نقوی حسینی مطرح کرد: رجل سیاسی به مفهوم شخصیت برجسته است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رجل سیاسی به معنی مرد سیاسی نیست بلکه بر اساس فهم بنده شخصیت برجسته و موثر تلقی می شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ سیدحسین نقوی حسینی در خصوص تفسیر و تعریف رجل سیاسی و مذهبی در خصوص کاندیدای ریاست جمهوری اظهار داشت: تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است، مجلس شورای اسلامی نمی تواند تفسیری از رجل سیاسی و مذهبی ارائه دهد.

نماینده مردم ورامین در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: اما شورای نگهبان فرخوان کرده است که مراکز تحقیقاتی، علمی، پژوهشی، صاحب نظران و تحلیل گران نظرات خود را درباره رجل سیاسی ارائه دهند، بنابراین به اعتقاد بنده رجل سیاسی به معنای مرد سیاسی نیست.

وی گفت: رجل در فرهنگ و ادبیات ما به افراد موثر، بزرگ و دارای سوابق درخشان گفته می شود، بنابراین می تواند خانم و آقا باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه تعریف رجل سیاسی را از دیدگاه خود بیان می کند، اظهار داشت: فهم بنده از عبارت رجل سیاسی و مذهبی در قانون اساسی این است که رجل سیاسی به معنای مرد سیاسی نیست بلکه مفهوم آن شخصیت برجسته با سوابق درخشان است.

نقوی حسینی تاکید کرد: باید سوابق، سمت ها و نقش او در دستگاه های اجرایی کشور باید مدنظر قرار گیرد تا مشخص شود فرد مناسب ریاست جمهوری هست یا خیر. این ملاک ها باید تعریف شود و می تواند تا این اندازه جزیی شود که بدانیم آیا نماینده مجلس رجل سیاسی تعریف می شود یا خیر؟ یا وزیر و معاون وزیر را رجل سیاسی بدانیم یا خیر؟

وی در خصوص در نظر گرفتن سوابق اجرایی برای تعریف رجل سیاسی عنوان کرد: سطح سابقه اجرایی بسیار مهم است چرا که مدیر مدرسه با سابقه 30 ساله نیز می تواند رجل سیاسی محسوب شود اما سطح مدیریت بسیار مهم است و باید تعیین شود در چه سطحی سابقه کاری مناسب ریاست جمهوری است.

این نماینده در باره رجل مذهبی نیز توضیح داد: شاخص رجل مذهبی را هم باید شورای نگهبان باید تعریف کند اما قطعا منظور این نیست که تنها فرد مجتهد می تواند برای ریاست جمهوری کاندیدا شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه دستگاه قانون گذاری قصدی برای ورود به موضوع تفسیر رجل سیاسی ندارد در گفت و گو با خانه ملت، اظهار داشت: با وجود فراخوان عمومی شورای نگهبان، اعضای کمیسیون امنیت تا کنون به جمع بندی برای ارائه نظرات و پیشنهادات خود به شورای نگهبان در زمینه رجل سیاسی نرسیده اند و به نظر می رسد ورود نخواهیم کرد.

خبرنگار:علی درخشان/انتشار دهنده:فاطمه سرلک

کد خبر: 732529

وب گردی

وب گردی