مسئولیت اجتماعی پیوند میان بنگاه اقتصادی و سازمان‌های مردم نهاد است

مدیرعامل مؤسسه خیریه محک در اتاق بازرگانی تهران حضور یافت و توضیحاتی درخصوص چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با محوریت «تجارب عملی در جامعه مدنی» بیان کرد.

به گزارش ایسکانیوز، مدیرعامل این مؤسسه در جلسه اتاق بازرگانی تهران حاضر شد و درباره چهارمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با محوریت «تجارب عملی در جامعه مدنی» سخنرانی کرد.

آراسب احمدیان با بیان آنکه چهارمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی به مناسبت روز جهانی سرطان کودک 25 بهمن 1395 برگزار می‌شود، پس از معرفی فعالیت‌‌های محک گفت: با ورود به هزاره سوم، کوفی عنان، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، جهان را حاصل برهم کنش سه عنصر اساسی یعنی نهاد دولت، بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی تشریح کرد. امروزه، در اثر این تعامل سه جانبه، سازمان‌های غیردولتی روز به روز در جهان بزرگ‌تر و به ابعاد بنگاه‌های اقتصادی نزدیک‌تر شده‌اند، در نتیجه نوع جدیدی از تعاملات تعریف می‌شود. مؤسسه خیریه محک از حدود 10 سال پیش بر روی یکی از انواع این تعاملات که همان مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها است متمرکز شده است.

وی با بیان آنکه مؤسسه خیریه محک با هدف تحقق یکی از اصلی‌ترین اهداف بیانیه چشم‌انداز خود که ترویج اندیشه والای کمک به همنوع است، موضوع مسئولیت اجتماعی با تمرکز بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی برای اهداف انسان‌دوستانه را، در گزینه‌های برنامه اول استراتژیک سازمان (1390 – 1385) قرار داده بود افزود: همانطور که در گذشته تجار و بازرگانان همواره منشأ امور خیر در جامعه بودند، امروز با تغییر نقش از افراد به سازمان‌ها و حرکت به سمت مدل‌های مدرن، مفهوم مسئولیت اجتماعی جایگزین کمک‌کنندگان بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

مدیرعامل محک با تأکید بر اینکه در چهارمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی ابعاد عملی این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: به طور کلی باید بگویم که در همایش‌های قبلی 3 دیدگاه اصلی شامل آکادمیک مبتنی بر زنجیره ارزش، دیدگاه استاندارد مبتنی بر توسعه پایدار و دیدگاه شرکت‌ها مبتنی بر استراتژی مورد بررسی قرار گرفتند که با بررسی برآیند آنها به این نتیجه می‌رسیم که تعامل میان سازمان‌های مردم‌نهاد و بنگاه‌های اقتصادی منجر به ایجاد فرصت‌های اجتماعی مبتنی بر فرصت‌های جدید اقتصادی در فضای کسب و کار شده است.

وی افزود: نگاه به مسئولیت اجتماعی، نگاه خیریه نیست. امروز افراد صاحب‌نظری چون مایکل پورتر، استاد دانشگاه هاروارد، معتقدند مسئولیت اجتماعی زمانی که زنجیره ارزش بنگاه اقتصادی را به زنجیره ارزش سازمان غیردولتی گره بزند، واقعی است و توانسته بر یک نقطه متمرکز شود و زمینه توسعه پایدار شرکت‌ها را فراهم سازد.

احمدیان با اشاره به اینکه همچون 3 همایش پیشین اتاق بازرگانی ایران و تهران حامیان مالی و تخصصی چهارمین دوره همایش هستند گفت: امیدوارم با حضور اعضای اتاق‌های بازرگانی، متخصصان و اندیشمندان در این رویداد علمی – تخصصی و مطرح کردن تجارب عملی در این حوزه، به یک الگوی ملی در این زمینه دست یابیم تا مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها نهادینه شود.

لازم به ذکر است در کنار حمایت مالی و تخصصی اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران و پشتیبانی آنها به عنوان نمایندگان بنگاه‌های اقتصادی از این رویداد منحصر به فرد علمی – تخصصی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مؤسسه آموزش عالی ایرانیان (IBS) هم از حامیان علمی این همایش هستند.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده: زهره حاجیان

701

کد خبر: 730644

وب گردی

وب گردی