محمد حیدری: افزایش فیلم های جشنواره فجر در بخش مسابقه اشتباه بود

محمد حیدری گفت: در جشنواره سی و پنجم نسبت به سال گذشته 8 فیلم در بخش مسابقه اضافه شد که به نظرم اشتباه بود، زیرا تعداد فیلم ها هر چقدر که کمتر باشد به لحاظ کیفی داوری بهتری می توان درباره آنها انجام داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد حیدری، دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به عنوان سرپرست دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم فجر برای سال آینده ابقا شد تا اینکه پس از انتخاب ریاست جمهوری در اردیبهشت سال 96 تکلیف دبیری این جشنواره مشخص شود.

جشنواره امسال با حاشیه ها و اعتراضاتی همراه بود که این حاشیه ها در زمان اعلام نامزدهای بخش های مختلف برای دریافت سیمرغ بلورین بیشتر شد و بعضی از کاندیداها در اعتراض به هیات انتخاب یادداشت هایی را در فضای مجازی منتشر کردند، واکنش ها به نحوه داوری ها ادامه داشت تا روز اختتامیه که برندگان سیمرغ راه دیگری در پیش گرفته و هر کدام پس از دریافت سیمرغ بلورین به حمایت از هیات داوران این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری پرداختند. عده ای معتقدند رویکرد پیش آمده در جشنواره امسال به تشدید چند دسته گی بین سینماگران انجامیده است.
محمد حیدری اما نسیت به اعتراض های به وجود آمده نظر دیگری دارد. او در ابتدای گفت و گو با ایسکانیوز، به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در اردیبهشت ما سال 96 برگزار شود بر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، گفت: مگر کسانی که معتقدند فیلم های جشنواره امسال محافظه کارانه انتخاب شده اند بقیه آثار تولید شده در سال 95 را دیده اند؟! بهتر است کسانی که اتهام می زنند صبر کنند تا فیلمهایی که در جشنواره نمایش داده نشدند اکران شوند و قضاوت واقعی در آن زمان اتفاق می افتد.

حیدری افزود: از مجموعه فیلم هایی که در سال 95 ساخته شده اند، 50% آنها وارد جشنواره شده است. معنی حرف من این نیست که همه فیلم هایی که موفق به ورود به این رویداد بزرگ نشده اند فیلم های بدی هستند، بسیاری از فیلم هایی که راه پیدا نکرده اند، آثار خوبی هستند و من آنها را دوست داشتم اما اینکه انتخاب فیلم های جشنواره بر اساس محافظه کاری صورت گرفته باشد را اصلا نمی پذیرم. ضمن اینکه بالاخره فیلم های حاضر در جشنواره ماهیت تولیدی سال 95 است. حالا شاید بر اساس سلیقه برخی از فیلم ها را دوست داشتم که نتوانستند به جشنواره راه پیدا کنند اما معنی اش این نیست که آثاری که در جشنواره امسال به نمایش درآمدند فیلم های بدی هستند.
او درباره افزایش فیلم ها در بخش مسابقه جشنواره سی و پنجم، تاکید کرد: امسال نسبت به سال گذشته 8 فیلم در بخش مسابقه اضافه شد که به نظرم اشتباه بود، زیرا تعداد فیلم ها هر چقدر که کمتر باشد به لحاظ کیفی داوری بهتری می توان درباره آنها انجام داد، به هر صورت انتخاب این تعداد فیلم هم به دلیل حجم زیاد آثاری بوده است که امسال تولید شده و تصمیم بر این بود تا امسال فیلم های بیشتری دیده شوند.
حیدری درباره ساز و کار انتخاب داوران و اینکه با چه مشورت هایی هیات داوران جشنواره فجر سال 95 انتخاب شدند، گفت: هر سال به چه شکلی داوران انتخاب می شدند؟! امسال هم به همان روش بوده است. هر سال دو کارگردان، دو تهیه کننده، یک نفر از بخش فنی به عنوان تصویربردار، طراح صحنه و یا صدا بردار و یک بازیگر در هیات انتخاب حضور دارند؛ حال اگر عده ای فکر می کنند اشتباه است باید بگویم معیاری است که هر سال اتفاق می افتد، 7 نفر داور داریم که همه اهالی سینما هستند.

او ادامه داد: تعدادی از اهالی سینما همیشه داوری در جشنواره را نمی پذیرند و حاضر نیستند این مسولیت را قبول کنند و به نظرم این مساله سال به سال سخت تر می شود زیرا با ادبیاتی که درباره داوران به کار برده می شود بعید می دانم به این راحتی کسی این مسئولیت سنگین را قبول کند زیرا برایشان بسیار سخت است.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر درباره انتقادها به هیات داروان، گفت: اگر کارگردانی به دلیل اینکه فیلمش در بعضی از بخش ها انتخاب نشده هیات داوران را همراه با توهین نقد کند، راه درستی نیست زیرا اگر کسی می گوید داروی معیاری دارد باید به این نکته هم توجه داشته باشد که نقد هم معیاری دارد.

حیدری افزود: وقتی با دیالوگ می توانیم با هم صحبت کنیم چرا برخی اهالی سینما این معیار را رعایت نمی کنند. اگر نگاه کارشناسانه داشته باشیم و بگوییم به چه دلایلی داوری را قبول نداریم بهتر مسائل حل می شوند. در هرصورت افرادی که در جشنواره شرکت می کنند این قاعده را پذیرفته اند که جشنواره داور دارد و فرم پذیرش قوانین جشنواره را هم امضا کرده اند. حالا فرض کنیم در بعضی موارد سلیقه داوری باب میل عده ای نباشد و خطایی صورت گیرد آیا این روش اعتراض درست است؟!

او در ادامه به نحوه انتخاب هیات داوران اشاره کرد و گفت: انتخاب داورها با مشورت کسانی است که در بخش شورای سیاست گذاری جشنواره قرار می گیرند و رئیس سازمان سینمایی هم در راس آنها رئیس جشنواره است، حتما من با آقای ایوبی در مورد انتخای داوران مشورت کرده ام و با اهلی سینما هم همفکری داشته ام.


501500

خبرنگار: معصومه رضا/ تایید کننده: سلیمی

کد خبر: 732175

وب گردی

وب گردی