ایجاد پرونده الکترونیک، تدبیری کارگشا برای ارائه خدمات پیشرفته سلامت

اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم تحولات اساسی در نظام سلامت کشور ایجاد کرده که نتیجه آن براساس نظرسنجی ها رضایت مردم از خدمات درمانی بوده است که ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت نیز به عنوان بخشی ازاین طرح تدبیری کارگشا برای ارائه خدمات پیشرفته سلامت محسوب می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا،دولت یازدهم تامین سلامت را جزء مهمترین وظایف حکومت در کنار امنیت دانسته و خدمات گسترده ای را در این زمینه با طرح تحول سلامت ارائه کرده است.
طرح ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت به منظور یکپارچه ‌سازی اطلاعات سلامت شهروندان در سطح کشور توسط مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعریف شده و مسئولیت اجرای آن را معاونت تحقیق و توسعه این مرکز بر عهده دارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که با تشکیل 50 میلیون پرونده الکترونیک در حوزه بهداشت و سلامت کشور، پایگاه های بهداشتی در روستاها، شهرها و حاشیه شهرها توسعه یافته است.
سید حسن قاضی زاده هاشمی افزود:‌ حدود 14هزار تخت بیمارستانی تحویل مراکز درمانی سراسر کشور شده و قرار است این تعداد تا 21هزار تخت بیمارستانی افزایش یابد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این اقدامات در کنار خدماتی است که در قالب بیمه و غیره انجام شده و خدمات اورژانس، زایمان طبیعی و توجه به اعتبار بخشی بیمارستان ها ، پیگیری حقوق شهروندان از دیگر موضوعاتی است که به آن پرداخته شده است.
بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، پیش بینی می ‌شود تا پایان سال 1395 بخش اعظم جمعیت کشور دارای پرونده الکترونیک سلامت شوند.
یکپارچه سازی اطلاعات سلامت امکان ارائه خدمات بهتر بهداشتی - درمانی و مدیریت بهتر نظام سلامت کشور را فراهم می‌ سازد. این طرح تدبیری کارگشا برای ایجاد بستر لازم به منظور ارائه خدمات پیشرفته سلامت الکترونیکی به مردم و نظارت بر کیفیت ارائه اینگونه خدمات محسوب می شود.
این طرح دارای ابعاد گوناگونی است که توسعه در هر بعد نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی با سایر ابعاد است. ابعاد سخت افزاری، نرم افزاری، زیرساخت شبکه ارتباطی، استانداردها، قوانین و مقررات، آموزش، فرهنگ ‌سازی، تحقیقات بنیادین، توسعه‌ای و کاربردی و توسعه مراکز انفورماتیک پزشکی و زیستی برای این طرح در نظر گرفته شده است.
این طرح با اولویت ویژه‌ای در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان بزرگ‌ترین طرح فناوری اطلاعات حوزه سلامت در کشور پیگیری می‌شود.
اجرای کامل این طرح می تواند موقعیت قابل رقابت جهانی در زمینه تسهیل ارایه خدمات سلامت با کیفیت برتر، مدیریت بهینه نظام سلامت کشور و ایجاد زیرساخت مستحکم برای تولید دانش پزشکی و زیستی ایجاد کند.
طرح پرونده الکترونیکی سلامت علاوه بر توزیع عادلانه منابع سلامت به افزایش سرعت و کیفیت تولید دانش پزشکی و زیستی در کشور منجر شده و دستاوردهایی نظیر صیانت از حقوق شهروندی، عدالت ‌محوری در عرصه سلامت و حفظ امنیت اطلاعات درمانی مردم را به دنبال دارد.
از سوئی بهینه ‌سازی مصرف منابع سلامت و اصلاح مدیریت نظام سلامت کشور برپایه اطلاعات به روز، صحیح و قابل دسترسی شکل می گیرد و اجرای این طرح زمینه ساز دستیابی به اطلاعات دقیق از سلامت مردم و توسعه پزشکی مبتنی بر شواهد و اسناد مستدل است.
کاهش عوارض ناشی از اشتباهات پرسنل پزشکی، کاهش هزینه های خدمات بهداشتی درمانی، افزایش امنیت اطلاعات سلامت، تقویت نقش نظارت در نظام سلامت
بهبود کیفیت آموزش پزشکی، ارائه خدمات نوین الکترونیکی و بهینه سازی کسب و کار نظام سلامت کشور از جمله مزایای اجرای این طرح عنوان شده است.
رئیس بیمارستان خصوصی مریم در کرج با اشاره به اثربخش بودن ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت برای مردم در سراسر کشور، گفت:‌ طرح تحول سلامت رنج هزینه های مالی درمان را از بین برد.
دکتر صلاح الدین دلشاد گفت:‌ طرح تحول سلامت یکی از طرح های پر افتخار برای ایران اسلامی است که دراین طرح مردم از پرداخت پول های هنگفت درمان رها شدند و ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت نیز می تواند اطلاعات دقیقی از بیماران را جمع آوری و در دسترس قرار دهد و از این طریق توزیع امکانات سلامت نیز تسهیل خواهد شد.
وی ادامه داد: امروز در نتیجه این طرح با پرداخت 7درصد هزینه ها برای بیماران شهری و سه درصد برای بیماران روستایی دیگر مردم رنج هزینه های درمان را ندارند.
دلشاد گفت: دراین طرح علاوه بر درمان ،تجهیزات و داروهای مورد نیاز بیمار به عهده مراکز درمان گذاشته و مشکلاتی که برای بیماران قبل از پیاده شدن طرح برای تهیه دارو بود از بین رفت.
وی اضافه کرد: طرح سبب این آسایش برای مردم شده اگرچه نقص عدم هماهنگی بیمه ها را درآن شاهد هستیم که در صورت تامین بودجه لازم برای سازمان هی بیمه گر قابل رفع است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری البرز نیز با اشاره به اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت در استان البرز گفت که ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای مردم شاهکار طرح تحول سلامت است.
عبادالله کامکار به خبرنگار ایرنا گفت که سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت) سلامت مردم را تضمین می‌کند.
وی افزود: سامانه سیب یک ابزار مدیریتی است تا بتواند سلامت مردم را ضمانت کند.
کامکار از ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای شهروندان که در قالب سامانه سیب اجرایی می‌شود به عنوان شاهکار طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید یاد کرد و افزود: پس از گذشت دو سال از اجرای طرح تحول نظام سلامت با اجرای این سامانه هر شهروند در مراجعات درمانی به هریک از شهرهای کشورمان از طریق این سامانه اطلاعات لازم را بدست می آورد.
وی افزود: این باید با توجه به ثبت مراجعه کنندگان این منطقه بیشتر در معرض کدام یک امراض و ناشی از چه عواملی است و به صورت گروه های سنی این موضوع طبقه بندی شود.
کامکار گفت: از آنجایی که در خانه های بهداشت با سامانه سیب تمام اطلاعات مربوط به خانوارها، انواع خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز در مراکز و پایگاه‌های سلامت جامعه در این سامانه وارد و ثبت می‌شود و تمامی پوشه‌های خانوار و دفاتر مربوط به خدمات و برنامه‌های بهداشتی درمانی در این سامانه جمع اوری می شود.


دریافت کننده:زهراپورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 731464

وب گردی

وب گردی