مجلس باید نگاه نظارتی  در اجرایی شدن  قانون را قویتر کند/به عنوان مسوولان حاکمیتی، در قبال حفظ تامین امنیت شهری مسوولیم

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حادثه پلاسکو ابعاد گسترده ای در پیکره جامعه به وجود آورد گفت: متاسفانه این یک حادثه ای بود که در سطح ملی اتفاق افتاده است و ما به عنوان مسوولان حاکمیتی، در قبال حفظ تامین امنیت شهری و زیستی همشهریان مان مسوولیم.

عبدالکریم حسین زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص گزارش کمیته ای مجلس درباره حادثه پلاسکو گفت: پس از بررسی ها و گفتگوها میان دستگاه های مختلف موضوعات کاملا از همه ابعاد تشریح و حجم پدیده مشخص شد .عوامل و جوانب مختلف این پدیده، بیان کننده این است که این امر نیازمند پایش های متفاوت از بعد های مختلف است.

وی خاطر نشان کرد: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این خصوص ورود کرده و منتظر است تا تمامی جوانب بررسی شده حادثه به خروجی نهایی خودش برسد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اوایل این اتفاق آقای رئیس جمهور یک دستور تشکیل کمیته ای را دادند و من تشکیل این کمیته را گامی خوب می دانم اظهار داشت: صرفا تشکیل یک کمیته کافی نیست. کمیته ها نباید تبدیل به یک کمیته تدوین گزارش ها بشوند و این گزارشها باید توان امکان اجرایی شدن را داشته باشند .

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه کمیته ای که تشکیل شده صرفا در قالب چندین نیروی فنی و مطالعاتی است و باید در این خصوص سه معاونت وزارت راه و شهرسازی اعم از معاون شهرسازی معماری، معاون مسکن و معاون بافت حضور داشته باشند.

وی افزود: در وزارت کشور هم ریاست مدیریت بحران و هم مدیریت عمرانی تحت مدیریت ریاست شهرداری است و دهداری ها و خود شهرداری تهران نیز باید حضور داشته باشند.

حسین زاده با اشاره به اینکه گزارش این حادثه باید در واقعیت تدوین بشود چرا که خوشبختانه مراکز مطالعات گسترده ای داریم که در حال فعالیت هستند گفت: مرکز مطالعات زلزله، مرکز مطالعات استراتژیک، مرکز مطالعات برنامه ریزی وزارت کشور و سایر مراکز مطالعات که حضور دارند و قطبهای مختلف دانشگاهی که در حوزه های شهرسازی و حوزه های عضو هستند می توانند یک مجموعه با مختصات اجرایی برای پیشگیری مشابه این اتفاقات تبیین و تدوین کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مجلس باید نگاه نظارتی که در اجرایی شدن قانون اعمال داشته را قویتر کند ضمن اینکه همه دستگاه ها باید توان و جرات این پذیرش و مسوولیت را همچنین حوادث و مخاطراتی را داشته باشند تا برای اینکه بسترهای تامین امنیت شهری را برای شهروندانمان ایجاد و کنیم.

نمایندهٔ دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ضعف و مدیریت در پلاسکو اشاره کرد : در جلسه ای که تشکیل شده بود بنیاد و شهرداری حضور داشته اند.بنیاد مدعی این شده که فکر می کنم اخطارهای لازم داده نشده و شهرداری ها هم میگوند فکر می کنیم هشدارهای لازم را داده بودیم.

حسین زاده با انتقاد از اینکه موضوعاتی که مطرح شد تنها در حد حرف است افزود: یک حادثه ای ملی اتفاق افتاده است.یا ما میخواهیم احساس مسوولیت بکنیم یا خیر، ملک می خواهد متعلق به بنیادباشد یا هر کسی دیگر و یا اصلا ملک خصوصی باشد، اما ما به عنوان مسوولان حاکمیتی و مسوولان این مملکت در قبال حفظ تامین امنیت شهری و زیستی همشهریان مان مسوولیم و باید در قبال همه مسوولیتهایی که واگذاری می شود باید پاسخگو باشیم.

وی تاکید کرد: این از بدیهیات است که ما هر جایی که ضعف داشتیم قانون را اجرا نکردیم و یا قانون را بد اجرا کردیم چرا که ما در مجلس نظارت دقیق نداشتیم .

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: اعتقاد دارم مجلس هم بایستی در طول سال سیال باشد و این نباشد که ما بند 14 قانون 53 یا 54 شهرداری ها را بنویسیم و بعد این قانون بی اثر باشد.

وی افزود: اینکه ببینیم چند ساختمان در معرض مخاطره است و تذکر ندهیم ضعف است بلکه بایستی همه ما به صورت همبسته فعالیت کنیم تا بتوانیم نظام و سرزمینمان را پایدار نگه داریم.

خبرنگار:علی درخشان/انتشار دهنده:فاطمه سرلک

کد خبر: 732255

وب گردی

وب گردی