نشست تخصصی فرهنگی، اجتماعی با موضوع امام خمینی(ره) برگزار شد

به همت اداره دانشجوئی و فرهنگی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نشست تخصصی فرهنگی اجتماعی با عنوان«حضرت امام خمینی (ره) و هویت جامعه دینی» با حضورتعدادی ازاستادان، دانشجویان و کارکنان برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در این نشست استاد دکتر نصرت اله شادنوش عضو هیات علمی دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی ضمن تبریک دهه مبارک فجر، با تأکید بر دیدگاه های حضرت امام خمینی(ره)؛ نقش مراکز آموزش عالی در تقویت هویت دینی دانشجویان، وجوه مشترک فرهنگی و پذیرش اصل اسلامی بودن دانشگاه در همه ارکان را نقد و بررسی کرد.

او گفت: تداوم و بقا انقلاب اسلامی مستلزم تبیین هویت و سیرت دینی به ویژه برای نسل جوان و دانشجویان است که در این میان تقویت هویت دینی و اسلامی دانشجویان در تبیین مسائل و فضای فکری و فرهنگی کشور می تواند نقش موثری را در حفظ هویت و سیرت اسلامی ایفا کند. لذا اگر بخواهیم هویت دینی را در جامعه نهادینه کنیم باید از دانشگاه ها شروع کنیم و انجام این امر باید در فضایی فرهنگی و مبتنی بر آموزه های دینی و علمی انجام پذیرید.

شادنوش افزود: بررسی جایگاه دینی و فرهنگی دانشجویان در بیانات امام خمینی(ره) حاوی دلالت های مهمی برای سیاست گذاری فرهنگی– اسلامی در جامعه ما و دانشگاه است و سود مندی چنین نگاهی این است که نقش فعالانه ما را در مواجهه با پدیده های فرهنگی بیگانه یادآور می شود.

عضو هیات علمی واحد تهران مرکزی گفت: دانشگاه از دیدگاه امام خمینی (ره) آن قدر اهمیت دارد که اگر نقش واقعی خود را نداشته باشد، همه چیز مملکت از دست خواهد رفت؛ امام خمینی (ره) در سخنان خود به طور صریح اشاره می کنند: «دانشگاه خوب، یک ملت را سعادتمند می کند و دانشگاه غیر اسلامی، یک ملت را عقب می زند.»

او ادامه داد: یکی از ارکان محوری اندیشه و خط مشی عملی امام خمینی(ره) تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه، تطبیق کلیت نظام دانشگاه با اصول اسلامی، حضور دین در تمامی ارکان جامعه تأکید بر نقش استادان، مسئولین و نقش الگویی آنها بود.

شادنوش گفت: می توان با به کارگیری نیروی فکری و توان عملی خود دانشجویان در راستای زنده ساختن ارزش های دینی گام برداشت و با تشویق و ترغیب دانشجویان به پژوهش در این عرصه و استفاده از استادان مجرب و معتقد در راستای درونی کردن شناخت عمیق دانشجویان از محتوای مقدس اسلام تأثیری ماندگار بر ایرانی– اسلامی کردن هویت جوانان این مرز و بوم نهاد. در جامعه اسلامی ما به ویژه در عصر تهاجم فرهنگی باید بیش از هر زمان دیگر از همه امکانات بالفعل و بالقوه فرهنگی کشور، بالاخص فضای دانشگاه جهت تقویت هویت دینی و ملی بهره مند شد . سخنران در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفت.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 731901

وب گردی

وب گردی