باهنر در پاسخ به ایسکانیوز: آیت الله هاشمی یک وزنه سیاسی و موثر در انتخابات ریاست جمهوری بودند

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه آیت الله هاشمی یک وزنه سیاسی و موثر در انتخابات ریاست جمهوری بودند گفت: در آستانه انتخابات یک احساس خلاء هایی در مورد ایشان می شود که انشا الله این خلاء ها پرشود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که در محل خبرگزاری مهر برگزار شد در پاسخ به خبرنگار ایسکانیوز در خصوص تاثیر ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات پیشرو گفت: ایشان یک وزنه سیاسی و موثر در انتخابات ریاست جمهوری بودند. ریزش ها وجود دارد که برخی می آیند و برخی شهید می شوند. اما معمولا رویش ها از ریزش ها خیلی بیشتر هستند.
وی ادامه داد: در آستانه انتخابات یک احساس خلاء هایی می شود اما هنگامی که فاصله می گیریم می بینیم این خلاء ها انشالله پر می شود. کسانی که فکر می کنند در این مقطع وزنه ای را از دست دادند قاعدتاً به دنبال جایگزین هستند و این انقلاب و نظام بر دوش مردم و به خصوص نخبگان جامعه است و وابسته به هیچ فردی نیست.

وی همچنین در پاسخ به اینکه اخباری وجود دارد مبنی بر اینکه قصد کاندیداتوری و ورود به انتخابات دارید، عنوان کرد: بارها این مسئله را تکذیب کردم، الان هم تکذیب می‌کنم و از دوستان هم می‌خواهم تکذیب کنند.
باهنر ادامه داد: اوایل انقلاب در یک حادثه تروریستی پس از شهادت نخست وزیر، رئیس جمهور و پس از آن رحلت حضرت امام(ره)، روزهای اول بسیار احساس نگرانی می شد اما به مرور متوجه شدیم رویش ها حتما جای ریزشها را می گیرد.

رئیس جبهه پیروان در ادامه در خصوص حمایت اصلاح طالبان از روحانی گفت: اصلاح طلبان از روحانی به هیچ عنوان عبور نخواهند کرد و از وی حمایت می کنند.

باهنر در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص طرح «آشتی ملی» اصلاح‌طلبان گفت: برای بررسی این موضوع باید ابتدا سؤال شود که منظور آنها آشتی بین چه کسانی است، آشتی بین مردم با یکدیگر که مردم با هم قهر نیستند. بین مردم و نظام هم در مقاطع مختلف مردم ثابت کرده‌اند که به نظام پایبند هستند و بین آنها اختلافی وجود ندارد.

وی افزود: آخرین حماسه پایبندی مردم به نظام نیز راهپیمایی ۲۲ بهمن بود که به اذعان رسانه‌های خارجی از سال گذشته پرشورتر برگزار شد، البته ترامپ در این موضوع بی‌تاثیر نبود. گنده‌گویی‌های ایشان برخلاف قواعد دیپلماتیک باعث شد مردم با حضورشان در راهپیمایی ۲۲ بهمن پاسخ وی را بدهند.

رئیس جبهه پیروان بیان کرد: برخی آشتی ملی را به معنای آشتی میان قاضی و مجرم تفسیر می‌کنند که این امر امکانپذیر نیست. اگر دنبال این هستند که قاضی با متهمان و مجرمان آشتی کند، معنا ندارد. اگر مجرمی از جرائم خود پشیمان شده باشد، باید عذرخواهی کند. اصلاح‌طلبان باید پیشنهادشان پیرامون آشتی ملی را صریح‌تر بیان کنند.

در ادامه باهنر در پاسخ به سؤالیدیگری پیرامون حضور اصولگرایان در انتخابات آینده، گفت: اوایل دولت روحانی سؤالی از بنده شد که برخی خبرنگاران مدعی بودند روحانی اصلاح‌طلب است. من گفتم در گذشته روحانی، شما حتی یک سخنرانی در حمایت از اصلاح‌طلبان پیدا نمی‌کنید. نمونه نقد صریح ایشان از اصلاح‌طلبان در سخنرانی محوری‌شان در دانشگاه تهران در سال ۷۸ وجود دارد.

وی ادامه داد: روحانی در سال ۸۸ نیز پس از ۹ دی در تجمعی که در دانشگاه تهران صورت گرفت، حضور یافتند و در محکومیت فتنه صحبت کردند.

رئیس جبهه پیروان با بیان اینکه روحانی در انتخابات اخیر وامدار اصلاح‌طلبان شد، گفت: در حرکت‌های اصیل سیاسی، جابجایی مواضع را کمتر شاهدیم اما در مورد روحانی در هر صورت این اتفاق افتاده است.

باهنر با تأکید بر اینکه روحانی در انتخابات ۹۶ مورد حمایت اصلاح‌طلبان خواهد بود، گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ از روحانی عبور نخواهند کرد، اصولگرایان نیز در برابر روحانی یک کاندیدای جدی و مشخص خواهند داشت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در انتخابات رقابت بین اصولگرا و اصلاح طلب است بنابراین باید گروه‌ها با هم ائتلاف کنند، درباره جمله نقل شده از رسایی فکر می‌کنم متوجه منظور من نشدند، اما قطعاً روحانی کاندیدای اصلاحات خواهد بود.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: اگر دوستان قبول دارند برای رقابت با اصلاح‌طلبان نیازمند وحدت هستیم؛ پس از این اصول بیرون نزنند. در جریان انتخابات اصولگراها ناچار به ائتلاف هستند، البته ائتلاف دست برداشتن از اصول نیست؛ این‌گونه اظهارنظر رسایی، آب به آسیاب دشمن ریختن است.

باهنر درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون تصریح کرد: تا چند حزب درست و حسابی نداشته باشیم، به نتیجه‌ نخواهیم رسید. رقابت در کشور ما تاکنون بین اصلاح‌طلبان و اصولگراهاست. ممکن است در هر دو گروه طیف تند و کند داشته باشیم، اما اینکه معتدلین توانسته باشند افکار تمیزی ارائه دهند، نتوانستند به افکار عمومی یک چهره مستقلِ معتدل معرفی کنند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره شروع نشدن تبلیغات و تحرکات انتخاباتی عنوان کرد: با کمال تأسف انتخابات ریاست جمهوری عموماً هیجانی شده است و مردم خیلی دیر و محتاطانه تصمیم می‌گیرند؛ گاهی پایش‌هایی صورت می‌گیرد، اما در روزهای پایانی انتخابات اعداد درست از آب درنمی‌آید. تا ۴۸ ساعت مانده به انتخابات، بسیاری هنوز تصمیم نهایی را نگرفتند، اما چون احزاب وجود ندارد، ضابطه‌ای برای مسابقه یک چهارم نهایی و مرحله نهایی نیست.

وی اظهار داشت: به نظر خود کاندیداها هم علاقه‌ای فعلاً ندارند، گاهی بداخلاقی هم صورت می‌گیرد؛ بنابراین کاندیداها دوست دارند فعلاً مصون بمانند. البته دولت از خیلی وقت پیش شروع کرده و مظلوم‌نمایی می‌کند، جریان‌ها هم شروع کردند؛ امیدواریم انتخابات خوبی داشته باشیم.

باهنر گفت: تعداد کسانی که علاقه دارند برای ورود تعدادشان زیاد است و کارها برای انتخاب نفر نهایی شروع شده است، اما فعلا فرد نهایی انتخاب نشده است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به اینکه آیا منظور شما از نداشتن حزب در کشور، احزاب چارچوب‌دار است؟ گفت: بله، ما در حال حاضر ۴۰ حزب اصولگرا و ۶۰ حزب اصلاح طلب داریم، اما حزب فراگیر نداریم. برخی احزاب فقط نامشان روی کاغذ است و جیب افراد هستند که در زمان انتخابات فعال می‌شوند و اساساً تنها چند حزب فراگیر و چارچوب‌دار در کشور داریم.

باهنر در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که آیا ساز و کار جدید نیروهای انقلابی در قالب جبهه مردمی در نهایت برای آنها موفقیت آمیز خواهد بود، گفت: ما چون حزب فراگیر در کشور نداریم متاسفانه همه جریانات سیاسی عمده وقت شان در انتخابات صرف تحکیم وحدت داخلی می شود.

وی ادامه داد: بعضا تا ۸۰ درصد انرژی فعالان سیاسی برای وحدت درونی صرف می شود و ۲۰ درصد بقیه برای رقابت با رقیب باقی می ماند و به همین دلیل هر دوره ساز و کارهای جدیدی مطرح می شود و متاسفانه این داستان ادامه دار است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: ما در انتخابات مجلس دهم مجموعه وحدت را ایجاد کردیم و شاید ۷۰ الی ۸۰ درصد فعالان سیاسی منسوب به اصولگرایان در آن حضور داشتند. ما قصد نداریم این دیوار را خراب کنیم، بلکه می خواهیم ۲۰ درصدی هم که بیرون ماندند به زیر چتر بیایند به همین دلیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب شکل گرفت.

وی با بیان اینکه تقریبا اکثر فعالان سیاسی در این جبهه حضور دارند، تصریح کرد: البته برخی نقدهایی داشته و روی گفتمان بحث هایی می کنند. برخی اشتباه شان شاید در این باشد که تصور می کنند لازمه این وحدت و ائتلاف، ائتلاف و وحدت فلسفی است در حالی که چنین نیست؛ چرا که نه می شود و نه ما اراده داریم که هر کس به این جبهه می پیوندد، همه مواضع ما را قبول کند.

باهنر گفت: با این حال تاکید می کنیم که در انتخابات نیاز به ائتلاف جامع داریم. این چتر باز شده و گروه های مختلف در حال پیوستن به آن هستند. جبهه پیروان خط امام و رهبری هم به جبهه مردمی پیوسته است. کاندیدای جبهه پیروان هم همان کاندیدای نهایی جبهه مردمی است.

خبرنگار: راضیه فراهانی، انتشار دهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 732070

وب گردی

وب گردی