اصرار نمایندگان به اختصاص یک درصد از درآمد حاصل از فروش نفت و گاز به حمل و نقل ریلی

نمایندگان مردم در خانه ملت علیرغم ایراد شورای نگهبان بر ابقای ماده‌ای از لایحه برنامه ششم در رابطه با اختصاص یک درصد از حاصل فروش نفت و گاز به حمل و نقل ریلی در این خصوص با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته اصرار کردند و بدین ترتیب به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 26 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درخصوص لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران، بر مصوبه خود درباره ماده 69 این لایحه اصرار کرده و با 154 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در صحن با ارسال آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردند.

در این ماده آمده است:

الف - دولت مکلف است به منظور تکمیل و اجرای پروژه‌های حمل ونقل ریلی، دو خطه‌کردن مسیرها و احداث خطوط برقی و سریع‌السیر و مشارکت‌های عمومی– خصوصی و افزایش اعتبارات این حوزه در بودجه سالانه یک درصد (1%) منابع حاصل از فروش نفت و گاز سهم دولت را در قالب بودجه سالانه به وزارت راه و شهرسازی اختصاص دهد تا طرحهای حمل و نقل ریلی با اولویت دسترسی مناطق کمتر توسعه یافته اجرا گردد.

شرکت ملی ارتباطات ایران ملزم به مشارکت با بخش خصوصی به منظور توسعه ترانزیت شد

همچنین نمایندگان جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده 83 لایحه برنامه ششم توسعه موافقت کردند.

براساس بند الف اصلاح شده ماده 83 لایحه مذکور؛ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه دادند نسبت به افزایش ظرفیت ترانزیت انتقال باند عبوری از کشور را به ۳۰ ترابیت بر ثانیه اقدام نماید و برای ارائه خدمات ماهواره سنجش از راه دور و توسعه خدمات و کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق دستگاه های وابسته نسبت به مشارکت و سرمایه گذاری با بخش خصوصی و شرکت های خارجی در پروژه های فیبر نوری و پروژه های زیرساختی ارتباطات و فناوری اطلاعات ماهواره های سنجشی و مخابراتی و توسعه زیرساخت‌های علوم و فناوری فضایی به استثنای شبکه‌های مادر مخابراتی، امور واگذاری فرکانس و شبکه های اصلی تجزیه و مبادلات و مدیریت خدمات پایه پستی و با رعایت سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست های کلی برنامه ششم به ویژه مسائل امنیتی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیاست ها و مصوبات شورای عالی فضای مجازی برای برآورده کردن نیازهای کشور اقدامات زیر را به عمل آورد.

همچنین در ادامه نمایندگان جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح جزء 1 بند الف ماده 83 لایحه برنامه ششم توسعه بدین شرح موافقت کردند:

1- تغییر نام شرکت ارتباطات زیرساخت به "شرکت ملی ارتباطات ایران" و ایجاد سه شرکت تابعه آن شامل "شرکت ترانزیت (انتقال) ارتباطات بین الملل" با مأموریت حضور موثر در بازارهای منطقه ای و بین المللی، "شرکت فنی و مهندسی شبکه های مخابراتی" و مأموریت تامین نیازهای فناورانه زیرساخت مادر مخابراتی و صدور خدمات فنی و مهندسی و "شرکت توسعه زیرساخت ارتباطی" با مأموریت توسعه، مدیریت و نظارت بر زیرساخت های ارتباطی حاکمیتی در چارچوب امکانات موجود و تفکیک ماموریت ها و در سقف پست های سازمانی موجود اقدام و اساسنامه شرکت های فوق را حداکثر ظرف مدت 6 ماه به تصویب هیأت وزیران برساند و نیز به شرکت ملی ارتباطات ایران اجازه داده می شود از طریق شرکت های تابعه خود به منظور شتاب بخشی به توسعه زیرساخت ها و حضور موثر در بازارهای منطقه ای و بین المللی صدور خدمات فنی و مهندسی و پهنای باند نسبت به مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک با بخشهای خصوصی و عمومی غیردولتی و شرکتهای خارجی با رعایت منافع ملی اقدام نماید. شرکت مذکور ملزم است نسبت به مشارکت حداکثری با بخش خصوصی و شرکت های خارجی و به ویژه برای توسعه زیرساخت انتقال (ترانزیت) اقدام نماید.

همچنین نمایندگان جهت تامین نظر شورای نگهبان با الحاق یک تبصره به ماده 83 لایحه مذکور به شرح زیر موافقت کردند.

تبصره- رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی در این ماده الزامی است.

در ادامه نمایندگان با حذف بند (ز) ماده 83 با 127 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

وزارت ارتباطات مکلف به رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی، در اجرای قانون برنامه هوشمندسازی مدارس شد

همچنین وکلای مردم در خانه ملت، در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه ارجاع شده از سوی شورای نگهبان، به بررسی ماده 85 آن پرداختند و با اصلاح این ماده با 156 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

براساس ماده اصلاح شده 85 لایحه برنامه ششم توسعه؛ بر این اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات) مکلف است با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی در این ماده، با همکاری وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال دوم اجرای برنامه هوشمند سازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیک (سخت افزاری - نرم افزاری و محتوا ) به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازیهای رایانه ای آموزشی، استعداد سنجی، آموزش مهارت های حرفه ای، مهارت های فنی و اجتماعی را به صورت رایگان برای کلیه دانش آموزان شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم نماید. دولت برای تامین هزینه های این ماده می تواند از مشارکت بخش غیردولتی استفاده نماید. هزینه های مذکور به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می شود.

اعمال مالیات عملکرد و ارزش افزوده به محصولات دخانی

بنابر این گزارش نمایندگان خانه ملت، با اصلاح بند (د) ماده 88 لایحه برنامه ششم توسعه با 153 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در صحن جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

براساس بند (د) اصلاحی ماده 88 لایحه مذکور؛ با لازم الاجراشدن این قانون علاوه بر عوارض موضوع بند (الف) این ماده، مالیات عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده، حقوق ورودی، حق انحصار و بند (ب) ماده 69 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) نیز به محصولات دخانی اعمال می گردد.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 732561

وب گردی

وب گردی