صالحی: در راهپیمایی 22 بهمن باید وحدت و انسجام داخلی کشورمان را نشان دهیم/  اروپا و چین بابت ترامپ نگران هستند

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که راهپیمایی 22 بهمن یک حضور تفننی نیست، گفت: آینده ما مرهون همین حضور است و باید وحدت و انسجام داخلی مان را نشان دهیم.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی امشب میهمان برنامه شرایط خاص شبکه سه سیما بود. مشروح گفتگوی رضا رشیدپور مجری برنامه با علی اکبر صالحی را در ادامه می خوانید.

تمایل شما این است که یک نخبه علمی باشید یا یک چهره سیاسی؟

دلم می خواهد به عنوان یک خادم صدیق برای مردم معرفی شوم؛ کسی که چه در لباس دانشگاه و چه در لباس سیاست خادم مخلوق خدا باشد. من امیدوارم در هر موقعیتی که هستم در موقعیت عبادت باشم

بزرگ ترین خدمتی که به مردم یا کشور در 38 سال گذشته کرده اید چه بوده است؟

من توفیق داشتم از قبل انقلاب عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف باشم. بعد از انقلاب در جایگاه های مختلف خدمت کردم از ریاست دانشگاه شریف تا وزارت امورخارجه. بهترین دوران خدمتم زمانی بود که در حال تربیت دانشجویان برای رشته مهندسی هسته ای بودیم. نمونه ای از انها شهید مجید شهریاری بود که جا دارد یادی از او بکنم که هم در علم و هم در دین جایگاه بالایی داشت. تز دکترای مجید شهریاری با من بود. بسیاری از کسانی که هم اکنون در سازمان انرژی اتمی مشغول هستند دانشجویان من بودند. وقتی انها را می بینم احساس شعف خاصی دارم. این بزرگ ترین خدمت من به جمهوری اسلامی بوده است. جوانان ایرانی برای انرژی هسته ای این کشور دویدند و تلاش کردند. در همین جا یاد آیت الله هاشمی را گرامی میدارم که در این حوزه زحمات زیادی کشیدند.

آقای دکتر! صریح می پرسم چرا مردم ما باید به انرژی هسته ای افتخار کنند؟

ما بعد از انقلاب در یک چالشی با استکبار جهانی قرار گرفتیم. استکبار می توانست بهانه های مختلفی را برای چالش با ما مطرح کند. لطف الهی بود زمانی که انها به عراق حمله کردند و عراق را شخم زدند فکر کردند اگر بحث هسته ای را پیش بکشند می توانند ایران را زمین بزنند. بحث هسته ای بیشتر یک بحث فنی است. وقتی این بهانه را علیه ایران گرفتند جوانان غیور ایران را به چالش گرفتند. جوانان ایرانی در عرصه انرژی هسته ای انصافا دویدند و تلاش کردند. این یک بحران برای غرب شد. غرب با ایران این چالش را ایجاد کرد و شدت ان روز به روز بیشتر شد. اگر چالش هسته ای را مطرح نمی کردند بحث حقوق بشر را مطرح می کردند.

در بحث هسته ای 7 الی 7/5 میلیارد دلار هزینه کردیم که 5 میلیارد دلار ان ارزش نیروگاه بوشهر است. غلو نمی کنم، ما هنوز صنعت هسته ای را به بلوغ نرسانده ایم اما اکتشاف بلدیم، غنی سازی بلدیم. در بحث رادیو دارو 60 میلیون یورو سرمایه گذاری کرده ایم. در کشورهای در حال توسعه فقط ایران است که به این میزان در حال تلاش برای استفاده از انرژی هسته است و بین 57کشور اسلامی تنها پاکستان است که در حوزه انرژی هسته ای تنه به تنه ایران می زند.

نظرتان در مورد دونالد ترامپ چیست؟

ترامپ یک پدیده است در این هیچ شکی است. ترامپ را نباید خارج از اندازه خودش یک پدیده بنامیم. ساختار سیاسی امریکا یک ساختار تعریف شده ای است که ترامپ به ناچار در ان قرار گرفته است. دیگر روسای جمهور امریکا در وسط این چارچوب می ایستادند اما ترامپ پدیده ای است که در انتهای راست ایستاده است.

من تعجب کردم وقتی دیدم رییس اتحادیه اروپا در مالت بیانیه ای خواند گفت چهار تهدید برای اروپا متصور است یک داعش و اسلام افراط گرا دو قدرت طلبی چین سه توسعه طلبی روسیه و چهار پدیده ترامپ. وقتی اروپا این حرف را میزند یعنی آن ها بابت ترامپ نگران هستند. البته چین هم نگران است. اقای ترامپ باید بداند هیچ دیواری نتوانسته مردم را از هم جدا کند. ضد دیوار هم پیدا می شود. آقای ظریف گفت چهل سال است سیاست امریکا را مطالعه می کنم با پدیده ای مثل ترامپ مواجه نشده بودم. به نظر من باید با عقلانیت و مطالعه و هوشمندی نسبت به این پدیده واکنش نشان دهیم.

شما کجای اتمسفر انقلاب ایستاده اید؟

من قبل از انقلاب دانشگاه صنعتی شریف بودم. یک سال و نیم قبل از انقلاب به ایران امدم. من مسئول تغییر نام دانشگاه شریف بعد از انقلاب بودم. دانشگاه صنعتی شریف قرار بود در اصفهان دایر شود. اولین تقاضای انقلابی مردمی این بود که دانشگاه شریف تهران بماند و اولین عقب نشینی حکومت قبل هم تسلیم در برابر همین خواسته بود. شهید عباسپور، شهید چمران و شهید انواری اولین دانشجویان دانشگاه شریف بودند که اقدامات انقلابی انجام دادند

پیام شما برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن به مردم شریف ایران چیست؟

راهپیمایی 22 بهمن یک حضور تفننی نیست. آینده ما مرهون همین حضور است. باید وحدت و انسجام داخلی مان را نشان دهیم.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 730976

وب گردی

وب گردی