استاندارد سازی فاضلاب‌های بیمارستانی باید در اولویت باشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه استاندارد سازی فاضلاب های بیمارستانی باید در اولویت باشد گفت: از مدیران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می خواهیم که با جدیت و دقت تکالیف قانونی خود را در خصوص مدیریت پسماندهای پزشکی و استاندارد سازی فاضلاب های بیمارستانی انجام دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، ناصرمهردادی در نشست آموزشی یک روزه مدیران بیمارستانها و مسئولان بهداشت محیط و محیط زیست مراکز درمانی شهر تهران، باتشریح وضعیت محیط زیست تهران و چالش های موجود و نقش پر اهمیت مسئولان مراکز درمانی در حفاظت از محیط زیست بیان کرد: اگر چه مسئله آلودگی هوا به علت قابل مشاهده بودن آن در نظر افکار عمومی جامعه بسیار پر اهمیت و حساس است اما ما به همان اندازه به مسئله آلودگی آب، عوارض و مشکلات ناشی از عدم مدیریت پسماندها به ویژه پسماندهای پزشکی و سایر مسائل محیط زیست حساس هستیم.
وی با اشاره به اینکه استاندارد سازی فاضلاب های بیمارستانی باید در اولویت باشد افزود: از مدیران بیمارستان ها و مراکز درمانی میخواهیم که با جدیت و دقت تکالیف قانونی خود را در خصوص مدیریت پسماندهای پزشکی و استاندارد سازی فاضلاب های بیمارستانی انجام دهند.
مهردادی ادامه داد:از همکارانمان در دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان ناظر اولیه انتظار داریم که نظارت بیشتری بر این بخش از تکالیف مراکز درمانی داشته باشند .
در ادامه این نشست کیومرث کلانتری مدیر کل آموزش سازمان محیط زیست کشور به بیان جایگاه آموزش در حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار پرداخت و گفت :اگر مراکز درمانی آموزش را از کارکنان خود شروع و به سطح جامعه بکشانند به پیشگیری از بیماریها وارتقاء بهداشت عمومی و سلامت مردم منجر خواهد شد که هدف نهایی و مشترک همه ما است.
وی با اعلام آمادگی سازمان جهت همراهی با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در این خصوص اظهار داشت : برخی از مصادیق و مشکلات احتمالی ناشی از نا آگاهی و جهل قوانین و الزامات زیست محیطی است .
محمدحسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران نیز در این گردهمایی باتشریح اهداف این نشست و روند اجرای آن ،گزارشی از وضعیت مراکز درمانی شهر تهران ارائه کرد.
وی افزود :کار بیمارستان ها و مراکز درمانی زمانی تکمیل خواهد شد که در کنار زدودن درد و رفع بیماری از یک فرد ، عامل آن درد و بیماری را هم از بین ببرند.
بازگیر با بیان اینکه اگر پسماند های پزشکی و فاضلاب های بیمارستانی کنترل نشوند و در محیط رها شوند احتمال انتشار عوامل بیماری زا به شدت افزایش خواهد یافت تصریح کرد : این موضوع هم از نظر شرعی هم از نظر اخلاقی و هم از منظر قوانین و مقررات جاری کشور ایراد و اشکال فراوانی دارد .
وی همچنین به لزوم همکاری مسئولان مراکز درمانی با ناظرین محیط زیست اشاره و تاکید کرد: هیچ بیمارستانی نباید قبل از استاندارد سازی و رفع آلودگی از فاضلاب، آن را به محیط پذیرنده و حتی سیستم اگوی شهری تحویل دهد.
براساس گزارش سایت سامات، در بخش دوم این نشست دو پنل تخصصی جهت بررسی مسائل مدیریت پسماند و فاضلاب های بیمارستانی برگزار شد.
در پنل مدیریت پسماند که با حضور کارشناسان محیط زیست شهر تهران، نماینده اداره کل استان تهران، نماینده سازمان مدیریت پسماند شهرداری و نماینده دانشگاه علوم پزشکی تهران و به مدیریت محمد علیزاده کارشناس محیط زیست برگزار شد قوانین و مقررات و ضوابط مدیریت پسماند های پزشکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و سوالات متعدد حاضران بررسی شد.
در پنل بعدی که بعنوان فاضلاب برگزار شد نیز نبی و سبزعلی اساتید دانشگاه ، معاونین محیط زیست شهر تهران و دبیر کمیسیون محیط زیست شورای شهر حضور داشته و به تشریح تکالیف مراکز درمانی در این حوزه و بررسی و پاسخ به سوالات حاضران پرداختند.
گفتنی است در شهر تهران حدود 7000 واحد درمانی وجود دارد که 158 مورد آنها بیمارستان استاین مراکز زیر نظر سه دانشگاه علوم پزشکی ( شهید بهشتی تهران و ایران ) فعالیت می کنند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده: زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 732172

وب گردی

وب گردی