تحلیل زیباکلام از حضور مردم و رأی به اصولگرایان

صادق زیباکلام با اشاره حضور مردم در راهپیمایی دیروز، معتقد است: شکوه این راهپیمایی به منزله تأیید نظام است و نظر مردم در قبال اصولگرایان همان‌گونه که صندوق‌های رأی در دو انتخابات قبل نشان داد، زیاد مطلوب نیست.

به گزارش ایسکانیوز، این استاد‌ دانشگاه در روزنامه «قانون» نوشته است: حضور با شکوه مردم در راهپیمایی روز بیست و دوم بهمن‌ماه پیام‌های مختلفی برای مسئولان کشور و دشمنان خارجی ما به همراه داشت. یکی از پیام‌های این حضور برای دشمنان خارجی نظام است که در روزهای اخیر اقداماتی را انجام داده‌اند. پیام حضور مردم به مناسب این مراسم، این است که تعداد قابل توجهی از مردم ایران، این نظام را قبول دارند اما طرفداری مردم از نظام جمهوری اسلامی به معنای رضایت از سیاست‌های اجرایی مسئولان و دست‌اندرکاران در داخل و خارج از کشور نیست.

اگر مسئولان کشور حضور مردم در راهپیمایی و تأیید انقلاب را به مثابه تأیید سیاست‌های خود بگیرند، اشتباه بزرگی است که توسط آن‌ها در این بازه زمانی رخ می‌دهد. بنابراین باید گفت حمایت و بیعت مردم با انقلاب به معنای تصدیق و تأیید تمام سیاست‌های داخلی و خارجی مسئولان نیست. این روزها یکی دیگر از اشتباهاتی که در کشور ما رخ می دهد، مصادره کردن مناسبت‌های ملی است.

ما شاهد آن هستیم جناح‌های سیاسی که قدرت تبلیغاتی وسیعی را در کشور دارند (صداوسیما، مجلس و تریبون‌های نماز جمعه به دست آن‌هاست) این مناسبت‌ها را به نوعی مطرح می‌کنند که گویی مردم در حال حمایت از آن‌ها هستند. اما واقعیت این نیست و آن‌ها باید بدانند که مردم نظر خودشان را در برابر شما، در انتخابات ۲۴ خرداد سال ۹۲ نشان دادند و در ادامه هم اگر تردیدی باقی مانده بود در هفت اسفند سال ۹۴، این موضوع را دوباره ثابت کردند و رأی خود را به طرف مقابل شما اختصاص دادند. اگر اصولگرایان و تندروها سعی می‌کنند که این راهپیمایی را مصادره کرده و به نوعی اعلام کنند که حضور مردم به معنای حمایت از آن‌هاست، سخت در اشتباه هستند.

باید گفت که شکوه این راهپیمایی به منزله تأیید نظام است و نظرشان در قبال اصولگرایان همان‌گونه که صندوق‌های رأی در دو انتخابات قبل نشان داد، زیاد مطلوب نیست.

در همین راستا یکی دیگر از پیام‌هایی که می‌توان از شکوه حضور مردم در راهپیمایی برداشت کرد، ضرورت موضوع آشتی ملی است، مردم با حضور همه جانبه در این مراسم نشان دادند در فضایی که موضوع حفظ نظام مطرح می‌شود با یکدیگر متحد و منسجم هستند.

دریافت کننده: راضیه فراهانی/ انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 731330

وب گردی

وب گردی