دانشگاه آزاد اسلامی خدمت ارزنده ای  در راستای معرفی بیشتر فرهنگ و معماری ایرانی به جهان علم و بشریت کرده است

رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی مرکز کردکوی گفت:دانشگاه آزاد اسلامی از طریق برگزاری همایش ها در راستای گسترش فرهنگ معماری سنتی و ایرانی و صدور آن به همه کشورهای اسلامی و جهان ، کمک موثر و خدمت ارزنده ای به در راستای معرفی بیشتر آن به جهان علم و بشریت کرده است.

دکتر حمزه جلالی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره نقش معماری سنتی و اسلامی در دنیای مدرن گفت: معماری و شهرسازی در سبک زندگی انسان‌ها تأثیرات بسیاری دارد تا آنجایی که سبب می‌شود فرد به سمت یک زندگی صرفاً کاری و صنعتی و یا یک زندگی سنتی به همراه تعاملات اجتماعی و خانوادگی سوق یابد.

وی ادامه داد: سال‌هاست ما ایرانیان از زندگی‌های سنتی و سبک ایرانی و اسلامی در زندگی روزمره خود فاصله گرفته‌ایم؛ به طوری که دیگر خانه‌های امروزی نه رنگ و بوی خانه‌های قدیمی را دارد و نه خبری از صفا و صمیمیت، یکدلی و با هم بودن در چهاردیواری خانه‌ها پیدا می‌شود.

رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی مرکز کردکوی گفت: امروزه آپارتمان‌ها و برج‌های سر به فلک کشیده جایگزین حیاط‌ های پردرخت با حوضچه‌ های پر از ماهی شده است و به نسبت محدودشدن آدم‌ها در فضای آپارتمان‌ها، ارتباطات آنان نیز کاهش یافته و محدود شده است.همچنین معماری نوین امروزی ما تقلیدی از معماری غربی است و موجب شده تمامی رفتارها و تعاملات اجتماعی و فردی تحت تأثیر آن قرار گیرند.

وی افزود: ساختمان و محل زندگی انسان به دلیل اینکه در معرض دید او قرار دارند موجب ایجاد پیوند او با محیط خواهند شد و رابطه‌ای با نحوه زندگی وی برقرار خواهد کرد همچنین باید توجه داشت معماری می‌تواند پیام‌های مثبت و منفی بسیاری داشته و موجب تحریک احساسات، مصرف‌گرایی، افسردگی، نشاط و یا غم و اندوه شود ، آدمی نیز چه بخواهد چه نخواهد تحت تأثیر نمادها و فضاهای زیبا و مثبت و بالعکس آن نیز قرار خواهد گرفت.

دکتر جلالی اضافه کرد: اگر بحث معماری اسلامی ایرانی را با رعایت اصول اولیه مانند آرامش، افزایش تعاملات بین آدم‌ها و حفظ تناسب فضای کالبدی که در معماری سنتی وجود داشت در زندگی و شیوه ساخت و ساز امروز نیز مد نظر قرار گیرد بخش مهمی از مشکلات روحی ، روانی و اجتماعی امروز که به دلیل فقدان این معماری ایجاد شده در جامعه از بین خواهد رفت.

وی تاکید کرد: در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی از طریق برگزاری همایش ها در راستای گسترش این فرهنگ و صدور آن به همه کشورهای اسلامی و جهان ، کمک موثر و خدمت ارزنده ای در راستای معرفی بیشتر فرهنگ ایرانی اسلامی به جهان علم و بشریت کرده است.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/منتشر کننده:زهره حاجیان

701/700

کد خبر: 731578

وب گردی

وب گردی