان بتوانند توصیه‌های لازم را به طرفین داشته باشند. آن‌ها بر این باورند که جوانان امروز آستانه تحمل پایینی دارند و با بروز کوچک‌ترین مشکلی در عوض جنگیدن با آن معضل و برطرف کردن آن به طلاق روی می‌آورند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه نسل فردا ازدواج یکی از مراحل مهم زندگی هر انسانی است که هدف آن دستیابی به‌نوعی آرامش ماندگار و سکون است. در این مرحله دو نفر با نگرش تربیتی متفاوت سعی در تعدیل خواسته‌ها و توقعات خویش کرده و زمینه را به‌گونه‌ای برای دستیابی به زندگی پر از نشاط آماده می‌کنند. در این میان اما عوامل بسیاری در کمین هستند تا محفل گرم و نوساخته‌ زوجین را به دوزخ تبدیل و زمینه‌های دلسردی، جدایی و طلاق عاطفی را فراهم کنند.

مقوله‌ طلاق و علل آن امروزه به یکی از معضلات اصلی و درجه اول کشور تبدیل‌شده است و حل و برطرف ساختن این مشکل همکاری نهادها، سازمان‌ها و خانواده‌ها را می‌طلبد. اگر تنها در شهر زیبای خودمان، اصفهان، شهر سراسر زیبایی و جاذبه‌ فرهنگی و هنری این موضوع را بررسی کنیم به عمق فاجعه پی می‌بریم. اگر در خیابانی از نصف جهان، خیابان نیکبخت، که دادگاه قضایی واحد مرکزی استان اصفهان در آن است قدم بزنید احساسی جز دلسردی، غم و اندوه و نفرت را دریافت نمی‌کنید. تابلوها و بنرهای دفاتر و مراکزی که بخش عمده‌ کسب درآمد ساکنان این خیابان را به خود اختصاص داده، فاجعه‌آمیز است.


عنوان‌های درخواست طلاق، درخواست حق حضانت فرزند، درخواست رد مهریه، شکایت از عدم تمکین، طلاق فوری، طلاق غیابی و... از مطالبی است که هر جوان مجردی را از فکر و تأمل درباره ازدواج بازمی‌دارد؛ چراکه جوان از عاقبت سپری‌کردن موانع ازدواج، هزینه‌های هنگفت آن و وابستگی عاطفی که در پی آن است هراس دارد. او می‌ترسد سرانجام این‌همه دوندگی و تلاش برای تشکیل کانون گرم خانواده و عمل به سنت پیامبر چیزی جز مراجعه به این مراکز نباشد.
در خلال این بحث باید بررسی شود که عوامل طلاق و نتایج آن چیست و شایان اهمیت است که به‌طورجدی این مسئله بررسی شود؛ زیرا طبق آمار اعلام‌شده در کشور ما هر هجده ساعت یک طلاق ثبت می‌شود و بیشتر این جدایی‌ها در پنج سال اول ازدواج رخ می‌دهد.


مشاوره ازدواج باید اجباری شود
مشاوران خانواده معتقدند که مشاوره‌ قبل از ازدواج باید همچون آزمایش خون برای تزویج جوانان اجباری شود تا مشاوران و متخصصان بتوانند توصیه‌های لازم را به طرفین داشته باشند. آن‌ها بر این باورند که جوانان امروز آستانه تحمل پایینی دارند و با بروز کوچک‌ترین مشکلی در عوض جنگیدن با آن معضل و برطرف کردن آن به طلاق روی می‌آورند.
زوج‌های موفق هنگام دشواری‌ها، مهارت گفت‌وگو و مدیریت شرایط ایجادشده را دارند و راحت‌تر می‌توانند گره‌های ایجادشده در زندگی را برطرف کنند. عدم مسئولیت‌پذیری، طلاق عاطفی، کمبود مهارت‌های زندگی، عدم‌حمایت‌های روانی، بیکاری و همچنین عدم بلوغ فکری ازجمله عوامل مهم طلاق است.
نظریه‌پردازان اولین و مهم‌ترین عامل برای تداوم و بهبود روابط زوجین را صبر و گذشت می‌دانند. صبر فضیلتی اخلاقی است که باعث پایداری زندگی مشترک می‌شود و گذشت، خصیصه چشم‌پوشی از خطای همسر و پذیرفتن عذر اوست.


نداشتن معیار مشخص
جامعه‌شناسان یکی از عوامل مهم طلاق جوانان را نداشتن معیارهای مشخص برای همسر مطلوب خویش می‌دانند. دراین‌باره جامعه به دودسته تقسیم می‌شود: جوانانی که به‌دلیل عدم تماس با جنس مخالف انتظار خود از شریک زندگی‌شان را نمی‌دانند و جوانانی که به‌دلیل روابط غیرمشروع و غیررسمی قبل از ازدواج رضایت به یک تجربه‌ ماندگار و همیشگی را دشوار می‌دانند.
درهرصورت طلاق باید آخرین گزینه انتخابی جوانان باشد. آن‌ها باید بدانند که بسیاری مسائل با بحث و گفت‌وگو و انعطاف‌پذیری و بررسی در محیط خانواده قابل‌حل است و آن‌ها می‌توانند در این زمینه از والدین خود، مشاوران و بزرگان فامیل نیز کمک و راهنمایی بخواهند و این سخن زیبا را هم جزو برنامه زندگی خویش قرار دهند: «نفرت نیازی به یادگرفتن ندارد و زود برانگیخته می‌شود؛ در عوض محبت را باید آموخت و آن را ابراز کرد.»

دریافت کننده:سولماز ظزیفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 730618

وب گردی

وب گردی