ولایتی یک دانشمند و محقق برجسته است / تثبیت مدیریت میرزاده پشتیبانی از تحولی است که او آغاز کرده است

محمدرضا مخبردزفولی، دبیر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آستانه برگزاری هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در یک گفت‌وگوی مبسوط با روزنامه «فرهیختگان» به اظهارنظر درباره ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تحولات اخیر هیات‌موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و تصویب استمرار ریاست حمید میرزاده در این دانشگاه پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، دبیر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تدبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای تصویب استمرار مدیریت حمید میرزاده، تدبیر بسیار خوبی بود و تثبیت مدیریت میرزاده یعنی ثبات حرکتی که شروع شده و پشتیبانی از حرکت تحولی که وی در این چند سال در دانشگاه آغاز کرده است.

او ابتدا با اشاره به دوستان و دشمنان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز متاسفانه می‌بینیم که جای بعضی افراد و جریانات در موضوع دانشگاه آزاد اسلامی جابه‌جا شده است بنده همواره از ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی از مدافعان و پشتیبانان این دانشگاه بودم اما عده‌ای هستند که از ابتدا اساسا دانشگاه آزاد اسلامی را قبول نداشتند.

به خاطر دارم از همان ابتدا مراقبت‌های شدیدی از ناحیه کسانی که آموزش عالی کشور در اختیار آنها بود درخصوص تاسیس این دانشگاه انجام می‌شد. آنها در واقع اصل دانشگاه آزاد اسلامی را قبول نداشتند و نمی‌پذیرفتند که مردم به موضوع آموزشی که یک کار فرهنگی و ملی است ورود پیدا کنند.

نظام آموزش عالی کشور باید دانشگاه آزاد اسلامی را بپذیرد

دبیر و عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اذعان به این نکته که اساس دانشگاه آزاد اسلامی را برای نظام علمی کشور مفید می‌داند، افزود: معتقدم که این دانشگاه در عین حال که باید تقویت شود باید اشکالات، نواقص و کمبودهایی را که در برخی زمینه‌های علمی آموزشی و پژوهشی دارد، رفع و آنها را جبران کند. به اعتقاد بنده نظام آموزش عالی کشور باید دانشگاه آزاد اسلامی را پذیرفته و مدام آن را پس نزند؛ البته باید معیارهایی وجود داشته باشد، اما این به معنی متوقف کردن کار یا گذاشتن چوب لای چرخ دانشگاه آزاد اسلامی نیست. باید در یک نقشه جامع اهداف کمی و کیفی و گستره‌های هر کدام از بخش‌های علمی آموزشی و ماموریت‌های مجموعه‌های علمی کشور تعریف شده باشد و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مسیر حرکت کند. البته دانشگاه آزاد اسلامی در طول این سال‌ها مشارکت مردم برای تحصیل فرزندان خود را فراهم کرده و این افراد حق دارند از کیفیت و توانمندی بالایی از نظر علمی و آموزشی برخوردار شوند. به نظر بنده دانشگاه آزاد اسلامی در جایی دچار آسیب می‌شود که به اشکالات و نکات دلسوزانه علاقه‌مندان به پیشرفت این دانشگاه بی‌توجهی یا کم توجهی کند.

از ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی حامی آن بوده‌ام

مخبردزفولی با تاکید بر نقش تاسیسی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حمایت‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در رشد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در اوایل دهه 60 عده‌ای با شکل‌گیری و نمو دانشگاه آزاد اسلامی مخالف بودند یعنی به صورت ریشه‌ای این دانشگاه را قبول نداشتند؛ اما امروز همان افراد با چرخش 180 درجه‌ای موضع خود را تغییر داده‌اند، از این رو معتقدم مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی باید بتواند دوستان و دشمنان واقعی خود را بشناسد. بنده از همان ابتدای تاسیس از دانشگاه آزاد اسلامی حمایت می‌کردم چراکه وجود این دانشگاه را برای کشور مفید دانسته و می‌دانم. این موضوع حمایت ما از دانشگاه آزاد اسلامی با حمایت کسانی که در خوشبینانه‌ترین شکل با چرخش سیاسی و در بدبینانه‌ترین شکل با خباثت، دشمنی خود را در لباس دوست به دانشگاه آزاد اسلامی نشان می‌دهند، متفاوت است.

ولایتی یک دانشمند و محقق برجسته است

او با اشاره به فقدان غم‌انگیز و تاثر‌برانگیز آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: خوشبختانه با ترمیمی که در هیات موسس دانشگاه و انتخاب علی‌اکبر ولایتی به عنوان رئیس هیات موسس و رئیس هیات امنا صورت گرفت، نه‌تنها سرعت دانشگاه کمتر نخواهد شد بلکه با تلاش تمام مجموعه ان‌شاء‌الله بیشتر نیز می‌شود. مخبردزفولی با برشمردن خصوصیات علمی ولایتی افزود: خوشبختانه دکتر ولایتی همین نوع نگاه را دارد. ایشان یک دانشمند و محقق برجسته و عالمی است که مسیر و مدارج علمی را به‌خوبی طی کرده است. دکتر ولایتی هم در کار علمی و هم در امور و فعالیت‌های سیاسی موفق و سازنده بوده است و همواره برای پیشرفت کشور تلاش کرده است. دکتر ولایتی در زمینه‌های فرهنگ و تمدن ایران و اسلام کارهای طولانی انجام داده و آثار بسیار برجسته‌ای دارد. خب وقتی تمام این ظرفیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، سیاسی و تمدنی در کنار یکدیگر جمع شود حتما می‌تواند برای دانشگاه آزاد اسلامی مفید،دسازنده و موثر باشد.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی استوانه دانشگاه آزاد اسلامی بود

مخبردزفولی با اشاره به تاثیر فعالیت‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) در عرصه‌های مختلف کشور گفت: بنده سال‌های زیادی با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) همکاری می‌کردم و از دوران جوانی با ایشان مرتبط بودم. این همکاری نزدیک در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز وجود داشت و تا یک هفته قبل از ارتحال ایشان به صورت تلفنی با ایشان در ارتباط بودم یعنی می‌خواهم بگویم ارتباط بنده با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همراه با صمیمیت بوده است. ایشان در عرصه‌های مختلف کشور تلاش‌ها و زحمات زیادی کشیده بودند و در دانشگاه آزاد اسلامی نیز همیشه به‌عنوان یک استوانه حضور داشتند و از دانشگاه و آموزش کشور حمایت می‌کردند. او افزود: یکی از ویژگی‌های بارز ایشان این بود که وقتی با یک استدلال درست مواجه می‌شدند با عاطفه و صمیمیت آن را می‌پذیرفتند و باعث می‌شد ما بتوانیم بسیار راحت با ایشان صحبت و مسائل و مشکلات را بررسی کنیم. ایشان در شکل‌گیری و توسعه دنشگاه آزاد اسلامی نقش بسیار سازنده‌ای داشت و امیدوارم اعضای هیات‌ موسس دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند همان صمیمیت آیت‌الله را در بین خود ترویج دهند.

کیفیت رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تضمین شده است

استاد پایه ۳۳ دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر کیفیت رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در حال حاضر رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از کیفیت خوبی برخوردار است چراکه در این رشته‌ها تضمین کیفیت انجام شده است، به همین دلیل فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه آزاد اسلامی با دیگر فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های کشور امتحان داده و بر اساس آمار بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از رشته‌های تخصصی قبول شده و بدون هیچ مانعی ادامه تحصیل می‌دهند.

او در ادامه گفت: در واقع در حال حاضر تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی از نیروهای برجسته علمی هستند و در دانشگاه‌های کشور برای تولید علم تلاش می‌کنند و ظرفیت‌های بالای پژوهشی را از خود نشان می‌دهند. بر این اساس در حوزه علوم پزشکی کشور نظمی طراحی شده و بر اساس آن استانداردها و شاخص‌هایی تعریف شده که هر کسی می‌خواهد واجد شرایط و مدارج علوم پزشکی کشور شود باید از این مسیر عبور کند؛ به عقیده بنده باید این نظم در حوزه‌های علمی دیگر نیز طراحی شود.

فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی با دیگر دانشگاه‌های دولتی تفاوتی ندارد

مخبردزفولی با اشاره به رشد کمی و کیفی خروجی دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر اضافه کرد: برای شخص بنده به‌عنوان یک دانشگاهی، فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی با فارغ‌التحصیل هرکدام از دانشگاه‌های دولتی هیچ تفاوتی ندارد، البته مشروط بر اینکه آنها نیز دارای استانداردهای علمی باشند که در خیلی از موارد هم این استانداردهای علمی وجود دارد. این یک دلسوزی مشفقانه و صمیمانه است اما هستند افرادی که در ظاهر حمایت می‌کنند اما در عمل دانشگاه آزاد اسلامی را در معرض یک سری آسیب‌ها قرار می‌دهند و بعد در جلسات محرمانه بیان می‌کنند که نباید فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی را بپذیریم. من از این موضوع بسیار متاسفم.

حرکت به سمت کیفیت و رعایت شاخص‌ها و استانداردها با مدیریت میرزاده

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این نکته که با مدیریت میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه به سمت کیفیت آموزش عالی و رعایت شاخص‌ها و استانداردهای آموزش عالی کشور حرکت می‌کند، افزود: معیارها و استانداردهایی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم تعریف شده توسط دکتر میرزاده با علاقه‌مندی و دلسوزی دنبال شده تا آن استانداردها را در دانشگاه محقق کند. البته ممکن است در این راه با موانعی برخورد کرده باشد اما همین اهتمام و باور در مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد چراکه شخصیت دکتر میرزاده یک شخصیت استاندارد ملی است. یک شخصیت با تجربه عالم دانشگاهی است که نمی‌خواهد استانداردهای علم را بر هم بزند.

عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر نقشه جامع علمی کشور خوب است

او با اشاره به لزوم تطبیق نهادهای دانشگاهی با استانداردهای نقشه جامع آموزش علمی کشور گفت: من بسیار به حل این مساله امیدوارم و انصافا حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز تمام تلاش خود را برای باز کردن این مسیر انجام دادند. در برخی زمینه‌ها موفقیت‌هایی به دست آمده و در برخی موارد هم موانعی وجود داشته که باید موانع را شناخت و راه‌حل عبور از این موانع را به‌طور منطقی تعریف کرد تا مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی برطرف شود. البته ما احتیاج داریم که همه مسئولان و دست‌اندرکاران در حوزه علم کشور اعم از وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر بخش‌های دیگر حتی دانشگاه‌های کوچک غیرانتفاعی مختلف نیز در کنار هم قرار گرفته و در یک چارچوب و نقشه کلان هرکدام ماموریت خود را پیدا کرده و بدون مانع‌تراشی بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند. فکر می‌کنم دوستان ما در دانشگاه آزاد اسلامی این باور را دارند. به همین ترتیب در آموزش عالی نیز باید این مسیر هموار شده و این باور در آنها تقویت شود. افراد موثر، سازنده و دلسوز در وزارت علوم هم کم نیستند، آنها نیز باید وارد شوند تا با کمک یکدیگر مشکلاتی را که وجود دارد، حل کنیم.

برای حمایت از استمرار مدیریت میرزاده شواهد و استدلال دارم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با استقبال از تصویب استمرار مدیریت حمید میرزاده در اولین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست علی‌اکبر ولایتی گفت: بنده نیز به استمرار مدیریت دکتر میرزاده باور داشته برای این موضوع نیز شواهد و استدلال‌های خاص خود را دارم. دکتر میرزاده در زمان مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی توفیق داشته و توانسته حرکت دانشگاه را به سمت جلو ساماندهی و مدیریت کند. البته ضعف‌هایی نیز وجود دارد اما نباید آن ضعف‌ها به پای تلاش دکتر میرزاده گذاشته شود. روشن است که یک تشکیلات بسیار عریض و طویل و گسترده به نام دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که دارای واحدهای زیادی است و مدیریت آن کار ساده‌ای نیست. بحث ایجاد هیات‌های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد توسط دکتر میرزاده در دانشگاه اجرایی شد و این هیات‌های امنای استانی علی‌رغم سنگ‌اندازی‌هایی که وجود داشت شکل گرفت که البته باید تقویت و از آنها حمایت شود و امکانات و اختیارات بیشتری به آنها تعلق بگیرد و نظارت هم بر امور این هیات‌های امنای استانی صورت گیرد.

او با حمایت از طرح‌های ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در راه‌اندازی هیات امناهای استانی اضافه کرد: در واقع ایشان با مدیریت خود یک بعد ساختاری را بازمهندسی کرد، یعنی ضعف‌های تولید علم را طراحی کرد و در حال حاضر رو به جلو حرکت می‌کند. این امر نشان می‌دهد که یک مدیر کلان در کارش توفیق به دست آورده است. حتی اگر اشکالات کار به وی ارجاع داده شود آنها را می‌پذیرد و برای رفع آنها تلاش می‌کند.

تثبیت مدیریت میرزاده به معنای ثبات حرکتی است که آغاز شده است

مخبردزفولی در پایان با ذکر این نکته که تدبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در تصویب استمرار مدیریت حمید میرزاده تدبیر بسیار خوبی بود، افزود: تثبیت مدیریت دکتر میرزاده یعنی ثبات حرکتی که شروع شده و پشتیبانی از حرکت تحولی که وی در این چند سال در دانشگاه شروع کرده است. البته این صحبت‌ها مغایر نیست با اینکه باید تمام دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی استانداردهای آموزش عالی کشور، شاخصه‌های نقشه جامع علمی در وزارت علوم و وزارت بهداشت و معیارها و استانداردهای تعریف‌شده را رعایت کنند. ثبات، استمرار، حرکت تحولی و حرکت جهشی دکتر میرزاده و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی باید حمایت شود. مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی باید خود را با شاخص‌ها، معیارها و استانداردهای وزارت علوم و وزارت بهداشت تطبیق دهد تا این موضوع باعث موفقیت کلان دانشگاه آزاد اسلامی شود.

منبع: روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 732005

وب گردی

وب گردی