برنامه‌های ناجا برای تحول کلانتری‌ها

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: افزایش شمار کارکنان کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها، بهبود وضعیت معیشت آن‌ها و کاهش حجم بورکراسی و تشریفات از مهم‌ترین برنامه‌های پلیس پیشگیری در طرح تحول کلانتری‌هاست .

به گزارش ایسکانیوز، سردار محمد شرفی در مراسم آغاز به کار کارگاه آموزش تخصصی تربیت مربی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: از اهداف مهم ناجا در عرصه آموزش، جلب رضایت شهروندان است که این مهم در چارچوب طرح تحول کلانتری‌ها و در سه سطح کوتاه ، میان و بلند مدت پیگیری می‌شود.

وی افزود: در سطح کوتاه مدت، پلیس پیشگیری برنامه‌ای برای بهبود وضعیت معیشت کارکنان کلانتری‌ها در دست اقدام دارد که از جمله می‌توان به برنامه‌ای برای بهبود سطح دستمزد و اضافه کار همچنین افزایش سهم بهره برداری کارکنان کلانتری‌ها از امکانات سازمانی و دیگر بسته‌های رفاهی اشاره کرد که در بهبود عملکرد پرسنل کلانتری‌ها تأثیر بسزایی خواهد داشت.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با تأکید بر خواست فرمانده معظم کل قوا مبنی توسعه کمی و کیفی کلانتری‌ها، گسترش آن‌ها در تمام نقاط کشور و قانون‌گرایی پرسنل آن‌ها اظهار کرد: در بخش بهبود کمی کلانتری‌ها و گسترش آن‌ها ناجا قصد دارد نیروهای شاغل در کلانتری و پاسگاه‌ها را افزایش دهد. از سوی دیگر از انتقال نیروهای کلانتری‌ها به سایر بخش‌های آن جلوگیری کند.

سردار شرفی اضافه کرد: تعریف سرانه مشخص به عنوان تنخواه برای کلانتری‌ها به منظور پوشش هزینه‌های جاری همچنین نوسازی ناوگان خودرویی آن‌ها از دیگر برنامه‌ها و اقدامات ناجا برای بهبود کمی کلانتری‌ها بود.

وی در ادامه گفت: در راستای بهبود سطح کیفی کلانتری‌ها نیز برنامه هایی در دست اجرا داریم که کاهش حجم بوروکراسی اداری از مهم‌ترین این برنامه‌هاست.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: در مجموعه نیروی انتظامی رده‌های متعددی وجود دارد که هر یک دستورالعمل‌های ویژه خود را برای کلانتری‌ها تنظیم کرده‌اند. چندین هزار دستورالعمل در موارد بیشماری برای کلانتری‌ها وجود دارد که حجم کم نظیری در کاغذبازی اداری را در این بخش موجب می‌شود.

سردار شرفی تصریح کرد: کلانتری‌ها باید روی کارهای عملیاتی متمرکز شوند و کمتر به انجام کارهای ستاد بپردازند همچنین محدود کردن تشریفات در این بخش از برنامه‌های جدی پلیس پیشگیری است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا خاطر نشان کرد: انتظار داریم با انجام برنامه‌های ذکر شده در حوزه کلانتری‌ها شاهد افزایش ۲۰ درصدی رضایتمندی شهروندان از عملکرد این بخش از نیروی انتظامی باشیم.

سردار شرفی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث آموزش در نیروی انتظامی پرداخت و گفت: نیروی انتظامی در دو سال گذشته به موضوع آموزش توجه بیشتری داشته و این به دلیل شرایط خاصی است که در ناجا بود و آسیب‌هایی که گهگاه برای کارکنان و شهروندان ایجاد می‌شد و رخدادهایی که ناخودآگاه شأن ناجا را با خطر مواجه می‌کرد.

وی افزود: به همین دلیل در قرارگاه جهادی تربیت و آموزش به ریاست فرمانده ناجا که نقش سیاست گذاری و مشخص‌کردن خط مشی‌های کلان آموزشی نیروی انتظامی را دارد تصمیم بر نوع متفاوتی از آموزش گرفته شد که براساس راهبرد ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر تأکید بیشتر بر آموزش مهارت‌ها تا میزان ۷۰ درصد بنیان گذاشته شده است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا خاطر نشان کرد: در این دو سال که برنامه‌ریزی در بحث آموزش شده، یکی از پلیس‌های پیشرو در این عرصه، پلیس پیشگیری بوده است که ۱۰ کارگاه آموزشی دوره کوثر در همین بازه زمانی برگزار کرده و ۴ هزار نفر از کارکنان پلیس پیشگیری در رده های مختلف را به ویژه در کلانتری ها آموزش داده‌ایم.

وی ادامه داد: پلیس پیشگیری اولویت بندی خود در آموزش را در درجه نخست مدیران و در مرحله بعد به تربیت مربی اختصاص داد که نظرسنجی‌ها از رضایت نسبی آموزش‌دیدگان از کیفیت دوره‌ها حکایت دارد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا اظهار کرد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد از حجم نیروی انسانی ناجا را پلیس پیشگیری، کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها تشکیل می دهند، روشن است که امکان آموزش همه کارکنان برای ما میسر نبود بنابراین ما اقدام به استخدام نیروی‌های زبده و خبره کرده و کارگاه‌هایی را برای تربیت مربی ترتیب دادیم. این افراد پس از اتمام دوره به آموزش دیگران می‌پردازند و این مهارت و دانش را در سطح پلیس پیشگیری، عمومی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: از جمله تأکیدات آموزشی پلیس پیشگیری، آشنایی با قوانین مربوط به حرفه پلیسی و آیین‌نامه‌های سازمان و صیانت از کارکنان همچنین بهبود ارایه کیفیت خدمات از سوی پرسنل به شهروندان است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا مدیریت بحران ، جلوگیری از امنیتی‌شدن موضوعات ساده و جلوگیری از انباشت پرونده‌های قضائی در کلانتری‌ها را از دیگر اهداف آموزشی پلیس پیشگیری دانست.

سردار شرفی در پایان به رویکرد جدید آموزشی پلیس پیشگیری با عنوان تربیت تیم‌های مربی اشاره کرد و گفت: این رویکرد بدین معنا است که در شش حوزه مختلف مربوط به کار کلانتری‌ها مربیانی را به صورت همزمان آموزش داده و این تیم‌ها به صورت همزمان در کلانتری‌ها به بحث آموزش پرداخته و تغییرات بسزایی را در بهبود کیفیت ارائه خدمات کلانتری‌ها انجام خواهند داد.

براساس گزارش سایت پلیس، کارگاه آموزش تخصصی تربیت مربی کلانتری‌ها در شش حوزه کاری ویژه این بخش از نیروی انتظامی توسط پلیس پیشگیری در دانشگاه علوم انتظامی برگزار شده است و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 732271

وب گردی

وب گردی