سخنگوی قوه قضائیه:دو نفر در حادثه  ساختمان پلاسکو  بازداشت شده اند /8   تروریست  در استان  البرز دستگیر شده اند

سخنگوی قوه قضا در صد و هشتمین نشست خبری خود عنوان کرد :  دو نفر در حادثه  ساختمان پلاسکو  بازداشت شده اند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، صد وهشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه دقایقی پیش با حضور اصحاب رسانه آغاز شد. در این نشست سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده ساختمان پلاسکو گفت: پرونده در دادسرا تهران است و با نظر دادستان و مدعی العموم تشکیل شده و 2 نفری که از شروع آتش سوزی اتهاماتی متوجه شان بود بازداشت شده اند .
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای با اشاره به اینکه هیاتی مرکب از افراد مختلف برای رسیدگی به پرونده تشکیل شده است گفت: در مورد اینکه آیا عواملی در فروریختن و اساختمان وجود داشته که باعث ضایعه کمتری شود یا نه قرار است گزارشی فرستاده شود و تاکنون کسی از مسئولان احضار نشده است.
وی به حماسه مردمی ۲۲بهمن اشاره کرد و گفت: مردم بار دیگر مواضع خود را به دشمنان نظام نشان دادند.

وی درباره دلیل تمدید مرخصی مهدی هاشمی گفت : استفاده از مرخصی بیش از 5 روز فقط مختص به آقای مهدی هاشمی نیست و موارد دیگر هم بوده که به تشخیص دادستان یا قاضی مرخصی افراد تمدید شده است و این موضوع مشابهات بسیاری دارد.

محسنی اژه ای در باره تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری گفت: بیش از یک سال از لازم الاجرا شدن آیین دادرسی کیفری می‌گذرد و هر قانونی پس از این مدت نیاز به اصلاحاتی داشته باشد، می توان آن را کرد.

وی تاکید کرد : معاون حقوقی قوه قضا با حضور یک تیم کارشناسی در حال بررسی این قانون است تا موارد نیاز به اصلاح دارد را بررسی کرده و اصلاحات در قالب یک طرح به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.

اژه ای در رابطه با آخرین وضعیت آیین نامه رسیدگی به دارایی های مسئولان گفت: آیین نامه هنوز نهایی نشده و به تصویب ریاست قوه قضائیه نیز نرسیده است. 24 ماده از حدود 26 یا 27 ماده آن به تصویب رسیده؛ ولی یک اشکال فنی و اساسی دارد که در حال رفع آن هستند.
وی با اشاره به اینکه اجرای این آیین نامه نیازمند یکسری زیرساختها و بودجه است گفت: امیدواریم دولت و مجلس این موضوع را در بودجه پیش بینی کنند.

اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه دادستان تهران در خصوص پرونده بانک سرمایه سه نفر را مجرم دانسته اما دادگاه چنین نظری را نداشته و دادستان تهران گله مند شده است توضیح دهید گفت : این مورد که ممکن است بازپرس نظری بدهد و دادگاه نظر بازپرس را رد کند عادی است و از موارد متعارف است ممکن است قرار بازداشت از سوی بازپرس تشخیص داده شود و دادگاه دلایل بازپرس را در این باره موجه نداند یا قرار وثیقه از سوی دادگاه سنگین تشخیص داده شود.

در پرونده شهرداری 180 نفر احضار شده اند
سخنگوی قوه قضا در مورد آخرین وضعیت پرونده شهرداری گفت: این پرونده تا الان بازداشتی نداشته؛ ولی بیش از 180 نفر احضار شده اند و از آنها تحقیق شده است.
وی گفت : احضار شدن آنها به این معنا نیست که این افراد همه متهم هستند باید گفت اقدامی که صورت گرفته چند وجهی است و همه این وجوه باید مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود که جرم یا تخلف و یا هر دو مورد اتفاق افتاده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای درباره احتمالات گوناگونی که در پرونده املاک شهرداری وجود دارد، گفت: ممکن است کسانی عضو تعاونی باشند و تعاونی به آنها ملکی داده باشد. در اینجا ممکن است آن فرد شرایطی داشته و شهرداری هم جزو اختیاراتش بوده که زمین را بدهد و نیز ممکن است که آن فرد شرایط لازم را نداشته باشد؛ چرا که شهرداری مجاز نیست که به هر کسی زمین بدهد؛ اما می تواند به برخی موسسات طبق اختیارات زمین بدهد؛ پس باید همه ابعاد موضوع بررسی و با اختیارات شهرداری تطبیق داده شود.

اژه ای گفت: گاهی ممکن است اتفاق بیفتد که گیرنده ملک مجرم نباشد؛ اما دهنده مجرم باشد،.ما این مسئله را در فیش‌های حقوقی هم داریم. گاهی ممکن است فردی که چیزی را واگذار می کند و یا تخفیف می دهد، قانون را می داند؛ اما فراتر از اختیاراتش عمل می کند. ممکن است این فرد مجرم و متخلف باشد؛ اما از طرفی ممکن است گیرنده در این زمینه اطلاعی نداشته باشد. فرد، تقاضایی می کند و تقاضایش پذیرفته می شود واین مسائل همه باید مورد رسیدگی قرار گیرد؛ توضیحات شهرداری شنیده شده است و اگر توضیحات اضافی داشته باشند باید شنیده شود و سپس تفکیک شود که کدام موارد جرم و یا تخلف بوده است.

حکم اعدام بابک زنجانی به کجا رسید؟
اژه ای در پاسخ به ا ین سوال که چندی پیش در شبکه های اجتماعی گفته شد که حکم اعدام بابک زنجانی قبل از پایان سال اجرا خواهد شد و آیا این حکم تا قبل از تسویه حساب اجرایی می شود یا خیر گفت: این حکم همین الان نیز در حال اجراست؛ زیرا حکم مذکور یک شق ندارد و شقوق دیگری نیز دارد. یک شق حکم سلب حیات است؛ اما شقوق دیگر آن به گونه ای است که مرتب با محکوم‌علیه و کسان دیگر جلساتی در جهت شناسایی اموال و چگونگی وصول طلب شرکت نفت برگزار شده است.
محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه در رابطه با سه موضوع نیاز به وجود متهم این پرونده هست: یک بحث، شناسایی و کارشناسی اموال و ابلاغ آن به محکوم‌علیه و وکیل وی است که اگر اعتراضی نسبت به کارشناسی دارند بیان کنند تا رسیدگی شود که این امر زمانبر است.

وی گفت: ما هنوز نتوانسته ایم مطمئن شویم که بابک زنجانی در خارج از کشور پول و یا ارزی دارد و یا نداردپس به طور قطع نمی توانیم بگوییم که در خارج از کشور پولی دارد یا خیر. هر چند اخیراَ وزارت اطلاعات بیشتر همکاری می کند و نسبت به متهمِ جدیدی که دستگیر شده تحقیقات صورت می گیرد تا مشخص شود اولا اموالی در خارج از کشور وجود دارد یا خیر و از طرفی اموالی که وجود دارد نیز شناسایی شود.
سخنگوی قوه قضا افزود: حکم دونفر از متهمین این پرونده نیز در دیوان نقض شد و از طرفی متهم دیگری نیز دستگیر شده است و برخی از متهمین نیز پرونده‌شان کیفر خواست نخورده است و یا به دادگاه نرفته است. بنابراین چه بسا نیاز به وجود متهم اصلی باشد.

اژه ای گفت : کسی هم که گفته حکم قبل ازعید اجرا می شود، اگر منظورش کل حکم است، درحال اجراست؛ اما اگر منظورش سلب حیات است یا این فرد بی اطلاع بوده ویا انگیزه خاصی داشته است؛ بنابر این امکان تعیین زمان به صورت مشخص وجود ندارد.

کیفر خواست پرونده پزشک تبریزی صادر شده است ؟

محسنی اژه‌ای در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا کیفرخواست پرونده پزشک تبریزی صادر شده است یا خیر؟ گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم و یادآوری کنید که آخرین وضعیت آن را جویا شوم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید ایا پرونده تروریست هایی که اخیرا دستگیر شده اند به قوه قضائیه ارسال شده است گفت: دستگیری افراد با حکم قاضی است. رسیدگی به این پرونده فعلا شروع شده که 8 نفر در البرز دستگیر شده اند و تعدادی هم در سایر استان ها بوده که پرونده آنها هم در حال انتقال به البرز است. حد و حدود اتهامات این افراد بعدا مشخص می شود و ممکن است تعداد این افراد بیشتر شود یا نشود. البته از اینکه افراد دستگیر شده تابعیت غیر ایرانی دارند یا نه اطلاعی ندارم.

اعدام قاچاقچیان

محسنی اژه ای درباره لایحه اعدام قاچاقچیان مواد مخدر گفت: این طرح در مجلس مطرح است. به طور طبیعی دادستان کل که عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر است در جلساتی که مجلس برگزار می کند، حضور پیدا می کند.
وی گفت: بنده به عنوان سخنگوی دستگاه قضا می گویم مواد مخدر امروز یک معضل برای ایران و حتی سایر کشورهاست و هر طرح و لایحه ای که در این مورد مطرح می‌شود، نباید به این امر منجر شود که قاچاقچیان بتوانند کار مجرمانه خود را ادامه دهند. اگر بتوانند راههایی را پیش بینی کنند که از قاچاق مواد مخدر جلوگیری شود، بسیار خوب است. اما اگر این بلای خانمانسوز بخواهد ادامه داشته باشد، به خیر و صلاح نیست.
وی افزود: نباید به هیاهوی برخی کشورها توجه کرد. اگر می توان جلوی جرمی را گرفت، باید این کار انجام شود و اگر جلوگیری از جرمی منحصر به اعدام است، آن کار باید انجام شود.

پرونده ثامن الحجج

اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده ثامن الحجج گفت: این پرونده هنوز در دادسراست و به دادگاه نرفته است. در این پرونده افراد بسیار زیادی سپرده گذاری کرده بودند. برخی افراد به صورت جزئی مثلا 10، 20 میلیون و برخی دیگر 20،50،100 میلیارد سپرده گذاری کرده بودند.
وی گفت: من بارها این موضوع را گفته ام که سوال من از مردم این است که از خود چرا نمی پرسند که چرا هیچ بانک و یا موسسه ای این مقدار سود و تسهیلات نمی دهد و چرا فقط فلان جاست که این مقدار سود می دهد.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: مثلا فردی به من مراجعه کرد و گفت که من 17 میلیارد سپرده گذاری کرده ام و من به او گفتم که شما که سن و سال زیادی داری باید از خود سوال می‌کردی که چطور ممکن است که بانک یا موسسه این مقدار سود بدهد. امیدوارم که رکود موجود زودتر از بین برود؛ چون بسیاری از سرمایه های این موسسه، ملک و املاک است که باید به فروش برسد.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضائیه برنامه ای برای کولبرهای مستضعف دارد، گفت: دستگاه قضایی در این زمینه نمی تواند کاری کند. متاسفانه یکی از راه های قاچاق استفاده از کولبرها است که سود اصلی را قاچاقچیان اصلی می برند در این موضوع دولت باید به کولبرها کمک کند. این افراد قشر ضعیفی هستند که نیاز به کمک دارند اما قوه قضائیه در ایجاد شغل برای این افراد کاری نمی تواند بکند.

محسنی اژه ای در پاسخ به اقدامات دستگاه قضا درباره ساختمان های مشابه ساختمان پلاسکو گفت: قوه قضائیه در این زمینه می تواند هشدار دهد و اگر جایی خطر واقعا جدی است می تواند اقداماتی کند و نه اینکه در جایی که احتمال خطری وجود داشته باشد، ورود کند.شهرداری در این زمینه ها تکالیفی دارد و بیشتر از انها در جاهایی، وزارت کار تکلیف دارد.
معاون اول رییس قوه قضاییه گفت: قوه قضائیه در جاهایی که خطر جدی است، می تواند به مسئولان تذکر لازم را بدهد؛ اما در جایی که خطر احتمالی است، نمی تواند آنجا را پلمب کند.

سخنگوی قوه قضا در باره کاهش زندانیان و اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه مقرر شده است که ظرفیت پذیرش زندان به صورت آنلاین به قاضی ارائه شود گفت: این موضوع الزام نیست. در حال حاضر نیز قضات از آمار زندان مطلع می شوند و با سرکشی از زندانها در جریان ظرفیت زندان قرار می گیرند.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به اینکه تشخیص با قاضی است که از مجازات زندان و یا جایگزین زندان استفاده کند گفت: این موضوعی است که در قانون پیش بینی شده و مانع از استقلال قاضی نیست؛ بلکه یک نوع چشم بازتر کردن و با توجه بیشتر حکم دادن است.
وی در باره معوقات بانکی به تشریح اقدامات قوه قضائیه در پیشگیری از این موضوع پرداخت و گفت: دستگاه قضا به این موضوع ورود کرده است. اولین مسئله این است که بانکها از کسانی که معوقات سنگین دارند شکایت نمی کنند و ما از این جهت خودمان شاکی بانکها هستیم که چرا از کسی که بدهی سنگین دارد و وثیقه کافی نیز ندارد، از او شکایت نمی کنند.

وی گفت: از آنجایی که این موضوع در اقتصاد ما موثر است مدعی العموم وارد می شود و بسیاری از پرونده های معوق بانکی با شکایت مدعی العموم تشکیل شده است.

محسنی اژه ای دومین اقدام قوه قضائیه در این زمینه را آسیب شناسی پرونده ها دانست و گفت : قوه قضائیه پرونده ها را آسیب شناسی کرده و در اختیار بانک مرکزی،‌بانکها، دستگاه های نظارتی و دولت قرار می دهد.

سخنگوی قوه قضا هشدار به تسهیل گیرندگان را اقدام دیگر قوه قضائیه در برخورد با معوقات بانکی عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال در بانک سرمایه اگر قوه قضائیه وارد نمی شد معوقات ممکن بود سنگین تر شود؛ در حالی که اکنون بدهکاران پای میز مذاکره با بانک آمده اند و در حال تسویه هستند.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه از همه معوقات نمی توان به عنوان فساد و یا اختلاس دانست و گفت: معوقات بانکی چند دسته هستند کسانی که پولی را بر خلاف قوانین و مقررات و با پرداخت رشوه و اعلام نفوذ و یا احیانا با ایجاد اسناد صوری و یاجعلی دریافت کرده اند. همچنین کسانی که تسهیلات گرفته اند و در جایی که باید مصرف می شده است هزینه نکرده اند و نیز کسانی که وثیقه ای را که گذاشته اند با تبانی با کارشناس ارزش ملک را چند برابر اعلام کرده اند.

وی گفت:اگر کسی با رعایت همه مقررات وامی را دریافت کرده است اما به دلیل رکود ، تحریم و مشکلات بازار نتوانسته اقساط را پرداخت کند نه مجرم شناخته می شود نه تحت تعقیب قرار می گیرد و حتی به او کمک نیز می شود.
اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره برخورد با دانه درشتها و تداوم برخورد قوه قضائیه با این افراد گفت: اگر می خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید فساد را باور داشته باشیم؛ چرا که فساد برای جامعه و عدالت مضر است و مثل یک خوره به جان کشور می افتد و به نظام آسیب جدی وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه اگر تبعیض قائل شویم و با کسی که وابسته به قدرت و ثروت است، برخورد نکرده، ولی با افراد ضعیف تر برخورد کنیم، این کار خلاف عدالت است و مبارزه با فساد صورت نگرفته گفت: برخورد با فساد باید جدی و بدون تبعیض باشد و قوه قضائیه مصمم است با دانه درشت ها برخورد کند و تمام تلاش خود را می کند که مطابق با قانون اساسی با همه مظاهر و فساد و تباهی مبارزه کنند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است. 4 نفر بازداشت هستند و تعدادی نیز با قرار آزادند و پرونده در مرحله تحقیقات است.

معاون اول قوه قضا در مورد آخرین وضعیت شکایت رئیس دولت اصلاحات از سردار نقدی نیز گفت: اطلاعات جدید در این زمینه ندارم. شکایت ثبت شده و در مرحله دادسراست .

اژه ای در باره برخورد با پارتی های شبانه که در پشت پرده آنها برخی کارکنان سفارتخانه ها قرارداشته‌اند، گفت: قوه قضائیه با همه مظاهر فساد و فحشا برخورد می کند؛ همانطور که در سال 95 در برخی استان ها برخورد صورت گرفت.

معاون اول دستگاه قضا در رابطه با آخرین وضعیت پرونده آقای (د) یکی از بدهکاران بانکی گفت: این فرد هنوز بازداشت است و قراری اعم از تامین یا مجرمیت صادر نشده است.

اژه ای در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش وکلا ظرفیت محدودی دارد، گفت: آیا می دانید به طور متعارف در دنیا برای هر چند هزار نفر چه تعداد وکیل باید وجود داشته باشد؟ کانون وکلا مستقل است و وابسته به قوه قضائیه نیست؛ اما آنها می گویند درحال حاضر بسیاری از وکلا کار ندارند و از طرفی برخی وکلا نیز سرشان بسیار شلوغ است؛ البته بنده در این زمینه اطلاعات ریز ودقیقی ندارم.

سخنگوی قوه قضا با اشاره به اینکه به نظر من نباید محدودیتِ زیادی در مورد پذیرش وکلا ایجاد کنیم چون اگر محدودیت زیاد باشد، عده ای کم در مقابل تقاضای بسیار می توانند کار مردم را دیرتر انجام دهند و یا قیمت کار را بالا ببرند گفت: بنده با محدودیت موافق نیستم؛ اما اینکه درحال حاضر محدودیت وجود دارد یا خیر و یا اینکه به چه میزان است، اطلاعات کافی ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس دیوان محاسبات اعلام کرده 23 میلیارد تومان از حقوق های نجومی به خزانه برگشته است؛ آیا برگشت پول ها به خزانه با پرونده ای که در دادستانی تهران در این مورد در حال رسیدگی است متناقض است یا خیر گفت: دیوان محاسبات در رسیدگی به این موضوع جرمی تشخیص نداده چرا که درصورت تشخیص جرم باید به قوه قضائیه ارجاع می دادند؛ اما از ناحیه دیوان محاسبات ودولت پرونده ای به قوه قضائیه ارجاع داده نشده است.

چک های برگشتی

اژه ای در مورد خرید چک های برگشتی گفت: در خصوص چک اقداماتی صورت گرفته است و در این رابطه مسئله روشنی نداریم؛ چرا که این کار اصطلاحاَ خرید وفروش است وخرید و فروش واقعی نیست و در مواردی هم قابل تعقیب است.

سخنگوی قوه قضا گفت: افرادی همچون شرخرها و مالخرها اقداماتی می کنند که ممکن است در مواردی جرم و قابل تعقیب باشد. برخی از افراد سراغ صادر کننده چک می روند و او را تهدید می کنند که نفس این تهدید جرم است. گاهی نیز چک به نام است و فرد حق ندارد آن را به دیگری بدهد. بنابراین، این امر در مواردی قابل تعقیب است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که سخنگوی کمیسیون اصل 90 بیان کرده که در مورد سرنوشت دکل های گم شده مکاتبه ای با قوه قضائیه صورت گرفته، اما قوه قضائیه پاسخی نداده است. آیا مدیرانی در این زمینه دستگیر شده اند یا خیر و آخرین وضعیت این پرونده به چه صورت است، گفت: آنها چه مکاتبه ای کرده اند؟ منظور آنها سوال و یا استعلام است. هر کس که اتهامی متوجهش باشد به عنوان متهم احضار می شود؛ اما درمورد این پرونده چون محتوای مکاتبه را نمی دانم، نمی توانم اظهار نظری کنم.

وی در مورد اینکه در اطراف دادسراها ودادگاه ها شاهدان دروغینی وجود دارند که از این طریق کسب وکار می کنند گفت: اگر شما می گویید که این شناسایی ساده است، یک دو مورد را معرفی کنید و مستنداتتان را ارائه دهید. اصل مطلبی که شما بیان کردید، درست است. گاهی افرادی را اجیر می کنند که شهادتی بدهند و یا به عنوان داور حضور پیدا کنند که این کار، کار صحیحی نیست؛ اما از طرفی کشف این مطلب به همین راحتی که بیان کردید، نیست.

وی گفت: ممکن است این افراد طبق صحبت شما به صورت شبکه ای نیز عمل کنند؛ به گونه ای که در نقاط مختلف با یکدیگر قرار بگذارند. فردی شاهدی را به دادگاه می آورد؛ روی پیشانی این فرد ننوشته که آن شاهد دروغگو است؛ اما ممکن است بعدا مشخص شود که دروغ گفته است؛ بنابراین برخورد با این مسئله اهمیت دارد؛ چرا که گاهی ممکن است حقی از کسی ضایع شود و باید مسئله پیگیری شود.

اژه ای گفت: یک مدت حفاظت قوه قضائیه این مسئله را پیگیری کرد و کسانی را که در اطراف دادگاه پرسه می زدند را جمع کرد و آنها دیگر در آنجا حضور پیدا نمی کنند؛ همچنین تعداد معدودی را نیز دستگیر کرد.

محسنی اژه‌ای در پایان به آخرین وضعیت پرونده حقوق های نجومی هم اشاره کرد و گفت: از سیستم اطلاعاتی پرونده های محدودی به بازرسی کل کشور و قوه قضائیه آمده که در حال بررسی است. بعضی از وزارتخانه ها اعلام کردند که در مورد برخی مواردِ مطرح شده از سوی سازمان بازرسی کل کشور حرف دارند. ما می گوییم اشکالی ندارد. ما که نمی گوییم همه شما مجرم هستید. بیایید توضیح دهید که ببینیم چه مواردی اشکال دارد.

خبرنگار:زهره حاجیان/انتشار دهنده: نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 731860

وب گردی

وب گردی