صالحی امیری: در فضای مناقشه امکان کار فرهنگی وجود ندارد/ مرزهای موسیقی در ایران شرع و قانون است

نخستین نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز نشست خبری سیدرضا صالحی امیری با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف صبح امروز برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری در ابتدای صحبتهایش ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: تقریبا صد روز از حضور من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گذرد و حسب وظیفه باید گزارشی را ارایه می کردم که همین انگیزه ما از دعوت اصحاب رسانه به این مجموعه بود.
او درباره سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نکاتی را باید در این مورد اعلام کنم. اولین نکته جهت گیری ما مبنی بر گفتمان است که در تداوم گفتمان مقام معظم رهبری مبتنی بر اعتدال فرهنگی است و چهار عنصر اصلی در آن تعریف شده است. عقلانیت، انسجام، تنوع و دیانت فرهنگی و اساس کار ما در این دولت مبنی بر این گفتمان است که در ذیل آن سیاستهای روشنی وجود دارد.
صالحی امیری ادامه داد: سیاستهایی که اعلام کرده ایم عبارتند از: حفظ ثبات و آرامش در حوزه فرهنگی زیرا ما بر این باوریم که در فضای مناقشه امکان کار فرهنگی وجود ندارد. از اصحاب رسانه هم تقاضا می کنیم در مسیر این سیاست ما را کمک کنند، صدا و سیما خبرگزاری ها، پایگاه های اطلاعاتی و شبکه های اجتماعی می توانند در این مسیر راهگشا باشند تا بتوانیم مجموعه ای از فعالیتهای فرهنگی را ارایه دهیم.

وی افزود: اما نکته دوم گفت و گوی فرهنگی است. برای اینکه بتوانیم در کشور به یک اعتدال فرهنگی دسترسی پیدا کنیم لازمه آن گفت وگوی فرهنگی است زیرا ما معتقدیم گفتگو تنها راه رسیدن به انسجام فرهنگی است و در این راه باید به همه نحله های فرهنگی و فکری در دایره انقلاب اسلامی احترام بگذاریم. در واقع گفت وگو می کنیم تا عصبیت فرهنگی را کاهش دهیم و هدف گفت وگو ایجاد فضای اعتدال است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکته سوم رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ است ، زیرا دولت به گفتمان مقام معظم رهبری وفادار است.
او ادامه داد: اما نکته چهارمی که در ذیل اهداف و سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف می شود، عدالت فرهنگی است. جشنواره و امکانات و فرصتهای فرهنگی همه در تهران وجود دارد که در مقابل هزینه هایی که در استانها می شود ناعادلانه است. همه ظرفیتها باید در سراسر کشور توزیع شود بیش از هشتاد درصد جمعیت کشور در استانها وجود دارد. بنابراین باید حق برابر با تهران داشته باشند جزء سیاستهای ما این است که بتدریج جشنواره ها، رسانه ها را در شهرستانها گسترش دهیم. در حوزه کتاب هم گسترش کتابخانه ها در شهرستانها از سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
صالحی امیری افزود: نکته بعدی امنیت فرهنگی است که همه رسانه ها باید احساس امنیت داشته باشند. امنیت قلم و امنیت فکری باید وجود داشته باشد. امنیت فکری، امنیت بیان و قلم را باید در این دولت تضمین کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید دارد: ریاست قطعی وزارت فرهنگ به صورت جدی با واگذاری عموم به صنوف بوده است. من در این دوره محدود به این اصل شتاب بیشتری داده ام. دوران تدبیر و امید دوران تصدی گری صنوف است. ما در موضوع فرهنگی دارای آسیبهای جدی هستیم و برای حل این آسیبها باید قبل از هر چیز به حوزه فرهنگ عمومی توجه کنیم. شش اولویت اصلی در زمینه فرهنگ عمومی برای سال 96 تبیین گردیده است.
او ادامه داد: سرمایه اخلاق، گفتمان سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی تعریف شده و برای هر استان هم یک نفر معین برای شورای فرهنگ عمومی تعیین شده است.
وی افزود: نکته بعدی که باید به آن بپردازم، بحث تدوین نظام های صنفی است برای دو حوزه رسانه و هنر، به این مفهوم که ما در حال آماده سازی سازمان نظام رسانه ای در دولت هستیم که در آن صورت تصویب حوزه اختیارات رسانه ها به شدت تقویت خواهد شد و بخش عمده وظایف به آن سازمان مربوط می شود. اما سازمان نظام هنری به بحث صنوف خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی می پردازد که بعد از طی مقدمات این سازمان در حوزه هنر هم برخی از اختیارات در حوزه هنر و فرهنگ به سازمان نظام صنفی تعلق خواهد گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سیاستهای تدوین شده برای این وزارتخانه گفت: سیاست بعدی توجه به مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر است که درمان و بیمه ذیل این نکته قرار می گیرد. در بحث تکریم پیشکسوتان هم اقدامات لازم انجام خواهد شد که توجه به سیاست امنیت شغلی و معیشت اهالی فرهنگ و هنر یکی از اقداماتی است که در این زمان کوتاه هم اقدامات جدی در مورد آن انجام شده است.
صالحی امیری افزود: توجه به نظام فرهنگ دینی گسترش حوزه قرآن، امور مساجد و توسعه فرهنگ دینی در سراسر کشور از رسالتهای ما است و آخرین نکته که باید به آن اشاره کنم بحث توجه به پژوهش و اندیشه ورزی تلاش حداکثری برای استفاده از ظرفیتهای نخبگان خواهیم داشت و به صورت عملیاتی از آنها استفاده می کنیم که با تقویت پژوهشگاه فرهنگ و هنر این امر انجام می شود.
صالحی امیری در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اولین سوال درباره اجرای کنسرت محمدرضا شجریان بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این خواننده کشور آرزوی سلامتی کرد و گفت: همه آرزوی سلامتی می کنیم برای استاد شجریان و امیدواریم در ایام فاطمیه با لطف الهی شفای عاجل پیدا کنند آنچه که در حال حاضر مهم است، سلامت ایشان است.
او پس از اینکه پاسخ صریح و روشنی به برگزاری کنسرت شجریان نداد در پاسخ به سوالی درباره آثاری از موزه هنرهای معاصر که قرار بود به آلمان در قالب یک نمایشگاه منتقل شوند گفت: موزه هنرهای معاصر با دیگر موزه های هنرهای معاصر جهان تبادل آثار دارد در گذشته هم این موارد وجود داشته است ولی در این مورد خاص که قرار بود یک گالری در برلین برگزار شود ابهامی حقوقی مطرح شد که بعد از حضور بنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مساله به دلیل اهمیت و ابهام حقوقی قرار شد تا در دولت تصویب و بررسی شود که به کمیسیون فرهنگی ارجاع شد و هر وقت به تایید دولت رسید نسبت به ارسال آثار اقدام می کنیم.

صالحی امیری درباره ممیزی در حوزه چاپ تاکید کرد: یکی از کارهایی که در این مقطع انجام دادیم این است که حوزه چاپ در کشور با تحولاتی که ایجاد شده است از حوزه نشر خارج شود و حوزه نشر تبدیل به حوزه فعال اقتصادی شود و حوزه چاپ نیازمند یک تصمیمگیری جدید بود و تقاضای دو دهه از حوزه چاپ این بود که محتوا از زیرساخت تفکیک شود که در این مقطع این اتفاق افتاد و موفق شدیم با امضای تفاهم نامه ای با وزارت صنعت و معدن و تجارت این کار را انجام دهیم که در نتیجه آن حوزه محتوا به ارشاد سپرده شد و حوزه چاپ به وزارت صنعت و معدن.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه ای که برای اداره کل هنرهای نمایشی برای سال 96 در نظر گرفته شده است گفت: تئاتر هنر بسیار اصیلی است که تاریخ طولانی در این سرزمین و قدمت مهمی دارد. یکی از نکات مهم در این دوران بازگشت نسل جدید به تئاتر است که بسیار زیبنده است. آماری که به دست من رسیده درباره اجراهای تئاتر شب های گذشته در تهران این است که بین 120 تا 140 تئاتر هر شب روی صحنه می رود که نشان از توجه به هنر تئاتر در میان نسل جوان است. سال 91 میزان اجرای تئاتر در تهران حدود 20 اجرا در هر شب بود اما در حال حاضر تا قبل از جشنواره تئاتر فجر این تعداد بین 90 تا 110 اجرا بود و پس از جشنواره هم به حدود 140 اجرا رسیده است. این نوع گرایش به این هنر سیاست تقویت حوزه تئاتر را به ما دیکته می کند برای همین تصمیم گرفتیم بودجه تئاتر را با تقویت استانها دو برابر کنیم.
صالحی امیری برای شفاف شدن بیشتر بحث آثار موزه هنرهای معاصر گفت: در مورد بحث آثار موزه هنرهای معاصر تاکید می کنم که هیچ چیز مبهم و غیرشفافی وجود ندارد تقاضا می کنیم با ایجاد ابهام مساله را دچار سختی و پیچیدگی نکنیم. در حالت طبیعی بین موزه های هنرهای معاصر جهان تبادل آثار وجود دارد و این یک ضرورت است که با دنیا تبادل داشته باشیم. آثار موزه هنرهای معاصر اگر قرار باشد به آلمان فرستاده شود بیمه بین الملی خواهد شد وقتی این موضوع مطرح شد و ابهاماتی در مورد ارسال آثار برای به نمایش درآمدن در یک گالری در آلمان مطرح شد من دستور توقف ارسال آثار را صادر کردم و وزارت خارجه وقت آلمان نامه ای به من و محمدجواد ظریف نوشتند و تاکید کردند که آثار ارسالی به آلمان به ایران بازخواهد گشت و بازگرداندن آنها تضمین خواهد شد بعد از تضمین دولت آلمان این موضوع در دستور کار دولت قرار داده شد. الان هم این پرونده در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار دارد و نهایتا پرونده به صحن دولت خواهد آمد و تصویب دولت برای ما لازم و الاجرا است.

او ادامه داد: در فضایی که در روزهای آخر جشنواره فیلم فجر ایجاد شد و مجموعه مسائلی مطرح شدند کمیته ای را تعیین کردیم که امروز جلسه برگزار شد. این کمیته به این منظور ایجاد شد زیرا بعضی ها از حیطه نقد خارج شده و اعتراض هایشان را به شکل غیراخلاقی بیان کردند و تلاش کردند تا برندگان سیمرغ را دچار تشویش کنند. از نکات مهمی که در جشنواره امسال اتفاق افتاد حضور پررنگ خانمها بود که ما شش کارگردان زن در این دوره داشتیم. در ادامه حمایت از سینما باید به سمت توسعه زیرساختها برویم برای این امر نیازمند سالن برای نمایش فیلمها هستیم که در ابتدای دولت تدبیر و امید تعدادی سالنهای سینما 300 عدد بود اما تا پایان امسال به حدود 500 خواهد رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح خبری که پیش از این مبنی بر اظهارنظر او درباره فیلمهای فمنیستی منتشر شده بود گفت: راجع به حذف فیلمهای فمنیستی برداشت ناصحیح از صحبتهای من شد زیرا در ان زمان من گفتم یکی از مراجع تقلید دغدغه داشتند درباره فیلمهای فمنیستی یا فیلمهایی که چارچوب شرعی را رعایت نکنند. این باعث شد تا افرادی تصور کنند که من در فرایند داوری جشنواره فیلم امسال دخالت کردم. اما نکته این است که من در فرایند داوری هیچگونه مداخله ای با اصحاب سینما نداشتم در این خصوص هم می گویم قطعا فیلمهایی که خشونت و سیاه نمایی داشته باشند و یا فمنیستی باشند و باعث ایجاد خشونت در ذهنیت جامعه که تخریب کننده فضای فرهنگی است شوند مورد تایید من نیست و با آن مخالفیم اما در فرایند جشنواره هیچ دخالتی نداشتم.
او دوباره در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر برگزاری کنسرت توسط محمدرضا شجریان گفت: اولین آلبوم ایشان را در این دولت مجوز دادیم و این پیامی روشن است که ما آرزوی بهبود سلامت برای این خواننده کشور داریم.
صالحی امیری از پاسخ دادن به سوالی مبنی بر برگزاری کنسرت توسط محمدرضا شجریان شانه خالی کرد. او درباره انتخاب رئیس برای کتابخانه ملی گفت: در جلسه روز یکشنبه که با رئیس جمهور داشتم خواستم تا برای کتابخانه ملی تعیین و تالیف کنند که فرمودند ظرف چند روز آینده برای این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به نیاز جامعه به نشاط و موسیقی گفت: جامعه نیاز به نشاط دارد و با مصرف فرهنگی و موسیقی زندگی زیست می کنند محروم کردن مردم از موسیقی عمل غیرفرهنگی است اما موسیقی در ایران دارای مرزهای مشخصی است که مرز آن شرع و قانون است یک درصدموسیقی در ایران اجرای صحنه ای است و از این منظر نباید به محلی برای مناقشه تبدیل شود زیرا می توانیم از طریق گفت وگو به توسعه موسیقی فکر کنیم. آنچه محل مناقشه است حواشی است که در اجراهای صحنه ای رخ می دهد.

خبرنگار: معصومه رضا/ منتشرکننده: سلیمی

500500

کد خبر: 732580

وب گردی

وب گردی