تداوم تنش سیاسی میان بلاروس و روسیه

سخنگوی کرملین از ادامه تنش میان بلاروس و روسیه و عدم تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ریانووستی ، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: پس از کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور بلاروس در ۳ فوریه ،هیچ تماس تلفنی میان ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهور روسیه و بلاروس صورت نگرفته است.
وی افزود: هیچگونه گفتگویی نیز در آینده نزدیک میان پوتین و لوکاشنکو برنامه ریزی نشده است اما این امکان وجود دارد که در صورت نیاز برنامه ریزی شود.
پیشتر الکساندر لوکاشنکو در کنفرانسی مطبوعاتی از مواضع روسیه به شدت انتقاد کرد.
وی با اشاره فرمان اخیر خود در راستای تسهیل سفر بدون ویزای شهروندان ۸۰ کشور به بلاروس گفته بود، ما این حق را داریم که چنین تصمیمی برای کشورمان بگیریم، ما یک کشور مستقل هستیم. این مساله چه تهدیدی می‌تواند برای امنیت ملی روسیه داشته باشد؟
لوکاشنکو با انتقاد شدید از این اقدام مسکو، آن را سیاسی خواند.
رییس جمهور بلاروس همچنین در ادامه اظهاراتش اعلام کرده بود که روسیه را به دلیل کارشکنی‌اش در کاهش صادرات نفت به این کشور به دادگاه خواهد کشاند.
برخی از موضع گیری‌های اخیر رئیس جمهور بلاروس و همگرایی وی با اتحادیه اروپا، مقامات کرملین را به شدت نگران کرده است.
در حالی که بلاروس تنها متحد استراتژیک روسیه در منطقه اروپا و در همسایگی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، مقامات روسیه از آن بیم دارند که به دلیل نبود کنترل مرزی میان بلاروس و روسیه ،گروه های تروریستی از اروپا با استفاده از قانون لغو روادید بلاروس به خاک روسیه وارد شوند و عملیات‌های تروریستی در این کشور انجام دهند.
بر اساس تصمیم جدید دولت بلاروس ورود اتباع ۸۰ کشور امریکایی ،اروپایی،آسیایی و برخی کشورهای عربی از ۱۲ فوریه به این کشور به مدت ۵ روز بدون گرفتن ویزا آزاد است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 731473

وب گردی

وب گردی