از سهم 4درصدی تحقیقات از تولید ناخالص داخلی فاصله جدی داریم

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عتف ضمن اعلام بازگشایی سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی (سمات)، از پژوهشگران دعوت کرد تا با مراجعه به دستگاه های اجرایی، نیازهای پژوهشی کشور را شناسایی و پروژه هایی را در راستای برطرف کردن مشکلات فنی و تخصصی پژوهشی کشور تعریف کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز بهزاد قره یاضی در حاشیه هشتاد و ششمین جلسه این کمیسیون گفت: سامانه سمات جهت ثبت طرح های تحقیقاتی واحدهای پژوهشی که اعتباراتشان توسط دستگاه های اجرایی تأمین می شود بازگشایی شده و آماده دریافت طرح های تحقیقاتی است.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) گفت: براساس ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، همه دستگاه های اجرایی مکلفند 1 % از اعتبارات طرح های تملک دارایی های سرمایه ای خود را به پژوهش اختصاص داده و این منابع را با عقد قرارداد با دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی هزینه کنند.

رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه ضمن دعوت از پژوهشگران کشور جهت مراجعه به دستگاه های اجرایی از آنها خواست تا با شناسایی نیازهای پژوهشی کشور، پروژه هایی را در راستای برطرف کردن مشکلات فنی و تخصصی پژوهشی کشور تعریف کنند.

قره یاضی گفت: این شیوه از تأمین منابع پژوهشی علی رغم ناچیز بودن، بسیار موثر خواهد بود، چراکه در این روش مشتری گرایی نهادینه شده و کاربرد نتایج و یافته های پژوهش تضمین می شود.

او ضمن گلایه از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم توجه به تحقیقات و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، به ویژه تأمین سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، ابراز امیدواری کرد، مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت حمایت کرده و موجب پایداری جدول 14 از لایحه بودجه 1396 شوند. به موجب جدول 14، به دولت اجازه داده می شود منابع این جدول را از سایر ردیف های بودجه تأمین کنند.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حتی با تصویب و تخصیص کامل جدول 14 در قانون بودجه 1396، سهم تحقیقات و فناوری از تولید ناخالص داخلی به حدود 2/1 درصد خواهد رسید که هنوز هم با تکلیف قانونی برنامه های چهارم و پنجم و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری مبنی بر تأمین سهم 3 و 4 درصدی تحقیقات از تولید ناخالص داخلی فاصله جدی داریم.

رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه در خاتمه خواستار رسیدگی شورای نگهبان به این موضوع شد و گفت: ابلاغ سیاست های کلی از اختیارات رهبری است و بعد از قانون اساسی مهمترین اسناد بالادستی نظام خوانده می شود و لذا باید از تعرض به این سیاست ها در قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی جلوگیری کرد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 731903

وب گردی

وب گردی