افزوده شدن  15 هزار و 838 مترمربع دیگر به فضای مساجد دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان تاکنون فعالیت های فرهنگی بسیاری در واحدهای خود داشته است و اکنون 115 واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارای مساجد با معماری مناسب و سایر واحدهای دانشگاهی دارای نمازخانه‌های متعدد در دانشکده‌های مختلف هستند.

به گزارش ایسکانیوز، نماز پایه و اساس دین اسلام شناخته می شود. در فرهنگ اسلامی، ساخت، احیا و گسترش این مکان ربانی، بسیار سفارش شده است. بر همین اساس با تشکیل ستاد اقامه نماز در حوزه معاونت فرهنگی موضوع نماز و نمازخوانی در دستور کار قرار گرفت و در ساخت مساجد دانشگاه سعی شد به لحاظ توسعه کمی و کیفی براساس جمعیت دانشجویان هر واحد قابلیت توسعه و گسترش داشته باشد.

در دوره مدیریت دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی 16 مسجد در فضایی حدود 15 هزار و 838 مترمربع تاکنون افتتاح شده و مجوز برای احداث 15 مسجد به واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی با متراژی در حدود 5 هزار و 589 متر مربع داده شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن حدود 460 واحد داخلی و بین المللی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان محسوب می شود و در تمامی واحدها ، مراکز و ادارات تابعه آن نمازخانه و مسجد دایر شده و در بسیاری از این اماکن مذهبی به صورت منظم نماز جماعت برپا می شود.

براساس گزارش معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی، متوسط مساحت مسجد در دانشگاه آزاد اسلامی حدود 1300 مترمربع است؛ کوچکترین مسجد با متراژ حدود 200 مترمربع متعلق به واحد خارک بوده و بزرگترین مسجد با مساحت حدود 5 هزار مترمربع در واحد علوم و تحقیقات تهران قرار دارد و پس از آن مرودشت، قزوین، کاشان، قم، نجف آباد و.. در رده‌های بعدی هستند، ضمن اینکه تعداد مساجد دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 96 به 200 مسجد می‌رسد. در ادامه این گزارش با بخشی از مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی آشنا می شوید:

مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان

به مساحت 862 مترمربع در دو طبقه بنا شده است که دارای پنج در ورودی است و مانند نگینی در دانشگاه می درخشد.

مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا

مسجد حضرت ابوالفضل(ع) نیز در مساحت 480 مترمربع و در دو طبقه ساخته شده است. این مسجد دارای یک گنبد ، دو گلدسته و چهار در ورودی است. ویژگی هایی معماری عبارت از گنبد خاگی (تخم مرغی) به همراه گلدسته هایی با قطر کم و سیمان اندود هستند. سقف شیروانی برای همسازی مسجد با اقلیم منطقه آستارا، پلان چهارگوش با ایوان ورودی عریض بیرون زده از پلان ، نمای ساده سنگی و شبستان با سقف بلند و بدون ستون از دیگر ویژگی های این بناست.

مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

این مسجد در سال 1387 با معماری معاونت حوزه عمران بنا شده است. مسجد واحد اردبیل با مساحت 1300 مترمربع، در دو طبقه بنا شده است و مسجد دارای یک گنبد و دو گلدسته است این مسجد دارای دو ورودی است که نمازگزاران را به درون هدایت می کند در جوار این مسجد آرامگاه گنبدی شکل شهدای گمنام قرار دارد.

مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه

مسجد امام حسین (ع) واحد ارومیه یکی دیگر از مساجد شاخص دانشگاه آزاد اسلامی است که با مساحت 1540 مترمربع، در دو طبقه بنا شده است. این مسجد دارای یک گنبد و دو گلدسته است. تعداد ورودی های این مسجد چهار باب است مسجد پلان چهارگوش دارد و نمای آن آجری است گلدسته های آن نیز که نمای آجری دارند در بالای ایوان ورودی اصلی قرار گرفته اند روکش فلزی گنبد پیازی شکل، انحنای کمی دارد و به رنگ آلومینیوم است.

مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز

مسجد حضرت اباالفضل العباس (ع) واد الیگودرز نیز در دو طبقه بنا شده است و دارای یک گنبد دو گلدسته و دو در ورودی است گنبد فیروزه ای رنگ بزرگ مسجد از شاخصه های بنا محسوب می شود نمای بیرنی و داخلی مسجد آجرنماست که با کتیبه هایی چشم نواز مزین شده است. بنای این مجموعه شهر الیگودرز اشراف دارد.

مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل

مجتمع 3800 مترمربعی فرهنگی و مسجد 1800 مترمربعی الزهرا (س) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، در دو طبقه با معماری که فاقد گنبد است بنا شده است.

مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب

مسجد فاطمیه واحد بناب دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب در سه طبقه و بنایی حدود 2450 متر ساخته شده است. این مسجد دارای یک گنبد، دو گلدسته و دو در ورودی است همچنین استفاده از کاشی کاری هفت رنگ با آیه نویسی، گچ بری به صورت طرح های گلدار در دیواره و سقف مسجد، آیه کاری در طرح های گوناگون مانند آینه مقرنس در سقف و دور گنبد ، استفاده از ترکیب سنگ و آجر و کاشی در نمای مسجد از دیگر ویژگی های مسجد است در این مسجد علاوه بر برگزاری نماز جماعت و مراسم و ادعیه، برنامه هایی همچون نشست های فرهنگی و سیاسی نماینده شهرستان با دانشجویان و دانشگاهیان ، هم اندیشی نشست مسئولان و نماینده شهرستان با دانشجویان بنابی کل کشور نیز برگزار می شود.

502500

خبرنگار: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

کد خبر: 731902

وب گردی

وب گردی