اعطای نشان «خورشید تابان» ژاپن به محقق ایرانی

محقق ایرانی موفق به دریافت نشان افتخار «خورشید تابان» و «انوار زرین» دولت ژاپن شد.

به گزارش ایسکانیوز، دولت ژاپن در تاریخ 3 نوامبر 2016 میلادی مصادف با 13 آبان‌ماه 1395 تعداد 96 نفر از اتباع خارجی را برای اعطای نشان افتخار انتخاب کرد که در این میان دکتر نعمت حسنی، رییس دانشکده عمران دانشگاه شهید بهشتی موفق به کسب نشان افتخار «خورشید تابان» و «انوار زرین به همراه نقش گل» به دلیل اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بین ژاپن و ایران، گسترش تبادلات تحقیقاتی میان دو کشور، توسعه همکاری‌ها بین شرکت‌های ژاپنی و ایرانی و همچنین توسعه تحقیقات مهندسی زلزله شد.

دکتر حسنی در سال 1338 در تهران متولد شد و در سال 1373 با استفاده از بورس تحصیلی دولت ژاپن برای ادامه تحصیل به این کشور سفر کرد. در سال 1374 و در زمان تحصیل وی در مقطع دکتری در دانشگاه «کوبه» ژاپن، زمین‌لرزه بزرگ «هانشین» در کوبه رخ داد.

علی‌رغم وقوع این زمین‌لرزه بزرگ وی در کوبه ماند و در سال 1376 موفق به دریافت مدرک دکتری از دانشگاه کوبه شد. بعد از عزیمت به ایران، به دعوت دانشگاه کوبه مجددا به ژاپن سفر کرد و به عنوان استادیار در دانشگاه کوبه به تدریس پرداخت.

وی بر اساس تجربیاتی که از زلزله کوبه کسب کرده بود، کتاب ارزشمند «ژاپن چگونه ژاپن شد» را به نگارش درآورد.

دکتر حسنی در حال حاضر دانشیار دانشگاه شهید بهشتی است و در سمت ریاست دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی مشغول به فعالیت است.

وی دارای ۱۱ کتاب تالیفی، بیش از ۸ مقاله ISI به انگلیسی، ۱۵ مقاله علمی- پژوهشی، ۵۰ مقاله به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ژاپنی در مجلات و کنفرانس‌های خارجی و داخلی و بیش از ۳۰۰ پروژه تحقیقاتی است.

نشان افتخار «خورشید تابان» و «انوار زرین به همراه نقش گل» طی مراسمی از سوی سفیر ژاپن به دکتر حسنی اعطا شد.

سال گذشته 89 نفر از اتباع غیرژاپنی برای اعطای نشان افتخار دولت ژاپن انتخاب شدند و از میان محققان ایرانی، پری‌یوش گنجی موفق به کسب نشان افتخار «خورشید تابان» و «انوار زرین همراه با روبان گردنی» که به زبان ژاپنی "Kyokujitsu Chujyusho " خوانده می‌شود، شد.

گنجی در دانشگاه‌های هنری ایران از جمله دانشگاه الزهرا، بیش از 20 سال مدرس در کلاس‌های هنری بود که در این کلاس‌ها به تدریس حس فرهنگ ژاپنی مانند Sumie و Shoji پرداخت و در سال‌های 1383 (20044 میلادی) و 1385 (20066 میلادی) در ژاپن نمایشگاه هنری آثار معاصر ژاپن و ایران را برگزار کرد.

وی در معرفی و گسترش هنر ژاپنی در ایران و همچنین ارتقای تبادلات هنری میان ژاپن و ایران نقش بسیار موثری داشته است.

سفارت ژاپن در ایران از این پس نیز امید آن را دارد که گنجی همچنان به فعالیت خود در زمینه‌های گوناگون از جمله توسعه روابط هنری بین ژاپن و ایران ادامه دهد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 732479

وب گردی

وب گردی