اولین تماس رسمی دولت جدید آمریکا با ارتش پاکستان برقرار شد

'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا شب گذشته در تماسی تلفنی با ژنرال 'قمر جاوید باجوا' فرمانده ارتش پاکستان در خصوص برخی مسائل منطقه ای و تروریسم گفت و گو کرد و بدین ترتیب دولت جدید آمریکا، نخستین تماس رسمی خود با پاکستان را با ارتش این کشور برقرار کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی ارتش پاکستان، ژنرال باجوا در این تماس تلفنی 20 دقیقه ای، انتصاب جیمز متیس به عنوان وزیر دفاع دولت جدید آمریکا را به وی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد تجارب و شناختی که این مقام آمریکایی از منطقه دارد، برای منطقه مفید واقع شود.
پیش از این نیز دونالد ترامپ تماسی تلفنی با نواز شریف نخست وزیر پاکستان داشت اما آن تماس تلفنی پیش از مراسم تحلیف و قبل از آغاز رسمی ریاست جمهوری ترامپ انجام شده بود.
بر اساس گزارش روابط عمومی ارتش پاکستان، جیمز متیس نقش ارتش پاکستان در مبارزه با تروریسم را مورد توجه قرار داد و هر دو طرف، درخصوص مسائل امنیتی منطقه گفت و گو کردند.
جیمز متیس پیش از این، به عنوان یکی از مقامات ارشد ارتش آمریکا، سفرهای متعدد به منطقه از جمله به پاکستان انجام داده و به خوبی به رویدادها و تحولات منطقه آشنایی دارد.
تماس تلفنی وی با فرمانده ارتش پاکستان، بیانگر اهمیت پاکستان و تحولات منطقه پیرامونی آن از جمله افغانستان، برای آمریکا است.
قرار نگرفتن نام پاکستان در فهرست جنجالی اعلام شده از سوی دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا، تا حدودی مقامات پاکستان را برای بهبود روابط تنش آلود اسلام آباد-واشنگتن امیدوار کرده است.
به هرحال، آمریکا همچنان معتقد است که پاکستان باید جدیت بیشتری برای مبارزه با برخی گروه های تروریستی نظیر شبکه حقانی و لشگر طیبه انجام دهد.
برخی منابع پاکستانی اعلام کرده اند در جریان سفر حدود دو ماه پیش طارق فاطمی دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان به واشنگتن برای ملاقات با تیم ترامپ قبل از تشکیل دولت او، اگرچه ملاقات هایی چندانی در آن سفر انجام نشد و سفر چندان موفقی نبود، اما تیم ترامپ قول های به طارق فاطمی داده بود مبنی بر اینکه دولت جدید آمریکا قصد ندارد دست به اقدامات سخت گیرانه علیه پاکستان بزند.
برخی گزارش ها نیز حاکی است که جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا قرار است در آینده نزدیک سفری به افغانستان داشته باشد.

دریافت کننده: مچتبی اسماعیلی

کد خبر: 731070

وب گردی

وب گردی