عراقچی:  روسیه در مذاکرات اعلام کرد، حمایت از برجام موضع قطعی این کشور است

سیدعباس عراقچی معاون وزارت خارجه در باره مذاکرات فشرده با سرگئی ریابکوف همتای روس خود، گفت: در رایزنی مسکو بر موضع قاطع و همیشگی اجرای برجام تاکید شد و سناریوهای مختلف در برابر چالش های ضدبرجامی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز عراقچی شامگاه چهارشنبه در پایان مذاکرات پنج ساعته خود در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: برجام محور اصلی مذاکرات انجام شده با سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه بود ولی با استفاده از فرصت پیش آمده، در باره دیگر موضوع های بین المللی نیز رایزنی و هماهنگی شد.
عراقچی در باره مذاکرات دیروز که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی برگزار شد، افزود: بحث همکاری های ایران و روسیه در باره سوریه، موضوع سلاح های شیمیایی این کشور که چندی پیش یک مساله بین المللی شده بود و اجرای برنامه از بین بردن این جنگ افزارها با نقشی که مسکو و تهران در همکاری با دمشق در این روند داشتند، نیز بررسی شد.
معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه همچنین با اشاره به موضوعات مطرح زیر حوزه این معاونت، اظهار کرد: مسائل خلع سلاحی در جهان بسیار گسترده است که در مذاکرات مسکو نیز مروری بر آن داشتیم.
عراقچی در باره دو نشست خود با هیات روسی به سرپرستی ریابکوف که پنج ساعت طول کشید، اظهار کرد: مباحث مربوط به خلع سلاح مورد مذاکره قرار گرفت و بحث کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات (ان.پی.تی)، سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی و مسائل بین المللی مهم برای هر دو کشور به صورت مفصل بررسی شد.
معاون وزارت خارجه ایران در ادامه مصاحبه با ایرنا همچنین گفت: در موضوع برجام آخرین تحولات و دیدگاههایی که وجود دارد، بحث شد و طرف روسی قویا بر حمایت و پشتیبانی خود از ادامه اجرای توافق تاکید و اعلام کرد که این موضع مسکو به همه طرف های 1+5 به ویژه دولت جدید آمریکا ابلاغ شده است.
عراقچی با اشاره به اینکه روسیه در مذاکرات اعلام کرد، حمایت از برجام موضع قطعی این کشور است، افزود: در ادامه گفت وگوها همچنین برخی مشکلات اجرایی در حوزه برجام و چالش هایی که ممکن است در آینده شکل گیرد، یک به یک بررسی شد و سناریوهای مختلفی در باره آینده اجرای توافق مورد مذاکره قرار گرفت.
معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه ادامه داد: در مجموع یک رایزنی و تبادل نظر بسیار نزدیک با روسیه انجام گرفت و همچنین قرار شد در روزها و هفته های آینده مذاکرات فشرده ای در سطوح مختلف بین نمایندگی های بین المللی دو کشور در وین و نیویورک و سفارت خانه ها انجام شود و حتی اگر لازم نیز شد، بین من و ریابکوف دوباره مشورت هایی صورت گیرد.
عراقچی با تاکید براینکه دو کشور حتما و رسما همکاری ها را در این زمینه ادامه خواهند داد، گفت: اجرای درست برجام، خواسته جامعه بین المللی و مورد تاکید ایران و روسیه است.
وی گفت: اجرای درست، یعنی اینکه دقیقا برپایه روح و متن برجام که در آن آمده است، همه طرف ها باید در فضایی سازنده و با حسن نیت عمل کنند، زیرا مفهومی برای اجرای سختگیرانه توافق که این روزها مطرح می شود، نداریم و طرح چنین مسائلی به نوعی مخالف برجام است.
معاون وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد: در بند 28 برجام آمده است که طرفین متعهد می شوند، این توافق را در فضایی سازنده و با حسن نیت اجرا کنند و هر عملی که برخلاف روح و متن برجام و جلوگیری از اجرای موفقیت آمیز آن باشد، انجام ندهند.
عراقچی با بیان اینکه انتظار ما از طرف های برجام، اجرا براساس متن و روح آن یعنی فضای سازنده و حسن نیت است، اظهار کرد: گفته هایی که می شنویم، اجرای سختگیرانه برجام و فشار خواهند آورد، با روح و حتی متن برجام مطابقت ندارد و ناسازگار است.
وی تاکید کرد: موضع مشترک تهران و مسکو پشتیبانی از اجرای برجام است و دو کشور همچنان با قوت همکاری در مسیر اجرای این توافق را ادامه می دهند.
عراقچی در پایان گفت: در مذاکرات مسکو، مسائلی از روابط دوجانبه از جمله همکاری های کنونی و برنامه های آتی که قابل توجه است و حتی روابط هسته ای که تازه ترین آن پایان انتقال نزدیک به 150 تن کیک زرد یا اورانیوم طبیعی به عنوان ماده خام اولیه و مورد نیاز کشور از روسیه بود، بررسی شد.
وزارت خارجه روسیه نیز امروز اعلام کرد: ریابکوف و عراقچی در گفت وگوهای خود بر اهمیت و کارآیی برجام از نظر تامین امنیت بین المللی و منطقه ای تاکید کردند.
وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است: اجرای تعهدهای طرف های مختلف برجام، ضامن عملی شدن پایدار و موفق این توافق است.
مذاکره کنندگان ارشد هسته ای دو کشور روز چهارشنبه طی دو نشست که پنج ساعت طول کشید، بر اهمیت ادامه اجرای برجام و لزوم عملی شدن تعهدهای طرف های امضا کننده این توافق تاکید کردند.

خبرنگار و انتشار دهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 730917

وب گردی

وب گردی