موافقت سنا با انتصاب سشنز به عنوان وزیر دادگستری آمریکا

سنای آمریکا که در کنترل جمهوری‌خواهان است، صلاحیت نامزد دونالد ترامپ برای تصدی وزارت دادگستری را با اختلاف ۵۲ رأی موافق در مقابل ۴۷ رأی مخالف تایید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، صلاحیت جف سشنز پس از یک رشته جلسات جنجالی تایید شد. در این جلسات دموکرات‌ها به کارنامه سشنز در زمینه حقوق مدنی حمله کردند.

در یکی از جنجالی‌ترین تحولات در این فرآیند، روز سه‌شنبه جمهوری‌خواهان مانع ادامه سخنان سناتور دموکرات، الیزابت وارن شدند و او را متهم به حمله به شخصیت سشنز کردند.

وارن مشغول قرائت نامه‌ای از همسر مارتین لوتر کینگ بود که در سال ۱۹۸۶ در مخالفت با نامزدی سشنز برای رسیدن به پست قضاوت در یک دادگاه فدرال ارائه شده بود.

همسر رهبر فقید جنبش سیاهان آمریکا در آن نامه سشنز را به تلاش برای مرعوب کردن رأی‌دهندگان سیاه‌پوست متهم کرده بود. سشنز زمانی دادستان آلاباما بود.

سشنز در سال ۱۹۸۶ در دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان نامزد پست قضاوت در یک دادگاه فدرال شد. با این حال، سنا در آن سال با توجه به شهادت برخی در مورد این که سشنز اظهارات یا مواضع نژادپرستانه داشته است، نامزدی او را منتفی کرد. به علاوه در آن سال گفته شد که بعضی اظهارات سشنز ظاهرا به نشانه همدردی با گروه نژادپرست کوکلاکس‌کلان تعبیر شده است.

سشنز سابقه طولانی خدمت در پست‌های حقوقی در ایالت جنوبی و محافظه‌کار آلاباما را در کارنامه‌اش دارد. او هرگونه اتهامی در خصوص تمایلات نژادپرستانه را قاطعانه رد کرده است.

وی در جلسات تایید صلاحیتش گفته بود: من از کوکلاکس‌کلان، از آنچه نمایندگی می‌کند و از ایدئولوژی نفرت‌انگیز آن منزجرم.

او گفت که به عنوان یک جنوبی اهل آلاباما به چشم خود شاهد نیروهای قدرتمند تبعیض‌نژادی و تأثیر آن بر زندگی میلیون‌ها آمریکایی بوده است. سشنز قول داده که برای حفظ آزادی و برابری همه شهروندان کشور بکوشد.

رأی‌گیری برای تأیید صلاحیت سشنز بر اساس خطوط جناحی انجام شد و فقط یک سناتور دموکرات (جو منچین از ویرجینیای غربی) بر خلاف هم‌حزبی‌هایش از سشنز حمایت کرد.

سشنز که در طول مبارزات انتخاباتی بر خلاف بسیاری از هم‌حزبی‌هایش به شدت از دونالد ترامپ حمایت می‌کرد، اکنون هدایت وزارت دادگستری که ۱۱۳ هزار کارمند و ۹۳ دادستان دارد را به عهده خواهد گرفت.

وی ضمن ابراز خوشحالی از تایید نامزدی خود، گفت: به نظر من، مباحثی که در طول این فرآیند در سنا مطرح شد، مهم هستند. از کسانی که اعتماد کافی داشتند تا به نامزدی من به عنوان وزیر دادگستری رأی مثبت دهند، سپاسگزارم.

او همچنین گفت: من کاملا به مسئولیت‌های عظیم این پست واقف هستم. حمله به وجهه افرادی که با ما موافق نیستند، برای عالم سیاست خوب نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از بی.بی.سی، روند تأیید صلاحیت اعضای کابینه دونالد ترامپ که روز ۲۰ ژانویه سوگند یاد کرد، به کندی پیش رفته است.

ترامپ پیش‌تر در توئیتی دموکرات‌ها را به خاطر جلوگیری از تایید سریع اعضای کابینه‌اش به باد انتقاد گرفت.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 730839

وب گردی

وب گردی