نگاهی به کارنامه کاری مهمانان خارجی نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی

در بخش بین‌الملل نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کنار 15 قصه‌گوی ایرانی راه یافته به این بخش 11 قصه‌گوی خارجی از کشورهای مختلف حضور دارند و به اجرای قصه‌گویی می‌پردازند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 27 بهمن تا یک اسفند در بخش‌های مختلف در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار می‌شود.

نشست‌های علمی، اعزام قصه‌گویان به مدرسه‌ها، شیرخوارگاه‌ها، بیمارستان‌ها، خانه سالمندان و... از جمله بخش‌های جنبی این رویداد فرهنگی هستند.

این جشنواره در دو بخش ملی و بین‌الملل برگزار می‌شود. مربیان، پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها، فراگیر (قصه‌گویی برای کودکان با نیازهای ویژه)، نوجوانان، آزاد و رضوی در این جشنواره قصه‌گویی می‌کنند. در بخش بین‌الملل 15 قصه‌گوی ایرانی و 11 قصه‌گوی خارجی راه یافته‌اند و در بخش‌های مختلف جشنواره حضور دارند.

مهمانان خارجی این دوره از کشورهای آرژانتین، اسپانیا، استرالیا، تاجیکستان، تانزانیا، فرانسوی مقیم آلمان، کاستاریکا، کره جنوبی، کلمبیا، کوبا و هند هستند.

این شرکت‌کنندگان خارجی از بین 72 قصه‌گوی متقاضی از 38 کشور جهان انتخاب شده‌اند تا در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حضور داشته باشند.

بر همین اساس میریان پونسه، ملقب به «میلی قصه‌گو» از بوئنوس آیرس آرژانتین، متخصص قصه‌گویی با اهداف درمانی و روان‌شناسی است. او خودش و رسالتش را دفاع از حقوق بشر و هویت انسان‌ها بیان می‌کند، و به عنوان عضو انجمن قصه‌گویان «خاطره و هویت» به دنبال تحقق بخشیدن به ارزش‌هایی از قبیل راستی، عدالت و هویت انسانی است.

ترزا پویینگ، از اسپانیا قصه را با نت‌های موسیقی ساز کلارینت برای کودکان و نوجوانان به اشتراک می‌گذارد. او اداره کارگاه‌های تئاتر و نشست‌های تئاتری در مدارس راهنمایی بارسلونا برای بزرگسالان و افراد دارای مشکلات سلامت روانی را بر عهده داشته است.

اویتا از استرالیا یک قصه‌گوی حرفه‌ای شناخته شده، مولف و اجرا کننده کارگاه‌های خلاق است. هدف او امید دادن، ایجاد هارمونی و مقاومت و عشق در تک تک انسان‌ها است و کارگاه‌های خلاق را برای قصه‌گویان، نویسنده‌ها و هرکسی که می‌خواهد در تخیل خود جستجو کند، برگزار می‌کند.

گلچهره محمدى‌آو از تاجیکستان بعد از اتمام دانشگاه کار خود را با آموزگاری آغاز کرده و علاقه‌مند است یکی از قصه‌های خود را در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بگوید.

کریستا دامنیک کومبا مدرس دانشگاه، در هنرهای نمایشی در موسسه فرهنگ و هنر باگومویو تانزانیا است. او به عنوان یک بازیگر و قصه‌گو مباحث آکادمیک را به صورت جذابی با نمایش ترکیب می‌کند. برهمین اساس یک تکنیک اجرای تعاملی فعال ایجاد کرده است که اغلب حضارش را به یک تجربه اجرای آرام وارد می‌کند.

مارگوآکس ریچت، فرانسوی و ساکن آلمان است. او به‌عنوان قصه‌گو و مربی بین فرهنگی رویکرد اصلی‌اش تاکید بر گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها است.

ژاویر سانچز آگیلار از کشور کاستاریکا در جشنواره حضور دارد و از سال 2000 به کار قصه‌گویی مشغول است. او پس از آن‌که در دانشگاه به عنوان سخن‌گو فعالیت داشته در کلاس‌های آموزشی ویکتوریا گارو وارگاس در مرکز فرهنگی مکزیکی- کاستاریکایی شرکت کرده و به عضویت گروه قصه‌گویان «روزی روزگاری...» در آمده است.

سونگ آ کیم از کشور کره جنوبی، موسس برنامه‌های قصه‌گویی است. سونگ سفیر فرهنگ کره در تمامی نقاط جهان و نخستین قصه‌گوی حرفه‌ای حال حاضر کره است.

مااوریسیو پاتینو اهل کلمبیا است. صدا، بدن، موسیقی و اجرا آن چیزی است که می‌توانیم در نمایش‌های او ببینیم. قصه‌گویی را از یک موسسه آغاز کرده و از سال 2002 در شهرهای بسیاری آن‌را با مخاطبانش از کشورهای مختلف به اشتراک گذاشته است. او به زبان‌های اسپانیایی و انگلیسی قصه می‌گوید.

الویا پرز ناپولس عضو انجمن قصه‌گویان کوبا است. در کشور خود اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تشکیل گروه‌های قصه‌گویی کرده و موجب رشد و اعتلای این عرصه در کوبا شده است.

شرین ماتیوس از هند، از 12 سال پیش کار با کودکان را آغاز کرده و مدت 10 سال است که قصه‌گویی می‌کند. در حال حاضر در بخش کنترل و برنامه‌ریزی کلامی و عصبی کار می‌کند، برای همین اغلب قصه‌هایی که می‌نویسد آرامش‌بخش و التیام‌دهنده هستند.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 27 بهمن 1395 تا 1 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری برگزار می‌شود.

502500

دریافت کننده: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

کد خبر: 732161

وب گردی

وب گردی