آخرین وضعیت درمانی کودکان شین‌آبادی  /درد و درمان هنوز ادامه دارد...

بیش از چهار سال از حادثه شین آباد و دانش‌آموزان شین‌آبادی می‌گذرد و درد و درمان آنها، هنوز ادامه دارد...

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، صبح 15 آذرماه 1391، دبستان انقلاب اسلامی روستای شین آباد از توابع پیرانشهر، استان آذربایجان غربی؛ حریق ناشی از بخاری نفتی یک مدرسه، تن 33 دختر نوجوان و دل یک ملت را سوزاند.

اقدامات درمانی اولیه به سرعت انجام و دختران شین آباد و چند نفر از کادر مدرسه، با درصدهای سوختگی بالا به بیمارستان‌های تبریز و ارومیه منتقل شدند. از همان ابتدا، انتقادات به وزارت آموزش و پرورش شروع و قول‌هایی درباره‌ حمایت مالی برای تامین هزینه‌های درمان و دیه آنها داده شد. مسئولان وزارت بهداشت وقت نیز همان زمان اعلام کردند که "در بحث هزینه‌های درمان این دانش‌آموزان بحثی نیست و فعلا تلاش‌ها بر آن است که این دانش‌آموزان سلامت خود را بازیابند. "

امروز، بعد ازگذشت حدود چهار سال از این حادثه، با وجود اینکه سرتیم جراحی این دانش آموزان، دکتر محمدجواد فاطمی‌می‌گوید مبالغ تعهد داده شده تامین نشده، اما روند درمان آنها ادامه دارد. او می‌گوید تنها یکبار، در همان سال اول حادثه، اعتباری از سوی سازمان برنامه و بودجه برای انجام عمل‌های جراحی اختصاص یافت.

چندی پیش نیز وکیل دختران شین آبادی در یادداشتی، به مناسبت سالروز این حادثه گفته بود:" هنوز دیه کامل سیران یگانه و ساریا رسول زاده که شرافتمندانه و شجاعانه خود را پیش‌مرگ نجات 26 دختر دیگر کلاس کردند، پرداخت نشده... دیه صدمات وارده به دختران ایران زمین، هر گاه که دیه آنان مازاد بر ثلث دیه مرد باشد، نصف پرداخت می‌شود و جنسیت، عامل نابرابری دیه بین زن و مرد شده است... هنوز کودکان شین‌آباد پیگیر درمان خود هستند و رفتن زیر تیغ جراحی به تفریح آنان تبدیل شده است..."

رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر در مجلس نیز از عدم پرداخت مبلغ پیش‌بینی شده از سوی سازمان برنامه و بودجه انتقاد کرده‌است اما معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت، در پاسخ به این انتقاد، به ایسنا اعلام کرد که این بیماران به صورت ویژه تحت درمان هستند و تمام هزینه‌های درمان آنها از ردیف‌های بودجه متمرکز وزارت بهداشت به بیمارستان فاطمه زهرا(س) واریز می‌شود و هیچ گونه دریافتی از سوی دانش آموزان صورت نگرفته است.

با این وجود، اظهارات دکتر محمد جواد فاطمی، سر تیم جراحی دختران شین آباد، تنها بخش دوم این گفته، یعنی دریافت نکردن هزینه از خانواده آنها را تایید می‌کند. به گفته وی، دختران شین آباد، تمایل دارند که روند درمان در ایران ادامه پیدا کند، اما خبری از کمک‌های مالی وزارت بهداشت به بیمارستان حضرت فاطمه نیست و پزشکان همچنان بدون دریافت هزینه‌ای، کار درمان را انجام می‌دهند؛ ولی ادامه این کار نیاز به نوسازی برخی تجهیزات و همچنین پرداخت تعهدات مالی دارد.

تنها یک مرحله به تعهدات مالی عمل شد

دکتر محمدجواد فاطمی در این خصوص اظهار کرد: درمان کودکان شین آباد در بیمارستان حضرت فاطمه (س) ادامه دارد و همان تیم جراحی اولیه، در حال انجام عمل‌های جراحی هستند. ما سعی کردیم هیچ وقفه‌ای در انجام این جراحی‌ها ایجاد نشود، با وجود اینکه هزینه‌های عمل‌های جراحی و خرید تجهیزات توسط وزارت بهداشت انجام نشده و به جز بودجه اولیه، مبلغ دیگری برای درمان آنها اختصاص داده نشده‌ است.

وی ادامه داد: این کودکان ابراز تمایل کرده‌اند که عمل‌های جراحی در ایران انجام شود؛ به همین خاطر احتیاج داریم برای آنها تجهیزات جدید تهیه کنیم. از سوی دیگر وزارت بهداشت تقبل کرده بود که تجهیزات لازم را برای بیمارستان حضرت فاطمه(س) تامین کند تا این کودکان و همچنین سایر بیمارانی که در بیمارستان حضرت فاطمه (س) بستری می‌شوند از آن سود ببرند، اما این موضوع انجام نشده است. از زمانی که این دانش آموزان سوختند، وزارت بهداشت فقط یک مرحله از طریق سازمان برنامه و بودجه مبلغی را به درمان آنها اختصاص داد ولی بعد از آن دیگر هیچ مبلغی پرداخت نشده‌ است.

فاطمی با تاکید بر اینکه خانواده کودکان هزینه‌ای برای درمان نمی‌پردازند، افزود: اما مبلغی که قرار بود به بیمارستان و پزشکان پرداخت شود، تاکنون پرداخت نشده است. در عین حال بعضی از وسایل اساسی را در بیمارستان نداریم و هنوز هم تهیه نشده است. سالی که این کار به بیمارستان حضرت فاطمه (س) واگذار شد، با توجه به تعداد این کودکان، پیش بینی شد که سالیانه یک میلیارد تومان هزینه درمان آنها می‌شود. اما با توجه به تورم و افزایش هزینه تجهیزات پزشکی، حدود 1.5 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و هزینه‌های جاری این کودکان نیاز است.

هیچ خللی در درمان کودکان شین آبادی وجود ندارد

دکتر رضا پایدار، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این خصوص توضیح داد و به ایسنا گفت: خللی در خدمت به کودکان شین آبادی، ایجاد نشده است. در عین حال ممکن است اشکالاتی داشته باشیم که باید آنها را رفع کنیم. ممکن است اعتبارات قول داده شده نیز از طرف وزارت بهداشت در قالب طرح تحول نظام سلامت ارائه شود. مهم این است که کار بیماران انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ مشکلی در رابطه با تامین تجهیزات و نیازهای این کودکان نداریم و هیچ یک از خانواده‌ها نیز پولی پرداخت نکرده‌اند. این که ما پول داریم یا نداریم، به داخل بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی مربوط است. ولی در مورد نیازهای بیرونی با وزارت بهداشت تعامل داریم، برخی اسناد و ... باید کنترل و جمع آوری شود، تسویه حساب با وزارت بهداشت صورت گیرد تا پول بعدی را بپردازیم.

پایدار در ادامه اضافه کرد: هر چه برای درمان این کودکان لازم بود، تا امروز برطرف شده است و هر وسیله دیگری نیز که تامین آن ضروری باشد، اگر اعلام شود پیگیری می‌کنیم. دستمزد پزشکانی که برای کودکان شین آبادی کار می‌کنند هم به صورت ویژه می‌بینیم.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/منتشر کننده:زهره جاجیان

701/700

کد خبر: 731636

وب گردی

وب گردی