طی سه سال گذشته 13یادمان شهدا در دانشگاه آزاد اسلامی بهره برداری شده است

یادمان شهدا در دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر یاد شهدا گویای رسالت دانشگاه آزاد اسلامی است که علاوه بر علم آموزی همواره به دفاع از آرمان های اسلام و انقلاب پایبند است.

به گزارش ایسکانیوز، یادمان شهدا مکان متبرکی برای دیدار و تجدید پیمان با آرمان های هشت سال دفاع مقدس نظام اسلامی است که با از خود گذشتگی و ایثار عزت، سربلندی و عظمت را برای کشور به ارمغان آورده اند.

به همت دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه شاهد و ایثارگر از مهرماه 92 تا مهرماه 95 اقدامات زیادی از جمله ایجاد یادمان های شهدای گمنام، شهدای مدافع حرم و غرس درخت در نزدیکی مزار شهدا انجام شده است.

دکتر میرزاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره شهدای مدافعان حرم در مراسم بهره برداری از یادمان شهدا در واحد علوم تحقیقات می گوید: ریشه فرمایش رهبری بر فرمایشات حضرت علی (ع) استوار است و در خطبه 27 نهج البلاغه آمده است من نکوهش می کنم اشتباه رجالی که کودک صفتی می کنند و با حجله نشینی می خواهند از جهاد دوری کنند. مردمی که در خانه هایشان می نشینند تا دشمن به سراغشان بیاید هیچ گاه نمی توانند تاب مقاومت بیاورند و ذلیل می شوند. دکتر میرزاده با تاسی از سخنان حضرت علی گفت: امروز شیعیان لبنان، افغانستان و ایران با تبعیت از گفته های حضرت علی (ع) با گوش جانشان لبیک گفته و به یاری مسلمان در عراق و سوریه شتافته اند و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند اگر مدافعان حرم نبودند ما باید در شهرهای داخلی ایران با متجاوزان می جنگیدیم.

دکتر میرزاده در ادامه می گوید: 40 نفر از شهدای مدافعان حرم از دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند و از دانشجویان شاهد و ایثارگر به تعداد 220 هزار نفر هستند و 12 درصد از کل دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می دهند.

در حال حاضر 45 یادمان شهدا در دانشگاه آزاد اسلامی ساخته شده و 216 شهید گمنام در واحدهای سراسر کشور مدفون هستند که در آینده برای تمامی آنها یادمان هایی در دست احداث است. تعداد شهدای گمنام آرمیده در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی 20 تن و 49 بنای یادمان ساخته شده که تا پایان سال 95 به 87 بنا افزایش خواهد یافت.

از کل 4831 مترمربع زیربنای یادمان ها تعداد 53 یادمان تاکنون بهره برداری شده و 553 مترمربع و 8 یادمان در دست احداث است و از مهر 92 تاکنون مساحت 2450 مترمربع و تعداد 13 یادمان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

در ادامه با تعدادی از یادمان های شهدای گمنام که در واحدهای دانشگاهی ساخته شده اند آشنا می شوید:

ارومیه

در آذرماه سال جاری پیکر پاک و مطهر دو شهید گمنام که از شهدای عملیات خیبر منطقه جزایر مجنون بودند، پس از برگزاری مراسم تشییع در مقابل مسجد دانشگاه ارومیه به خاک سپرده شدند.

دانشگاه ارومیه یادمان شهدای گمنام دانشگاه را به عنوان یک شاخص فرهنگی در راستای نمایش شأن و منزلت شهدا از طریق فراخوان عمومی و برگزاری مسابقه به انجام رساند. ویژگی های کلی بنا دارای طرح مفهومی و پرهیز از طرحهای کلیشه ای و تکراری، دارای مفاهیم مربوط به عملیات خیبر در منطقه جزایر مجنون، لشکر عاشورا و شهید باکری، اشاره به ارزش‌های والای معنوی شهدای گمنام ، همخوانی طرح‌ با شاخصه های معماری ایرانی – اسلامی ، برخورداری از خلاقیت و نوآوری در جهت ایجاد حس ماندگاری است.

اهواز

این بنا نیاز به بازسازی و مرمت داشت و این مرمت براساس مقاوم‌ سازی اساسی سازه و چارچوب‌بندی یادمان، برچیده شدن کامل کاشی‌های گنبد، ربع گنبد و کلیه کاشی‌های پیرامون و درون گنبد، برچیدن سنگ‌های مزار، برچیدن کامل سنگ‌های کف یادمان و راهروهای ورودی و پله‌ها و برچیدن کامل شیشه‌های سکوریت جهت آزادکردن فضا، بخشی از کارهای انجام شده در این خصوص انجام شد.

همچنین تعریض مساحت کف یادمان ( 1.5 متر از هر طرف) و تعریض سرتاسری راهروهای ورودی (از 2.5 متر به حدود 6 متر)، انجام کابل‌کشی جهت نورپردازی جدید در راهرو، محوطه و درون بنا، نصب سنگ‌های جدید مزار، نصب سنگ‌های جدید کف و بدنه یادمان، راهروها، پله‌ها و ستون‌ها و اجرای فونداسیون جهت نصب ۶ پرچم و فونداسیون جهت دیوار سکوی مراسم ( گروه مارش) از جمله دیگر اقداماتی است که تاکنون در یادمان شهدای گمنام دانشگاه انجام شده است.

بجنورد

ساخت بنای یادمان شهدای گمنام واحد بجنورد در محوطه‌ای به مساحت 800 مترمربع در سال 1393 آغاز شد و 15 شهریور 94 همزمان با سفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به خراسان شمالی رونمایی شده است .زیربنای این یادمان که مجری آن معاونت عمرانی واحد بجنورد بوده 40 مترمربع است که با هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیارد ریال احداث شده است و یکی از طرح‌های فرهنگی ماندگار برای این واحد دانشگاهی محسوب می‌شود.

شهدای مدافع حرم

در ادامه این گزارش به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم که دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بودند و علاوه بر تحصیل به منظور دفاع از حریم حرم و آرمانهای اسلامی به سیل مدافعان حرم پیوستند آشنا می شوید:

جواد دوربین

در تاریخ 17 اردیبهشت سال 95 در منطقه خان طومان سوریه به شهادت رسید و اردیبهشت همان سال در زادگاهش شهر انزلی به خاک سپرده شد. نامبرده در مقطع کاردانی رشته مدیریت واحد بندرانزلی مشغول به تحصیل بود.

کمیل قربانی

در تاریخ 25 مهرماه در شهر حلب سوریه به شهادت رسید و پیکرش در 28 مهرماه همان سال در نجف آباد به خاک سپرده شد. وی در واحد شهر مجلسی در رشته نقشه کشی در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل بود.

علیرضا مرادی

در تاریخ 21 دی ماه سال 94 در شهر حلب سوریه به شهادت رسید و پیکر این شهید در تاریخ 24 دی ماه سال 94 در بهشت زهرا به خاک سپرده شد . وی در واحد یادگار امام (ره) در مقطع کاردانی در رشته الکترونیک مشغول به تحصیل بود.

هادی شجاع

در تاریخ 28 مهرماه سال 94 در شهر حلب سوریه به شهادت رسید و پیکر این شهید در تاریخ اول آبان ماه 94 در چهاردانگه تهران به خاک سپرده شد وی در رشته نقشه کشی معماری در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل بود.

احمد حاجیوند الیاسی

در تاریخ 12 بهمن ماه سال 94 در منطقه لازقیه سوریه به شهادت رسید و 17 بهمن ماه در شهر اندیمشک به خاک سپرده شد نامبرده در مقطع کاردانی رشته کامپیوتر واحد اندیمشک مشغول به تحصیل بود.

همچنین همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا (س) ، دو شهید گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین روز دوشنبه 9 اسفندماه در مصلی امام خمینی(ره) شهرستان خمین، در صبح روز سه شنبه 10 اسفند 95 تشییع و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین به خاک سپرده خواهند شد.

موضوع تدفین شهدای گمنام با هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان مرکزی و تهران و جانمایی از سوی تیم تخصصی، پس از اخذ مجوزهای لازم به عنوان یک طرح فرهنگی ماندگار، اجرایی شد و با برکت حضور این شهدای گرانقدر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، مقدس‌تر از گذشته در مسیر رسیدن به اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران و آموزش تخصص آمیخته با تعهد قرار خواهد گرفت.


502500

خبرنگار: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

کد خبر: 732377

وب گردی

وب گردی