راه اندازی دفتر تدوین استاندارد و استاندارد سازی در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان

با حضور ریاست محترم اداره کل استاندارد استان گیلان، مهندس داریوش اشکانی پور و جمعی از معاونین اداره کل،  دفتر تدوین استاندارد و استاندارد سازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان راه اندازی شد.

به گزارش ایسکانیوز، در راستای خط مشی تعیین شده در جلسات استاندارد دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، در این جلسه تفاهم نامه همکاری فی مابین اداره کل استاندارد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به عنوان بزرگترین واحد دانشگاهی شرق گیلان و میان روسای دو مجموعه به امضاء رسید. طرفین آمادگی خود را برای تعامل هر چه بیشتر در زمینه های تحقیقاتی، تبادل اطلاعات علمی و آزمایشگاهی، اجرای طرح های مشترک استانی و ملی و تدوین استانداردهای ملی و منطقه ای اعلام نمودند.

در این جلسه دکتر سهراب کرد رستمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، ضمن خیر مقدم به حاضرین، با ارائه گزارش فعالیت های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان با دارا بودن اعضای هیات علمی متخصص و توانمند و داشتن امکانات مناسب کارگاهی و آزمایشگاهی و مرکز تحقیقات و مرکز رشد در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی یکی از بزرگترین مراکز پژوهشی و قطب علمی شمال کشور است که توانسته مجوز همکار اداره استاندارد و موافقت اصولی انجام آزمون از سازمان غذا-دارو را اخذ کند».

وی ضمن بیان اهمیت استاندارد سازی و ارتقای کیفیت در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد گفت: «در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، ارتقای کیفیت و استاندارد سازی در دستور کار این دانشگاه بوده و مسئولین دانشگاه تمام تلاش خود را به سمت کیفی سازی و استاندارد سازی معطوف داشته اند. امروز دانشگاه آزاد اسلامی که بزرگترین دانشگاه حضوری جهان نیز است به عنوان یکی از معتبر ترین مراکز علمی در سطح دنیا مطرح است ».

دکتر کرد رستمی با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های تجهیزات آزمایشگاهی موجود و حرکت به سوی تجاری سازی محصولات خاطرنشان کرد: «با توجه به موضوع سامانه آزمایشگاه های همکار دانشگاه آزاد اسلامی " ساها "، استاندارد سازی آزمایشگاه‌ها در واقع بستر مناسبی جهت استفاده بهینه از تجهیزات، امکانات و نیروی متخصص موجود در آنها است که می تواند منجر به حل مشکلات سازمانها و رفع مشکلات استان و منطقه شود».

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، راه اندازی دفتر استاندارد سازی در دانشگاه، همکاری جهت تدوین استاندارد بر اساس اولویت های اعلام شده ، برگزاری دوره های آموزشی، ایجاد ارتباط موثر فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی با واحد های تولیدی و مراکز فعال تجاری، صنعتی و خدماتی و افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن در سطح شهرستان را از اهداف این نشست خواند.

در ادامه مهندس داریوش اشکانی پور، مدیر کل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان اذعان داشت:« استاندارد زبان مشترکی میان همه عوامل دست اندرکار در حیطه فعالیت های مختلف تولیدی و خدماتی اعم از عمرانی، صنعتی، تجاری، اداری، کشاورزی و سایر عرصه های مشابه است».

وی تصریح کرد: « استاندارد و استاندارد سازی از پایه های استوار و ارکان اصلی علم و فناوری است و این مسئله در اولویت کار دولت تدبیر و امید است. حدود 80 هزار استاندارد در کشور مورد نیاز است که ما فعلا حدود 31 هزار را تدوین و تا رسیدن به این عدد فاصله زیادی را داریم که باید با همدلی و همیاری در خصوص کم کردن این فاصله کوشا باشیم و این مسئله در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی دارد که دانشگاه می تواند در کنار اداره کل استاندارد در حل مشکلات استان کمک کند ».

مدیر کل استاندارد گیلان،ضمن بیان توامندیهای موجود در دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: «با توجه به توانمندی های دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در کنار سایر واحدهای فعال استان، اداره کل استاندارد استان می تواند با توجه به برآورد نیاز های کشور و بر اساس دامنه فعالیت ها و بهره مندی از امکانات و تجهیزات و ظرفیت های موجود، بر اساس ضوابط استاندارد و انجام آزمون ، بستر سازی مناسبی انجام شود و حتی تاسیس آزمایشگاه مرجع مواد غذائی و چای و تدوین استانداردهای مرتبط با آن می تواند به حل مشکلات استان و شهرستان کمک کند».

در پایان نیز، ایجاد زیرکمیته مرتبط با موضوع محیط زیست در دانشگاه آزاداسلامی واحد لاهیجان مورد تایید قرار گرفت .

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 731886

وب گردی

وب گردی