میزان اسید چرب ترانس در روغن‌های مصرفی مردم به ۲درصد کاهش یافته است

رییس سازمان غذا و دارو گفت: زمانی روغن‌های خوراکی با اسید چرب ترانس 25 درصد در ایران وجود داشت، اما در حال حاضر سقف اسید چرب ترانس در روغن‌های مصرفی مردم به 2 درصد رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز،رییس سازمان غذا و دارو در نشست روسای دانشگاه‌های کلان منطقه 10 کشوری با اشاره به اقدامات موثر معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌ها گفت: گرچه معاونت‌های غذا و دارو در دانشگاه‌ها، از نظر ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی معاونت‌های کوچکی هستند و بخشی از وظایف سازمان نیز به دانشگاه‌ها هنوز واگذار نشده است، اما اگرانصاف را در نظر بگیریم همکاران ما اقدامات بسیار بزرگی انجام داده اند.

دکتر رسول دیناروند ادامه داد: در گذشته در حوزه نظارت فقط بر واحدهای تولیدی تمرکز داشتیم، اما در حال حاضر اقدامات نظارتی ما در سطح عرضه نیز توسعه یافته است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به نظارت‌های این سازمان، اظهار کرد: به همان اندازه که نگران سموم، نیترات و آلاینده‌های میکروبی در فراورده های سلامت هستیم، نگران میزان اسید چرب ترانس، نمک، شکر و کالری دریافتی مردم نیز می با شیم . امروزه عمده سلامت مردم در همه کشورها حتی کشورهای جهان سوم و کشورهایی که از نظر سطح درآمد از ما هم پایین‌تر هستند به واسطه بیماری‌های غیرواگیر و بیماری‌هایی که مربوط به عدم تحرک و نوع زندگی و تغذیه است ، به خطر می افتد. یعنی بار اصلی بیماری‌ها به سمت غیرواگیر در حال حرکت است و بیماری‌های غیرواگیر به دلایلی مثل تغذیه مرتبط می‌شوند.

وی با اشاره به اجرای طرح چراغ راهنمای تغذیه، افزود: این‌که دستگاه ناظر بتواند شکر و نمک و اسید چرب ترانس و کالری دریافتی مردم را کنترل و کم کند، بسیار مهم است. اینکه دستگاه نظارتی بتواند میزان شکر، نمک و اسیدهای چرب ترانس را کم کند، خود یک دستاورد جهانی محسوب می شود. زمانی روغن‌های خوراکی با اسید چرب ترانس 25 درصد در ایران وجود داشت، اما الان سقف اسید چرب ترانس در روغن‌های مصرفی مردم ۲درصد است و بر اساس آخرین گزارش پایشی که دریافت کردیم، تخلف در این زمینه بسیار کم بوده است.

دکتر دیناروند با اشاره به این‌که سازمان غذا و دارو از قدرت قانونی خود استفاده می‌کند، گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان استاندارد امضا کردیم نیز این موضوع درج شده است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به حذف پالم از لبنیات، از همراهی سازمان استاندارد در این زمینه تشکر کردو کاری که وزارت بهداشت در زمینه روغن پالم انجام داد را بسیار مهم برشمرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در زمینه تغذیه گفت: این کار را در مورد نمک نیز انجام می‌دهیم و می‌خواهیم نمک نان، پنیر و دوغ را کاهش بدهیم؛ زیرا بیش از ۵۰درصد نمک مصرفی مردم در همین سه کالا است. مردم ایران ۲ برابر میانگین جهانی نمک مصرف می‌کنند و این موضوع باید اصلاح شود.

رییس سازمان غذا و دارو، اقدامات انجام شده در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را هم مناسب دانست و ادامه داد: کاری که در حوزه کاهش و کنترل قیمت‌های دارو و تجهیزات پزشکی صورت گرفت، در حالی بود که نه تنها بحران دسترسی حل شد، بلکه بسیاری از استانداردها و شاخص‌های دسترسی ما نیز بهبود یافته است. یعنی مردم حداقل کمبودها را داشتند، در حالی‌که واردات کاهش داشته است. بخشی از کاهش واردات به خاطر کاهش قیمت و کاهش نرخ ارزی این فرآورده‌ها بود. با وجود این‌که نرخ ارز در کشور افزایش داشته است، ولی قیمت ریالی خیلی از داروها و تجهیزات پزشکی از قیمت سه سال و نیم کمتر است.

دکتردیناروند با اشاره به سخت‌گیری‌های انجام شده در حوزه واردات محصولات آرایشی و بهداشتی، گفت: در حوزه غذا، آرایشی و بهداشتی نیز سخت‌گیری‌های زیادی در زمینه کنترل واردات صورت گرفته است برای اینکه به تولید ملی آسیبی وارد نشود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته طی روزهای گذشته، اظهار کرد: از تخریب‌ها و تهدیدها هراسی نداریم. این‌که شخصیت ما را زیر سوال می‌برند و فشار روانی به همکاران‌مان و سازمان وارد می‌شود را تحمل می‌کنیم، زیرا وجدان‌مان راحت است که وظیفه خود را در حد توان انجام می‌دهیم. این‌که مردم راضی هستند، بسیار مهم است. به هر حال تخریب‌ها و فشارها وجود دارد و ما باید این فشارها را تحمل کنیم تا باری که بر دوش ما گذاشته شده را به مقصد برسانیم. شرایط بحرانی را تحویل گرفتیم و به خوبی اداره کردیم و امیدواریم تا پایان دوره به نحو بهتری تحویل بدهیم. ایستادگی در مقابل فشارها هم دردسر دارد.

دکتر دیناروند به تبیین جایگاه تجهیزات پزشکی نیز پرداخت و اظهار کرد: جایگاه تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها طی سال‌های متمادی، دارای جایگاه نامشخصی بود. در دوره جدید وزارت بهداشت،. با توجه باینکه اداره کل تجهیزات پزشکی زیر مجموعه سازمان غذا و دارو است، تصمیم گرفته شد که واحدهای استانی و دانشگاهی آن هم در معاونتهای غذا و دارو تشکیل شود. به هرحال آنچه ملاک است و تفاهم نهایی درباره اش صورت گرفته این است که واحدهای تجهیزات پزشکی در معاونت غذا و دارو تشکیل می‌شود و واحد تامین تجهیزات پزشکی سرمایه ای هم در معاونت درمان.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به بحران موجود در پرداختی بیمه‌ها هم گفت: اعتقاد دارم به شرایط بحرانی نزدیک می‌شویم؛ زیرا زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی از طرفی و پول از طرف دیگر باید حرکت کند. این‌ که یکی حرکت کند و دیگری متوقف شود، فعالیتها دوام چندانی نخواهد داشت.

معاون وزیر بهداشت به موضوع عدم گسترش داروخانه‌های دولتی نیز اشاره کرد و گفت: داروهای تخصصی توسط داروخانه‌های آموزشی و دولتی و بزرگ عرضه می‌شود چون حداقل سود برای آنها تعیین شده است و از این رو داروخانه های بخش خصوصی از آن استقبال نمی کنند. البته صرفه‌جویی بزرگی به واسطه مکانیزم دولتی برای بیمه‌ها، بودجه‌های دولتی و مردم ایجاد شده است.

وی افزود: این‌که داروخانه‌هایی مثل 13 آبان تکثیر شوند نیز درست نیست. معتقدیم که شرایط قیمت‌گذاری را بگونه ای باید اصلاح کنیم که بخش خصوصی هم بخشی از کار را بر عهده بگیرد. به هرحال توسعه داروخانه‌های دولتی با سیاست‌ها مغایر است. سازمان غذا و دارو نیز در برابر توسعه داروخانه‌های دولتی مانند هلال احمر، نیروهای مسلح و خیریه‌ها و خارج از ضوابط مقاومت کرده است.

دریافت کننده:زهراپورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 731327

وب گردی

وب گردی