تحقق اقتصاد مقاومتی با اجرای سامانه مدیریت نگهداشت جامع(CMMS) در وزارت بهداشت

معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از زمان اجرای این سامانه 40 درصد از هزینه های چرخه عمر منابع فیزیکی  از طریق انتقال کلیه سرمایه های مصرفی در تعمیرات به سامانه نگهداشت کاهش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سیدعلی صدرالسادات، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه سامانه مدیریت نگهداشت جامع و مکانیزه منابع فیزیکی بیمارستان‌ها با رویکرد به فرامین رهبر معظم انقلاب در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی طراحی شده است عنوان کرد: این سامانه از ابتدای سال ۹۴ با استقرار یکی از پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای تحت وب با نام(MC-CMMS) به مدیریت نگهداری و تعمیرات منابع فیزیکی می پردازد.

دکتر صدرالسادات ادامه داد: در این سامانه امور مربوط به اصلاح کلیه فرایندهای کاری نگهداری و تعمیرات، ارتقاء مدیریت نگهداشت از تعمیرات خرابی‌ها به نگهداری پیشگیرانه و پیش‌بینانه و تحلیل خرابی‌های گسترده و نهادینه کردن علم مهندسی نگهداشت در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های تابعه به مدیریت و سازماندهی مناسب دوره حیات بیمارستان‌های سطح کشور انجام می‌شود.

‌وی درباره اهداف ایجاد این سامانه گفت: کارکرد قابل اطمینان کلیه منابع فیزیکی بیمارستان‌های سطح کشور، اهمیت ارتقاء بهره کاری نیروی انسانی درگیر تعمیرات و نگهداری، افزایش بازدهی تجهیزات، تاسیسات و ابنیه بیمارستان‌ها و هزینه‌کرد هدفمند سرمایه‌ها در راهبری و مدیریت مراکز درمانی به منظور افزایش طول عمر و در نتیجه کاهش هزینه‌های اتلافی از جمله اهداف ایجاد و طراحی این سامانه است.

معاون توسعه وزیر بهداشت با اشاره به نحوه اجرای این سامانه توضیح داد: نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات CMMS در سرور سانترال ستاد وزارت بهداشت طراحی و مستقر شد و پس از شناسنامه دار شدن منابع فیزیکی با کارکرد حیاتی حدود 200 بیمارستان کشور؛ تعیین مشخصات سایر منابع در بیمارستان‌های باقیمانده (حدود 500 بیمارستان) در دست اقدام قرار گرفت.

وی ادامه داد: نگهداشت پیشگیرانه و برنامه ریزی نگهداری پیش‌بینانه در کلیه بیمارستان‌های مستقر و مراکز درمانی باقیمانده انجام شد و برنامه ریزی برای یکپارچه‌سازی قراردادهای فروشندگان، پیمانکاران و نیروی انسانی نگهداشت انجام شده است.

دکتر صدرالسادات با بیان اینکه کلیه فرایندهای نگهداشت در شش قالب مشخص استانداردسازی شده است اضافه کرد: برای ایجاد ماژول مدیریت بایگانی الکترونیکی اسناد نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته است و پایش عملکرد کلیه فرایندهای نگهداری و تعمیرات منابع در سطح کشور از طریق رصد شاخص‌های کلیدی استانداردسازی شده است.

معاون وزیر بهداشت درباره نحوه آشنایی نیروی انسانی مورد نیاز برای کار با این سامانه گفت: ارتقاء سطح علمی و فنی و تجربی نیروی انسانی نگهداشت؛ اعم از مهندسین ناظر دفتر فنی ستاد و دانشگاه‌ها و مدیران و مسئولین تاسیسات و پیمانکاران و تکنسین‌های تاسیسات بیمارستان‌ها از طریق برگزاری چندین هزار نفر ساعت آموزش آنلاین و حضوری در سطح کشور انجام شده است.

وی همچنین به میزان صرفه اقتصادی این سامانه اشاره کرد و افزود: از زمان اجرای این سامانه توانسته‌ایم 40 درصد از هزینه های چرخه عمر منابع فیزیکی (LCC) را از طریق انتقال کلیه سرمایه مصرفی در تعمیرات به سامانه نگهداشت کاهش بدهیم.

خبرنگار و منتشر کننده:نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 730620

وب گردی

وب گردی