دانشگاه ها برای ایجاد شغل منتظر دولت نباشند

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیرعلوم در مراسم افتتاح طرح های عمرانی دانشگاه بناب تاکید کرد، دانشگاه ها برای ایجاد شغل منتظر دولت نباشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد حسین امید، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در این مراسم گفت: جمعیت دانشجویی کشورمان در سال 57 کمتراز دویست هزار نفر بود و جمعیت فعلی بیش از چهارمیلیون و پانصد هزار دانشجو در سال 95 رسیده و مهم تر از این ارتقای کیفیت تحصیلات دانشجویان است که قابل مقیاس با دوران قبل از انقلاب نیست.

معاون اداری و مالی وزیر علوم تعداد دانشجویان مقطع دکتری در دوران قبل از انقلاب و امروز را مقایسه کرد و گفت: در دوران قبل از انقلاب در کشورمان تعداد دانشجوی دکتری شاید کمتر از هزار دانشجو بود ولی الان در سطح کشور در همه رشته ها و همه مقاطع فعال بوده و دانشجویان در آن تحصیل می کنند که اینها همه از برکات انقلاب اسلامی است.

امید درباره رسیدگی به کیفیت علم گفت: امروز دیگر وقت آن است که بیش از پیش به کیفیت بپردازیم زیرا تحصیلات تکمیلی به اندازه کافی توسعه کمی داشته و متقاضیان پشت کنکورکاهش یافته اند.

او افزود: البته بیشتر دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه های دولتی منطقه 3 کشور از جمله دانشگاه بناب، از دانشگاه های خوش نام هستند، دانشگاه بناب دانشگاهی است که مدارج خوبی را طی کرده و از رشد کیفی خوبی برخوردار است؛ ولی ما نباید به وضعیت کیفی موجود راضی باشیم و باید بیش از پیش در جهت رشد کیفیت دانشگاه تلاش کنیم زیرا کیفیت سقف ندارد.

امید ادامه داد: زمان آن است که دانشگاه ها با صنایع همدل شوند و دانشجویان مهارت بیاموزند و منتظر ایجاد شغل توسط دولت نباشند و خودشان ایجاد شغل کنند تا چرخ تولید و چرخ صنعت کشور بیش از پیش بچرخد.

معاون اداری و مالی وزیر علوم به فعالیت خیرین آموزش عالی اشاره کرد و گفت: وقتی تاریخچه بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان را مطالعه می کنیم، می بینیم که بخش زیادی از بودجه این دانشگاه ها توسط خیرین تامین می شود حتی دانشگاه هایی وجود دارد که بیش از 40 درصد بودجه آن توسط خیرین تامین می شود، کشورهایی که حتی معنی وقف را نمی دانند و از موهبت وقف در اسلام هیچ اطلاعی ندارند.

امید گفت: بدیهی است کشوری که مهد تمدن بوده و قدمت بیشتری از کشورهای غربی چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ علمی دارد، دراستفاده از ظرفیت وقف و خیرین فعال تر شود.

او افزود: حدود 700 سال پیش ربع رشیدی در تبریز وجود داشت که از سراسر دنیا جهت تحصیل به اینجا می آمدند و هزینه های آن نیز توسط موقوفات مردم تامین می شد.

او ابراز امیدواری کرد، همانگونه که خیرین مدرسه ساز در کشور بسیار فعال هستند و بسیاری از مدارس کشورمان توسط این خیرین ساخته و اداره می شود؛دانشگاه های کشور هم بیش از پیشاز حمایت خیرین بهره مند شدند.

معاون اداری و مالی وزیر علوم به طرح جامع دانشگاه بناب اشاره کرد و گفت: طرح جامع دانشگاه بناب طرحی زیبا و پروژه سنگینی است که نیاز به تلاش و حمایت مردم دارد و من باور دارم پس از اتمام طرح جامع دانشگاه بناب، این دانشگاه به عنوان یکی از نگین های آموزش عالی در کشور خواهد بود ، البته باید خیرین عزیز این شهر و استان و مسئولان محلی دست در دست هم به اجرای طرح جامع این دانشگاه کمک کنند.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار دهنده: پارسا فرخوی

204/201

کد خبر: 731449

وب گردی

وب گردی