صنعت و دانشگاه به هم اعتماد ندارند/ دانشگاه ها برای ارتباط با صنعت امکانات می خواهند

دانشمند یک درصد برتر جهان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد، بین صنعت و دانشگاه بی اعتمادی وجود دارد و دانشگاه ها باید امکانات خود را برای ارتباط با صنعت تقویت کنند.

دکتر محمدعلی به نژادی، دارنده نشان نقره جایزه امام خمینی جشنواره فرهیختگان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت های پژوهشی خود گفت: بنده سال گذشته توانستم نشان ویژه امام خمینی را کسب کنم، در جشنواره سال 93 هم عنوان مقاله برتر را کسب کردم. بنده درسال 2014 جایزه دانشمند جوان ایران را در حوزه محیط زیست گرفته بودم. زیرا از آن سال اسامی ما در لیست دانشمندان یک درصد جهان وارد شده بود و از دانشگاه آزاد اسلامی چند نفر بودند که اسامی آنها در این لیست وجود داشت.

به نژادی افزود: سایت تامسون رویترز از سال 2014 به صورت متوالی تا امسال یعنی 2017 بنده را جزو دانشمندان یک درصد دنیا معرفی کرده است؛ این انتخاب با توجه به استنادی که به مقالات می شود، صورت می گیرد. در کنار این موارد از جشنواره های مختلف علمی نیز جوایزی دریافت کردم، به طور مثال از جشنواره نانو زیرا بیشتر فعالیت علمی ام در زمینه نانو است. در حوزه نامه مقاله و طرح برتر داشتم. همچنین به عنوان برگزیده جشنواره نانو چندبار انتخاب شدم.

او درباره چاپ مقالات در حوزه 10درصد فهرست موضوعی گفت: در زمینه چاپ مقالات 5 تا 10درصد موضوعی اسم من در صدر لیست قرار داشت، همچنین در مقالات پراستناد تامسون رویترز نیز حضور داشتم.

صنعت و دانشگاه به هم بی اعتماد هستند

دارنده نشان برترجایزه امام خمینی درباره ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: ما در دانشگاه هایمان موضوع ارتباط با صنعت را جدی نگرفتیم و به جنبه پژوهش توجه نکردیم. از زمانی که دانشگاه ها با کمبود دانشجو مواجه شدند، مسئله درآمدزایی از منابع دیگر غیر از شهریه دانشجویان مطرح شده است و در همین راستا رویکرد بخشنامه ها عوض شده و به این موضوع می پردازند.

به نژادی ادامه داد: ما باید زیرساخت هایمان را آماده کنیم. اگر دانشگاه می خواهد وارد پروژه های صنعتی شود نیاز به زیرساخت و زمینه آماده دارد تا بتواند آن پروژه را انجام دهد. متاسفانه اکثر دانشگاه های ما این امکانات را ندارند. زیرساخت ها باید ایجاد شود تا امکان انجام پروژه های صنعتی فراهم شود. زمانی که می خواهیم با حوزه صنعت همکاری کنیم، امکانات ما از طرف این حوزه ارزیابی می شود. بنابراین اولین مسئله ای که در ارتباط با صنعت وجود دارد، داشتن امکانات و فراهم کردن زیرساخت است.

او افزود: نیروی متخصص نیز یکی دیگر از نیازهای ارتباط با صنعت است. دانشگاه های می توانند با فرستادن استادان خود برای فرصت های مطالعاتی استادان خود را به نیروهای متخصص تبدیل کنند. دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه این موضوع را اصلاح کرده است و بعد از آن استقبال استادان نیز بیشتر شده است. ما باید بتوانیم تخصص استادان را بالا ببریم و تا بتوانند با صنعت مشارکت داشته باشند. البته نباید در ارتباط با صنعت شتاب زده عمل کرد. این موضوع نیاز به حوصله می خواهد و باید ابتدا شرایطش ایجاد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از طرفی بین صنعت و دانشگاه بی اعتمادی وجود دارد که آفت ارتباط این دو حوزه است. برای این موضوع باید چاره اندیشی شود. به نوعی صنعت باید خودش بخواهد و استقبال کند تا پروژه هایش را به دانشگاه واگذار کند. بنابراین فضا باید عوض شود تا این اعتماد برای صنعت ایجاد شود البته دانشگاه ها نیز باید امکانات خود را تقویت کنند.

خبرنگار: مهرنوش زارعی هنزکی

204/200

کد خبر: 732115

وب گردی

وب گردی