مجوز ساخت برج در «ویلای نمازی» باطل شد

تخریب ویلای نمازی، کابوس این روزهای فعالان میراث فرهنگی کشور است. پانصد و پنجاه نفر از معماران، شهرسازان و روزنامه‌نگاران حوزه شهری و میراث فرهنگی برای نجات «باغ و ویلای نمازی» خطاب به ریاست قوه قضاییه، ریاست دیوان عدالت اداری، دادستان کل کشور و شهردار تهران نامه نوشتند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه قانون، امضاکنندگان درخواست کرده‌اند با اعمال اختیار قانونی ماده ۷۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، پرونده را برای رسیدگی ماهوی مجدد و ابطال مجوز تخریب بنا از سوی مدیرکل وقت سازمان میراث فرهنگی به علت خروج از حدود اختیارات قانونی و تعارض با ماده 6 قانون درباره حفظ آثار ملی و ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی-تعزیرات، به دادگاه صالح ارسال کنند.
با احمد حکیمی پور، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران درباره ویلای نمازی به گفت وگوی کوتاهی پرداخته ایم که باهم می خوانیم:
باتوجه به این که مالک براساس رای صادر شده نسبت به دریافت مجوز تخریب بنا از شهرداری تهران اقدام کرده و هر لحظه ممکن است نسبت به تخریب آن اقدام کند، شورای شهر در این باره چه اقدامی انجام داده است؟
طبق قانون، شورای شهر در امور اجرایی دخالت نمی‌کند و تنها نظارت انجام می‌دهد. پس از انتشار این نامه و حسایست افکار عمومی، این مساله را به شهرداری انعکاس داده و خواستار رسیدگی مجدد به این پروانه ساخت شدیم. شهرداری نیز پیرو این درخواست شورای شهر، اعلام کرده است باتوجه به اینکه مهلت پروانه ساختمانی صادر شده به اتمام رسیده، این مجوز باطل است. همچنین اداره میراث فرهنگی شهر تهران نیز به موضوع ویلای نمازی ورود پیدا کرده است. به اعتقاد من ویلای نمازی جزو بناهایی است که باید حفظ شود. از یک سو شاهکار معماری و ارزشمند تاریخی محسوب می شود و از سوی دیگر فضای سبز موجود در آن جزو معدود فضاهای سبز باقی مانده در محور تجریش- نیاوران است.
ضمانتی برای عدم تمدید پروانه ساختمانی ویلای نمازی وجود دارد؟
باتوجه به بازدید کمیته میراث فرهنگی شورای شهر و اداره میراث فرهنگی، ارزشمند بودن این بنا مشخص و محرز شد. همچنین باوجود حساسیت افکارعمومی برای حفظ ویلای نمازی، هیچ‌گاه شهرداری این پروانه را تمدید نمی‌کند.
مساله عدم نفع مالک از ویلای نمازی موجب شد برای این بنای ارزشمند پروانه ساخت برج صادر شود. در شورای شهر برای آینده ویلای نمازی و جلوگیری از صدور پروانه های دیگر، چه برنامه ای در نظر دارید؟
شورای شهر به مسائل به صورت کلی نگاه می کند و وظیفه تسهیل‌گری را بین دستگاه های مختلف برعهده دارد. در بحث ویلای نمازی اگر نیاز به مصوبه جدیدی باشد، این کار را در شورای شهر انجام می دهیم.
برای بناهای تاریخی باید کاربری خاص تعریف شود و این موضوع با سیاست های تشویقی همراه باشد. اگر مالک منتفع نشود، نمی توان به حفظ بناهای تاریخی امیداور بود. مهم‌ترین خلأای که در شهر تهران وجود دارد، این است که برای بناهای تاریخی تعیین حریم نشده و کاربری های مشخصی نیزبرای آن‌ها تعریف نشده است. متولی این کار نیز تنها شهرداری و شورای شهر نیست بلکه متولی اصلی آن سازمان میراث فرهنگی است. تمامی دستگاه‌ها باید برای این کار با یکدیگر تعامل و هماهنگی داشته باشند. درباره ویلای نمازی دو پیشنهاد مطرح است: پیشنهاد اول اینکه کاربری تعریف کنیم تا مالک ویلای نمازی از ملک خود منتفع شود. پیشنهاد دوم هم تملک ویلای نمازی توسط شهرداری و تعریف یک کاربری خاص است تا این ویلا در زندگی شهری قرار گیرد. درنهایت تمامی این پیشنهادها باید منجر به حفظ و احیای ویلای نمازی شود.
« ویلای نمازی با بیش از هشت هزار متر مربع مساحت در طرح جامع تهران باغ محسوب شده و همچنین بنای درون آن در سال ۱۳۸۶ به عنوان میراث ملی به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است. اهمیت این بنای تاریخی از این نظر است که به‏ همراه ساختمانی در بغداد (ساختمان شورای برنامه‌ریزی و توسعه عراق) تنها آثار جوپونتی در خاورمیانه هستند و از سوی دیگر یونسکو در حال حاضر مسئولیت مرمت اثر دیگر جوپونتی در بغداد را بر عهده گرفته است. در سال ۱۳۹۱ کمیسیون ماده پنج شهر تهران با حجم عظیم ساخت‌وساز با تراکم حیرت‌آور هزار و صد درصد در قالب یک مجموعه تجاری و اداری و هتل چهل و شش طبقه (سی و شش طبقه روی زمین و ده طبقه زیر زمین) در این باغ موافقت کرده است. همچنین دیوان عدالت اداری نیز حکم به خروج بنای مذکور از ثبت میراث فرهنگی داده است ».

دریافت کننده:زهراپورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 731446

وب گردی

وب گردی